عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ بیش از ۳۴درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شده اند

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان بیان کرد: میزان کُشندگی ویروس دلتا در استان ۲.۲ درصد بوده یعنی مرگ ۲ نفر به ازای هر ۱۰۰نفر است.
وی افزود: بیشترین موارد فوت در استان بوشهر تا پیش از شیوع سویه دلتا در رده سنی ۶۰ تا ۷۴ سال و در گروه سنی سالمندان بود اما با شیوع سوش جدید مرگ در گروه سنی ۳۰ تا ۴۴ سال و گروه‌های سنی پایین‌تر افزایش یافته است.
دکترخواجه‌ئیان اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد سویه دلتا افراد جوان را بیشتر درگیر می‌کند و این یک زنگ خطر برای جامعه به شمار می‌رود.
وی افزود: علت اصلی افزایش میزان کشندگی و تعداد فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا یا به دلیل کمبود امکانات ناشی از افزایش بسیار شدید تعداد بیماران و یا به دلیل شدید و تهاجمی‌تر شدن سویه دلتا است به نحوی که این بیماری با یک سرماخوردگی جزیی آغاز و طی چهار یا پنج روز حال بیمار وخیم می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: در بسیاری از موارد مشاهده شده به جز کُورتن‌ها سایر داروها خیلی اثر بخش نیستند و پاسخ نمی‌دهند.
دکترخواجه‌ئیان اظهار کرد: تاکنون ۲۳۴هزار نمونه‌گیری در این استان انجام شده که از این میزان ۱۳۱ هزار آزمایش پی سی آر و ۱۰۳ هزار مورد نیز تست سریع است که بیشترین میزان شناسایی موارد در یک روز در طول پاندمی شناسایی ۹۴۹ مورد در روز ۱۸ مرداد ماه امسال بود.
وی افزود: این آمار معادل ۴۷ درصد کل نمونه‌های انجام شده است و می‌تواند بسیار نگران کننده باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: تا پیش از سویه دلتا بیشترین میزان ابتلا در استان بوشهر سه هزار و ۷۰۰ نفر در اوج بحران شیوع ویروس کرونا در تیر ماه سال گذشته بود این درحالی است که فقط در مرداد ماه جاری تاکنون ۱۲هزار و ۵۰۰ مورد مثبت دراین استان شناسایی شده‌است که این آمارها بیانگر وخامت اوضاع و شیوع بالای سویه دلتا است.
دکتر خواجه‌ئیان تصریح کرد: شیوع بالای سویه دلتا در دنیا بیانگر این است که سیاست‌های مقابله‌ای با این ویروس خیلی موفقیت آمیز نبوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۳۱۰ هزار و ۹۳۶ دُز واکسن در استان بوشهر تزریق شده که از این شمار ۲۵۲هزار و ۹۷۶ نفر دُز اول و  ۵۷ هزارو ۹۶۰ نفر هر ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند.
وی بیان کرد: براین اساس ۸۰ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال و ۶۵.۴ درصد جمعیت بالای ۴۰ سال و ۴۸.۵ درصد جمعیت ۴۰ تا ۵۰ سال در استان بوشهر واکسن دریافت کرده‌اند.
دکترخواجه‌ئیان: تا کنون هفت هزار و ۷۵۵ نفر نیز از جمعیت بیماران مزمن از جمله دیابت، سرطان، هموفیلی، تالاسمی، پیوند اعضا، ام اس، فشار خون و ... این استان واکسینه شده‌اند.
وی تاکید کرد: کار واکسیناسیون به موازات کشور با روند خوبی در استان بوشهر در حال انجام است ولی با افزایش پوشش واکسیناسیون و فرا رسیدن زمان تزریق نوبت دوم افرادی که یک نوبت واکسن دریافت کرده اند نیاز به تامین واکسن بیشتری داریم و اولویت کنونی تکمیل ایمن‌سازی گروه‌های سنی اعلام شده و پوشش نوبت دوم است.
دکترخواجه ئیان اظهار کرد: بدیهی است شروع اولویت‌های جدید با توجه به تامین واکسن و ظرفیت مراکز تجمیعی خواهد بود تا از ازدحام در هنگام واکسیناسیون جلوگیری شود.
وی افزود: با وجود همه درخواست‌ها و هشدارها هنوز تعداد زیادی از مردم بدون ثبت نام در سامانه و دریافت پیامک مراجعه می‌کنند که این امر از طرفی موجب اختلال در کار و تضییع حق دیگران و از دیگرسو باعث افزایش احتمال انتقال بیماری می‌شود.
دکترخواجه ئیان در باره نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد.
وی افزود: در زمان حاضر از مجموع ۲۷۲ هزار و ۵۲۷ بازرسی در استان بوشهر انجام شده، پنج هزار و ۷۵۱ مورد تخلف شناسایی و به دستگاه قضائی معرفی‌ شدند و ۲۵ هزار مورد نیز اخطار گرفته‌اند.


انتهای پیام/