عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

انجام طرح های تحقیقاتی مرتبط با صنعت؛ جزء اولویت های کاری گروه پوست

انجام طرح های تحقیقاتی مرتبط با صنعت؛ جزء اولویت های کاری گروه پوست
انجام طرح های تحقیقاتی مرتبط با صنعت ؛ جزء اولویت های کاری گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران است .
در راستای آشنایی بیشتر با گروه پوست و فعالیت های این گروه، دکتر الهام بهرنگی؛ مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی ایران که از سال ۱۳۹۰ به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده پزشکی به تشریح ساختار، اهداف و فعالیت های این گروه پرداخته است.
وی درخصوص ساختار گروه و تعداد دانشجویان در حال حاضر عنوان کرد : تعداد دانشجویان مقطع پزشکی عمومی( کار آموز در هر دوره یک ماه حدود ۳۰-۵۰ نفر و کارورزان درهر دوره ۲هفته ای ۵-۱۰ نفر) و دستیار تخصصی حدود ۳۰ نفر هستند .
دکتر بهرنگی؛ تبدیل گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران  انتخاب اول آزمون دستیاری و ایجاد فلوشیپ سلولهای بنیادی در درماتولوژی را از اهداف بلند مدت این گروه دانست و افزود: برای دست یابی به این اهداف باید شرایط آموزش بهبود پیدا کند وهمچنین تجهیزات لازم جهت ارتقای بهتر علمی-عملی دستیاران و بهبود شرایط فیزیکی جهت آموزش بهتر به دانشجویان پزشکی عمومی صورت گیرد .
مدیر گروه پوست و مو تصریح کرد: جذب اعضای هیئت علمی جدید و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم ازجمله مواردی است که باید در راستای دست یابی به اهداف گروه توجه ویژه ای به آن شود .
دکتر بهرنگی تشویق و پیگیری انجام طرح های تحقیقاتی مرتبط با صنعت را از اولویت های کاری گروه پوست برشمرد و ادامه داد : یکی از برنامه های این گروه جهت درآمدزایی انجام چنین طرح های تحقیقاتی است که می تواند صرف  فعالیتهای پژوهشی مختلف دیگر شود .
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: گروه پوست درصورت حمایت دانشگاه و بیمارستان رسول اکرم(ص) پتانسیل بالایی از نظر درآمدزایی در زمینه درمانهای لیزر- زیبایی و سلول درمانی در سطح خاورمیانه دارد. ولی علیرغم تمام تلاشها جهت بهبود فضای فیزیکی درمانگاه برای جذب بیمار بیشتر، متاسفانه هنوز اقدام موثری در این خصوص شکل نگرفته است .
مدیر گروه پوست و مو دانشگاه، آموزش بالینی کار با دستگاه لیزر در مقطع دستیاری پزشکی به شکل روتیشن و مدون را از جمله نقاط قوت این گروه آموزشی دانست و در ادامه گفت: کمبود تجهیزات آموزشی و فضای مناسب از موارد مهمی است که باید بیشتر به آن توجه شود تا به آموزش لطمه ای وارد نشود .
دکتر بهرنگی درخصوص فعالیت مشترک با گروههای آموزشی علوم پایه گفت : درحال حاضرفعالیت مشترک با گروه ایمونولوژی آلرژی دانشکده پزشکی به شکل تبادل رزیدنت وجود دارد .همچنین آموزش رفتار
حرفه ای به شکل الگوبرداری از اساتید به شکل مداوم و  هر روز (کلاس درس-درمانگاه) تاکید و آموزش داده می شود .
استاد دانشگاه ایران با تاکید بر ایجاد فضایی مناسب برای ارتقای همه جانبه اعضای هیئت علمی تصریح کرد: باید فضای دوستانه تشویقی، مشورتی و تعاملی بین اعضای گروه جهت ارتقای آموزش و پژوهش ایجاد شود تا باهمکاری و مشورت،گروه بتواند پیشرفت کند .
وی ضمن قدردانی از اساتید فرهیخته نظیر، دکتر راثی،دکتر غفارپور، دکتر زمانیان و دکتر مهران گفت: باید از چنین اساتیدی که بار علمی و پژوهشی و اخلاقی گروه را سالیان سال برعهده داشتند و در حال حاضر بازنشسته شده اند الگو برداری کنیم و منش این عزیزان را سرلوحه خود قرار دهیم .
دکتر بهرنگی ارزیابی مدیر گروه از نظر نظم ،پیگیری امور، دلسوزی در انجام امور محوله، اهمیت به دغدغه های اعضای هیئت علمی زیر مجموعه را از جمله رئوس وظایف مدیر گروه آموزشی دانست و تاکید کرد: باید زمینه تشویق و رشد هر یک از اساتید درهرحیطه ای که پتانسیل بالایی دارند فراهم شود و این از محور های مهم فعالیت مدیران گروه است .
عضو هیئت علمی دانشگاه درخصوص تغییر سبک آموزش ها در زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ گفت: اکثر آموزشها به شکل مجازی شده است و فیلمهای کوتاه آموزشی از بیماریهای شایع در درمانگاه ضبط و درسایت LMS بارگزاری شده است اما باید کلاسهای آموزش مجازی و حضوری (تلفیقی) درکنار هم باشد. برخی محتواها را نمی شود مجازی آموزش داد تا کیفیت افت نکند .
وی افزود : گروه پوست نیز در این راستا مشغول طراحی پروپوزال آموزش مجازی دانشجویان است. همچنین چندین مقاله سیستماتیک ریویو درمورد کووید- ۱۹ از گروه پوست چاپ شده است .
دکتر بهرنگی باتوجه به مشکلات پوستی ناشی از استفاه طولانی مدت از ماسک عنوان کرد: به خاطر کنترل پاندمی یکی از توصیه ها پوشیدن ماسک و شستشوی دست ها می باشد. در افراد با پوست حساس توصیه می شود، برای اینکه مشکلات پوستی ناشی ازسایش ماسک روی صورت کم شود ، ازکرم ترمیم کننده مناسب با پوست زیر ماسک استفاده شود و بعد از هر بار شستوی دست، دستها با کرم نرم کننده چرب شود .
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان جهت دانشجویان علاقه مند به این رشته چنین گفت: رشته درماتولوژی برخلاف تصوری که به عنوان رشته تخصصی ساده شناخته شده است، اصلا این طور نیست و رفرنس های سنگینی و متعدد و مطالب تئوری و عملی فراوان دارد؛ بنابراین باید با شناخت کافی و جامع وارد این رشته شوید .
خبر: مرجان خرم