عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

در دومین روز هفته سلامت در شهرستان ماهنشان طرح پاک سازی پارک ساحلی رودخانه قزل اوزن

در دومین روز هفته سلامت در شهرستان ماهنشان
طرح پاک‌سازی پارک ساحلی رودخانه قزل اوزن

با همکاری اداره محیط زیست، نیروی انتظامی، هلال احمر، آب و فاضلاب شهری و روستایی، شرکت کالسیمین، شهرداری و شورای اسلامی شهر ماهنشان، اداره گاز و با مشارکت واحد بهداشت محیط و بهداشت مدارس، طرح پاک‌سازی پارک ساحلی رودخانه قزل اوزن انجام گرفت.

پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا – زنجان – صبح یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه 97 و در دومین روز هفته سلامت، با توجه به رهاسازی مقادیر زیادی زباله به ویژه انواع پلاستیک و ظروف یکبار مصرف در ساحل رودخانه قزل اوزن و پارک ساحلی شهر ماهنشان و به تبع آن آلودگی رودخانه و محیط زیست با همت اداره محیط زیست نسبت به جمع‌آوری زباله با شعار هفته سلامت: "پوشش همگانی سلامت برای همه در همه جا" نسبت به جمع‌آوری زباله و پاک‌سازی محیط زیست با حضور50 نفر از دانش‌آموزان، اقدام گردید.
دکتر علی صیدی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهنشان، طبیعت را گنجینه خدادادی و مانند مادری مهربان و سخاوتمند دانست که تمامی منابع را در اختیار انسان‌ها گذاشته است، ولی انسان‌ها خواسته و یا ناخواسته روند طبیعت را دگرگون می‌کنند و هدف از این اقدام را ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری در قبال محیط زیست و فرهنگ مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست بیان کرد. در این برنامه مقدار7 کیسه بزرگ زباله جمع‌آوری و با نظارت اداره محیط زیست و بهداشت محیط  شبکه به صورت بهداشتی دفع شد.
*** برگزاری کارگاه آموزشی ایمنی و سلامت در محیط کار با همت واحد بهداشت حرفه‌ای و  همکاری شرکت فرآوری مواد معدنی دندی در در محل سالن اجتماعات شرکت فرآوری مواد معدنی دندی شهر دندی
این کارگاه با هدف ارتقا سطح آگاهی کارگران و سرپرستان در خصوص حفظ سلامت آنان در محیط کار و کاهش حوادث شغلی برگزار شد و در خصوص آمار حوادث شغلی در کشور و شهرستان ماهنشان، اصول ایمنی کار، قوانین مرتبط با سلامت شغلی، بیماری‌های شغلی شایع در صنایع روی، عوامل زیان‌آور محیط کار، راه‌های پیشگیری از تماس شغلی با عوامل زیان‌آور محیط کار و اصول استفاده مناسب و صحیح از وسایل حفاظت فردی مباحثه شد ودر انتهای این برنامه، پرونده سلامت شغلی شاغلین کارگاه و معاینات ادواری شاغلین و وضعیت سلامت شغلی در محل خانه بهداشت کارگری مورد بازدید و بررسی قرار گرفت .
*** با مشارکت اداره آموزش و پرورش شهر ماهنشان، اداره ورزش و جوانان، فوریت‌های پزشکی و همکاری نیروی انتظامی و همت واحد بهداشت مدارس به منظور ترویج ورزش‌های همگانی و تاکید بر نقش ورزش بر حفظ سلامت مسابقه دو و میدانی با شعار "سلامت برای همه در همه جا" با شرکت 25نفر از دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی مدرسه شهید صلاحی شهر ماهنشان در محل نوار ساحلی قزل اوزن برگزار شد و به نفرات برتر اول تا سوم جوایزی اهدا شد.
در انتهای برنامه کارشناسان بهداشتی در خصوص نقش ورزش در حفظ سلامت و برنامه‌ریزی برای انجام ورزش مخصوصا به صورت گروهی در طول هفته به عنوان یکی از عادات رفتاری در زندگی تاکید نمود.
*** واحد بهداشت محیط با شعار" تغذیه سالم و سلامت" از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها و آشپزخانه ها بازدید به عمل آورد.
در این برنامه از 3رستوران، 25 خواروبار فروشی، 3شیرینی پزی و 6 ساندویچی بازدید به عمل آمد و کلیه موارد بهداشتی از قبیل جمع‌آوری مواد غذایی تاریخ گذشته، رعایت موازین بهداشت فردی و دستورالعمل بهداشتی تهیه و نگهداری مواد غذایی و بهسازی محیط عرضه مواد غذایی به متصدیان آموزش داده شد .
*** سایر برنامه‌های شهرستان
- برگزاری کلاس آموزشی با عنوان خودمراقبتی برای 20 نفراز مادران باردار خانه بهداشت ایلی بلا با مشارکت واحد بهداشت خانواده
- برگزاری برنامه پیاده‌روی با شعار:"سلامت برای همه در همه جا" ویژه سفیران سلامت روستای قواق سفلی با مشارکت کارکنان بهداشتی مرکز جامع سلامت دندی و توزیع میان وعده سالم برای آنان
- توزیع کتابچه و پمفلت آموزشی دهان دندان به تعداد 20 نسخه در بین دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی شهید محمدی خیرآباد و 25 نسخه در بین دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی شهید شکوری انگوران
- برگزاری برنامه صبحانه سالم برای 75 نفر از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی شهید حسن‌زاده میرآخور
انجام معاینه و فلورایدتراپی برای 25 نفر از دانش‌آموزان شهید بهشتی روستای ابراهیم‌آباد و 30 نفر از دانش‌آموزان شهید شمس روستای ایلی بلاغ.