عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

حضور عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در برنامه رادیویی کندیمیز صدای استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل روز دوشنبه هشتم شهریورماه سال جاری دکتر وحید مهدوی عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در پخش زنده رادیویی صدا و سیمای استان اردبیل حاضر و در برنامه کندیمیز به عنوان کارشناس برنامه شرکت نمود.

در بخش اول برنامه دکتر مهدوی به اهمیت محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل پرداخت و افتتاح ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی کشور در تیرماه سال جاری را در راستای اهمیت این محصول برای استان معرفی نمود. وی اظهار داشت که عملکرد محصول سیب‌زمینی تحت تاثیر عوامل خسارتزای مختلفی از جمله آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز قرار می‌گیرد و بایستی عملیات کنترل ی مناسبی انجام پذیرد. در ادامه به اهمیت آفت بید سیب‌زمینی Phthorimaea operculella Zeller به عنوان یکی از آفات مهم سیب‌زمینی در منطقه اشاره شد.

محقق حشره‌شناسی مرکز در بخش دوم برنامه به مدیریت آفت مذکور اشاره نمود و بیان داشت که مدیریت آفت بایستی هم در مزرعه و هم در انبار انجام پذیرد. وی آبیاری منظم مزرعه ، خاک‌دهی پای بوته در اواخر مردادماه و برداشت به موقع محصول در اوایل شهریورماه را از راهکارهای کنترل آفت در مزرعه عنوان نمود. سپس به روش‌های کنترل آفت در انبار (استفاده از ترکیبات گیاهی فرموله شده به عنوان جایگزینی برای ترکیبات پرخطر مانند قرص‌های فسفین و ...، استفاده از دمای مناسب کنترل شده در سردخانه‌ها و به کار گیری تله‌های فرمونی جهت شکار حشرات کامل آفت) اشاره نمود. در نهایت پرسش‌های مطرح شده توسط شنوندگان توسط کارشناس برنامه پاسخ داده شد.