عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

والدین آثار مخرب خشونت بر کودکان را جدی بگیرند



روانشناس تخصصی کودک و نوجوان با اشاره به این که کلاس اول ابتدایی از پایه‌های حساس دوران تحصیلی هر دانش‌آموزی به شمار می‌رود، گفت: هر گونه اعمال فشار و یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد و می تواند اساسا کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.


دکتر یاسمن یاسمی نژاد در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، با اشاره به این که کلاس اول ابتدایی از پایه‌های حساس دوران تحصیلی هر دانش‌آموزی به شمار می‌رود، اظهار کرد: اگر این دوره آموزشی حساس نادیده گرفته شود قطعا جامعه، والدین و کودکان ما را دچار چالش های جدی می کند.

وی خطاب به والدین با بیان این که پروسه باسواد شدن کودکان باید در فضای درست آموزشی شکل بگیرد، افزود: یادگیری دروس و داشتن نظم دغدغه اصلی معلمان و والدین است ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اگر چنانچه آموزش در فضای مناسب شکل نگیرد، فرآیند یادگیری  با اختلال مواجه خواهد شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: قطعا امنیت روانی به فرآیند یادگیری دانش آموزان خصوصا کلاس اولی ها سرعت می‌بخشد.

وی با اشاره به این که نخستین جرقه های شکل گیری خشونت در دانش آموزان درون خانواده ها شکل می گیرد، توضیح داد: بی تردید اثرات مخرب خشونت های کلامی و یا رفتاری در دانش آموزان که توسط والدین و یا آموزگار انجام می شود در بیشتر موارد ماندگار و در برخی موارد آینده فرزندان ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

با صبوری به آموزش کودکان بپردازید

دکتر یاسمی نژاد با بیان این موضوع که آموزش ها دربستر فضای مجازی  خصوصا در کلاس اولی هرگز نمی تواند جایگزین آموزش های حضوری و تعامل با همسالان شود توصیه کرد: والدین و معلمان باید با صبوری به آموزش کودکان بپردازند و در مسیر یادگیری از هرگونه خشونت کلامی و یا فیزیکی خودداری کنند،  نمی توان از دانش آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به راحتی بخواند و بنویسید بنابراین بی تردید باید در شرایط فعلی باید برای افزایش کیفیت آموزش والدین و یا فرد دیگری که صلاحیت آموزش را دارد به بچه های کوچکتر برای فهم بهتر دروس کمک کنند.

طعم شیرین باسواد شدن را با خشونت تلخ نکنید

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه کودکِ کلاس اولیِ شما، برای تجربه طعم شیرین باسواد شدن به غیر از وسایل و تجهیزات به حمایت والدین و معلم نیاز دارد چرا که این حمایت های می تواند زمینه ساز آینده ای درخشان باشد.

وی تاکید کرد: هر گونه اعمال فشار و یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد و می تواند اساسا کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.

این متخصص روانشناسی کودک با بیان این موضوع که طبق تحقیقات اگر چنانچه بچه ها در محیط های خشن باشند و یا حتی اگر در برنامه های تلویزیونی شاهد خشونت باشند در آینده به افرادی خشن  تبدیل می شوند توضیح داد: اکثر کودکانی که در محیط  خشن هستند یا خشونت را یاد می گیریند،  این خشونت را روی ضعیف تر ها مثل خواهر و برادر کوچکتر خود اعمال می کنند و یا این که دچار اضطراب های بسیار شدید می شوند.

دکتر یاسمی نژاد با اشاره به این موضوع که چنانچه کودکِ شما دچار اختلال خاصی مثل دیرآموزی، بیش فعالی، عدم تمرکز و یا اختلال در یادگیری باشد باید این موضوع را با کادر مدرسه در میان بگذارید، تاکید کرد: در عین حال اگر کودکتان هوش و نبوغ و استعدادی در زمینه خاصی دارد آن را ناگفته نگذارید.

عضو هیئت علمی دانشگاه با یادآوری این موضوع که آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد، ادامه داد: شاید در بسیاری از موارد  مشکلات پایه دوم از کلاس اولی ها بیشتر باشد، این دانش آموزان سال قبل ودوره پیش دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده اند و در سال جدید با پایه ای  ضعیف وارد کلاس دوم شده اند.

دکتر یاسمی نژاد ضرورت تقویت حس مسوولیت پذیری در کودکان در بدو ورود به مدرسه را مورد توجه قرارداد و تاکید کرد:  سعی کنیم مقداری از اسباب بازی های کودک را جمع کرده و در عوض با خرید یک میزتحریر یا کتابخانه کوچک، حال و هوای درس و مسئولیت پذیری را برای کودکانمان تقویت کنیم تا بچه ها متوجه شوند از این به بعد، غیر از بازی، وظایف و برنامه های دیگری هم دارند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه باید ساعات خواب و استراحت کودک منظم شود، برای دستشویی و مسواک و خواب، یک برنامه زمانی تعیین کنید و به شکلی کاملا جدی به آن پایبند باشید یادتان باشد کودکانی که دیروقت می خوابند، بر اثر کم خوابی با مشکلاتی مثل عدم تمرکز، بی توجهی، بی حالی، خستگی و  ناتوانی در یادگیری مواجه می شوند.

این روانشناس تخصصی کودک و نوجوان افزود: این موضوع مشخص است که ارسال صدا به تنهایی نمی تواند به آموزش بچه ها کمک کند بنابراین بهتر است معلمان از خودشان در فضایی مناسب فیلم های آموزشی ضبط کنند تا بچه ها بتوانند ارتباط بهتری با معلم و فضای آموزشی داشته باشند.

وی با بیان این که امسال سومین سال آموزشی کرونایی در فضایی متفاوت را تجربه می کنیم خطاب به معلمان تاکید کرد: در شرایط فعلی آموزش در بستر فضای مجازی برای هیچ کسی نا آشنا نیست و این موضوع که فردی یا سیستم آموزشی ادعا کند با  این فضا  و یا نحوه آموزش بیگانه است، اصلا پذیرفتنی نیست، لازم است در سال جدید با روش ها و متدهای کارآمدتری به آموزش بچه ها ادامه دهیم.

کنترل کودکی که به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده،  دشواریا غیر ممکن

کنترل و مدیریت فضای مجازی موضوع مهم دیگری بود که دکتر یاسمی نژاد به آن پرداخت و توضیح داد: باید والدین به این حوزه نظارت بیشتری داشته باشند،  نمی توان به بهانه این که گوشی دست کودک است فکر کنیم حتما بچه ها صرفا  در حال انجام تکالیف و یادگیری هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی بسیاری از کودکان بدون هیچ کنترلی از فضای مجازی استفاده می کنند، این موضوع می تواند کودکان ما را با مشکلات جدی روبرو کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه توصیه کرد: گوشی هوشمند باید با نظارت والدین صرفا برای حضور در کلاس و یادگیری و ارسال دروس در اختیار دانش آموز خصوصا دانش آموزان دبستانی باشد، اگر از کنار این موضوع بی توجه عبور کنیم بعد از بحران کرونا دور کردن کودکی که به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده دشوار و یا غیر ممکن خواهد شد.

وی ادامه داد: تا جائیکه امکان دارد برای کودکان گوشی شخصی تهیه نکنید، ولی اگر به هر دلیلی مجبور به انجام اینکار شدید حتما با نظارت بیشتر اجازه استفاده به کودکان بدهید و همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که گوشی های هوشمند برای کودکان ما وسیله بازی و یا سرگرمی نیستند، بلکه صرفا ابزاری برای یادگیری وارتباط با معلم هستند.

انتهای پیام/

کدخبرنگار:۷۷۰۱س.ق