مهارت استدلال بالینی، آموزش واقعی پزشکی است
مهارت "استدلال بالینی" آموزش واقعی پزشکی است
اقدام دانشگاه ایران الگوی دانشگاههای علوم پزشکی کشور
اقدام دانشگاه ایران الگوی دانشگاههای علوم پزشکی کشور
معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ایده آل ترین شکل آموزش به صورت آموزش تلفیقی است، ابراز امیدواری کرد تا مهارت استدلال بالینی که این دانشگاه اقدام کرده، هرچه سریعتر در دیگر دانشگاههای علوم پزشکی اجرایی شود
.
دکتر شباهنگ جعفرنژاد در حاشیه برگزاری کلاسهای عملی سمیولوژی در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده پزشکی گفت: کار برگزاری کلاسهای آموزشی سمیولوژی تنها اقدام ممکن برای خروج از رخوت پیش آمده در امر آموزش مجازی به سمت حضوری شدن بود .
وی افزود: برای آماده سازی این روند آموزشی برای اساتید دو ماه زمان صرف شد و با حمایتهای لجستیکی دانشگاه و دانشکده پزشکی عملا مصوبه وزارت بهداشت در خصوص حرکت به سمت آموزش حضوری اتفاق افتاد .
جعفرنژاد ضمن تاکید بر اینکه این نحوه آموزش ایده آل ترین شکل ممکن در آموزش تلفیقی است، ابراز امیدواری کرد: این روند آموزش هرچه سریعتر در دیگر دانشگاههای علوم پزشکی اجرایی شود .
معاون آموزش پزشکی عمومی گفت: در این سمیولوژی دانشجو فرا میگیرد که چگونه نشانگرها را در بالین بیمار اکتساب کند و با برنامه ریزی آموزش میان مدت به سمت کلینیکال دیسیژن میکینگ ( استدلال بالینی) حرکت کند که معنی واقعی آموزش پزشکی است .
وی تصریح کرد: در این آموزش، فراگیر میآموزد چگونه وقتی شرح حال بیمار را گرفت، بتواند برای او برنامه درمان طراحی کند. به عنوان مثال اگر کودکی با تب مراجعه کرده، فراگیر باید بتواند با توجه به شرح حال، مواردی را استخراج کند تا تصمیم به بستری و یا ترخیص بیمار بگیرد .
جعفرنژاد ادامه داد: این استدلال بالینی در حال حاضر عملا در ایستگاههای آموزشی به آن توجه شده و در حال اجرا است و پیش تر در دو ساعت آموزش اساتید در این خصوص انجام میگرفت اما اکنون استدلال بالینی به عنوان مهمترین عنوان در این جلسات به دانشجویان تدریس میشود و امید است با همکاری اساتید این حلقه آموزشی شکل بگیرد و شاهد تغییر در شیوه آموزش پزشکی در میان مدت باشیم .
وی تصریح کرد: در فرآیند آموزش تلفیقی تمام پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری با توجه به فضای بزرگ همایشها انجام شده و پکهای بهداشتی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار میگیرد .
جعفرنژاد در خصوص تجهیزات مورد استفاده در این کلاسها افزود: تمامی تجهیزات مورد نیاز از واحد مرکز مهارتهای دانشگاه و با همکاری معاونت توسعه و آموزش پزشکی تامین شده و فرآیند مربوط به انتقال تجهیزات با سرعت انجام شده و مشکلی در این خصوص نداریم .
پایان خبر
مرجان خرم
دکتر شباهنگ جعفرنژاد در حاشیه برگزاری کلاسهای عملی سمیولوژی در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده پزشکی گفت: کار برگزاری کلاسهای آموزشی سمیولوژی تنها اقدام ممکن برای خروج از رخوت پیش آمده در امر آموزش مجازی به سمت حضوری شدن بود .
وی افزود: برای آماده سازی این روند آموزشی برای اساتید دو ماه زمان صرف شد و با حمایتهای لجستیکی دانشگاه و دانشکده پزشکی عملا مصوبه وزارت بهداشت در خصوص حرکت به سمت آموزش حضوری اتفاق افتاد .
جعفرنژاد ضمن تاکید بر اینکه این نحوه آموزش ایده آل ترین شکل ممکن در آموزش تلفیقی است، ابراز امیدواری کرد: این روند آموزش هرچه سریعتر در دیگر دانشگاههای علوم پزشکی اجرایی شود .
معاون آموزش پزشکی عمومی گفت: در این سمیولوژی دانشجو فرا میگیرد که چگونه نشانگرها را در بالین بیمار اکتساب کند و با برنامه ریزی آموزش میان مدت به سمت کلینیکال دیسیژن میکینگ ( استدلال بالینی) حرکت کند که معنی واقعی آموزش پزشکی است .
وی تصریح کرد: در این آموزش، فراگیر میآموزد چگونه وقتی شرح حال بیمار را گرفت، بتواند برای او برنامه درمان طراحی کند. به عنوان مثال اگر کودکی با تب مراجعه کرده، فراگیر باید بتواند با توجه به شرح حال، مواردی را استخراج کند تا تصمیم به بستری و یا ترخیص بیمار بگیرد .
جعفرنژاد ادامه داد: این استدلال بالینی در حال حاضر عملا در ایستگاههای آموزشی به آن توجه شده و در حال اجرا است و پیش تر در دو ساعت آموزش اساتید در این خصوص انجام میگرفت اما اکنون استدلال بالینی به عنوان مهمترین عنوان در این جلسات به دانشجویان تدریس میشود و امید است با همکاری اساتید این حلقه آموزشی شکل بگیرد و شاهد تغییر در شیوه آموزش پزشکی در میان مدت باشیم .
وی تصریح کرد: در فرآیند آموزش تلفیقی تمام پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری با توجه به فضای بزرگ همایشها انجام شده و پکهای بهداشتی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار میگیرد .
جعفرنژاد در خصوص تجهیزات مورد استفاده در این کلاسها افزود: تمامی تجهیزات مورد نیاز از واحد مرکز مهارتهای دانشگاه و با همکاری معاونت توسعه و آموزش پزشکی تامین شده و فرآیند مربوط به انتقال تجهیزات با سرعت انجام شده و مشکلی در این خصوص نداریم .
پایان خبر
مرجان خرم