عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گیلان

از تمام ظرفیت های موجود برای بهبود وضعیت درمانی و بهداشتی استان استفاده خواهیم کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان( وب دا)؛ دکتر  ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز با حضور در شهرستان آستانه اشرفیه، ابتدا ضمن بازدید از بخش های مختلف بیمارستان کوثر این شهرستان، نحوه ارایه خدمات در این بیمارستان را مورد ارزیابی قرار داد .

در ادامه، نشستی با حضور رییس دانشگاه، نماینده مردم  آستانه در مجلس شورای اسلامی، فرمانده سپاه آستانه، فرماندار شهرستان، معاون درمان ، مدیران ستادی دانشگاه  و جمعی از مسوولان بهداشت و درمان شهرستان برگزار شد .

دکتر سالاری در این نشست،  ضمن تسلیت ایام سوگواری  سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین ( علیه السلام ) ،  از حمایت ها و مساعدت مسوولان استانی و شهرستانی از حوزه سلامت گیلان قدردانی کرد .

وی با اشاره به پیک پنجم کرونا در هفته های اخیر، گفت: متاسفانه  پیک پنجم کرونا از نظر شدت و سرعت سرایت،  از اسفند ۹۸ بیشتر است و این امر به دلیل عادی انگاری مردم در رعایت پروتکل بهداشتی است که باید جدی گرفته شود .

دکتر سالاری با اشاره به وضعیت واکسیناسیون و تقدیر از همراهی و همکاری فرماندهی سپاه در غربالگری و واکسیناسیون افزود: خوشبختانه  با همکاری نیروهای دلسوز سپاه  چندین مرکز واکسیناسیون راه اندازی شده  و این ظرفیت در استان با همکاری سپاه تا سقف یکصد هزار دوز رسیده است، اما تخصیص واکسن از وزارت بهداشت  به  استان نسبت به تقاضا و نیاز گروه های هدف کم است که با پیگیری های مستمر، به دنبال رفع این مشکل هستیم .

رییس دانشگاه با انتقاد از رها شدن پروژه های طرح تحول سلامت در سالهای گذشته، تصریح کرد: حدود ده کلینیک ویژه طرح تحول سلامت، علیرغم تامین بودجه، به حال خود رها شده بود که در حال حاضر پیگیر اتمام و تجهیز آنها هستیم، کاری که باید ۵ سال پیش صورت می گرفت .

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری های مستمر،  در دو سال اخیر  ، ۳۲ پروژه عام المنفعه با مبلغ ۴۸۹ میلیارد تومان در حوزه سلامت استان افتتاح و بیش از ۸۵۰ قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای نیز توزیع  شد .

دریافت ۹  دستکاه سی تی از ۱۴۰ دستگاه توزیع کشوری برای گیلان ،  پرداخت بدهی کارکنان و به روز شدن مطالبات آنان، استقرار  ۳۰ دستگاه اکسیژن ساز و ۵دستگاه مخزن اکسیژن، درون سپاری تمام آزمایشگاهها با ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات، از دیگر اقدامات دانشگاه در دو سال اخیر بوده است. همچنین انعقاد قرارداد ۸۰۰ میلیاردی با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) برای ساخت  مرکز آموزشی و درمانی ۳۵۰ تختخوابی جایگزین پورسینا و تکمیل ساختمان دانشکده پزشکی سایت لاکان ، استقرار ۱۰۰ تخت بیمارستانی در اورژانس پشتیبان سایت لاکان، استقرار ۶۰ تخت در بیمارستان پورسینا توسط نیروی زمینی محوری ارتش و ۵۰ تخت در بیمارستان رازی توسط نیروی دریایی ارتش در ماه اخیر از جمله این اقدامات می باشد، برای مراکز آموزشی و درمانی رازی و شفا نیز به دنبال انعقاد قراداد برای احیای آنها هستیم .

وی با اشاره به لزوم  استفاده از ظرفیت  کمک های خیرین سلامت در استان، تصریح کرد: تا کنون خیرین نیکوکار استان در تامین تجهیزات پزشکی و ساخت پروژه ها کمک های شایانی به دانشگاه کرده اند که تداوم این امر بسیار ضروری است .

رییس دانشگاه ضمن تاکید بر تعمیرات و بازسازی مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت شهرستانها، پیگیری این مهم را  به عهده مدیران شبکه و مسوولان شهرستان ها عنوان کرد .

دکتر سالاری با اشاره به ضررده بودن  بسیاری از بیمارستانها در استان خاطرنشان کرد: علیرغم تامین و پرداخت هزینه  تغذیه در بیمارستانها، متاسفانه وضعیت نظارت بر تغذیه در برخی از مراکز درمانی مناسب نیست که این مساله تشدید نظارت  مسوولان بیمارستان ها را می طلبد .

وی ضمن تاکید بر فعال بودن اتاق  های عمل و بخش رادیولوژی در تمامی بیمارستانها، گفت: مدیران باید دلسوزانه کار کنند وحضور فعال و موثر داشته باشند. همچنین راه اندازی داروخانه سرپایی و تامین داروی شبانه روزی برای رفاه بیماران در بیمارستان مورد تاکید دکتر سالاری رییس دانشگاه قرار گرفت .

در ادامه،  نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی  و فرماندار این شهرستان ، خواستار رفع مشکلات حوزه سلامت در زمینه اکسیژن ساز،  کمبود نیروی متخصص و کمبود واکسن ، در این شهرستان شدند .

در پایان ، راه اندازی بیمارستان محلی در بندر کیاشهر از سوی نماینده مردم شهرستان مطرح و مقرر شد از سوی وی پیگیری و با مساعدت دانشگاه برابر ضوابط و مقررات وزارت بهداشت اقدام لازم صورت گیرد.