عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

سامانه فرماندهی حادثه، در مجتمع های واکسیناسیون کرونای قزوین فعال شد

مهندس حمید گلناری، کارشناس مسوول امور مدیریت کاهش خطر بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: سامانه فرماندهی حادثه، در مجتمع های واکسیناسیون کرونای قزوین فعال شد.

وی این موضوع را روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ اظهار کرد و افزود: در مجتمع های واکسیناسیون کرونا به دلیل ازدحام و مراجعه بسیار زیاد شهروندان برای دریافت خدمات، باید بر اساس یک ساختار منعطف و با برنامه، مثل سامانه فرماندهی حادثه، فعالیت کرد، تا خدمات، تداوم و در مواجهه با حوادث و تهدیدات، تاب آوری داشته باشند.

به گفته این مقام مسوول، در واقع، سیستم فرماندهی حادثه، حول پنج محور عملکردی، شامل: فرماندهی و کنترل، پشتیبانی عملکردها، امور اداری و مالی، امور برنامه ریزی و عملیات و اجرای فعالیت، بنا شده است که این پنج مولفه، در کلیه حوادث کوچک و بزرگ، قابل اِعمال است.

مهندس گلناری تصریح کرد: در حال حاضر، خدمات واکسیناسیون، درمان و تشخیص بیماری کرونا، یکی از مهمترین فعالیت های دولت است و با تدوین و اجرای سامانه فرماندهی حادثه، می توان در صورت بروز بحران ها، تهدیدات و حوادث، به نحو مطلوب، آن ها را مدیریت کرده و موجب تاب آوری خدمات شد.

شایان ذکر است، سیستم فرماندهی حادثه، ساختار منعطف سازمانی است که با علامت اختصاری ( ICS ) نیز از آن عنوان می شود. این سیستم، روشی برای فرماندهی و کنترل و هماهنگی کلیه منابع در صحنه های مختلف حوادث است و نوعی ابزار مدیریتی، شامل: فعالیت های سازماندهی افراد، تسهیلات، تجهیزات و ارتباطات، در محل حادثه است.