عمومی | دانشگاه زابل

امام جمعه زابل حوزه و دانشگاه را دو نهاد بسیار تاثیرگذار در رفع عقب ماندگی و کمک به رشد مطلوب و مطابق با توانمندی های منطقه سیستان دانست

به گزارش روابط عمومی:

دکتر موسی بهلولی رئیس دانشگاه زابل با همراهی اعضای هیئت رئیسه دانشگاه روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه 97، با حجه الاسلام و المسلمین حاج آقای کیخا امام جمعه محترم شهرستان زابل دیدار نمود. وی در این دیدار ضمن شادباش سال نو و گرامیداشت اعیاد ماه شریف شعبان، به مروری بر رویکردها و فعالیت های دانشگاه زابل در سال گذشته پرداخت. وی از صرفه‌جویی‌های مالی ناشی از اصلاح قراردادها، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه زابل یاد کرد و پرداخت به موقع حقوق و معوقات کارکنان و به ثمر نشستن پروژه های عمرانی مرکز اجتماعات آیت ا... هاشمی رفسنجانی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده آب و خاک و ساختمان خوابگاه دانشجویی را، ثمر و نتیجه ی تلاش شبانه روزیِ کوشندگان دانشگاه برای گذر از نابه سامانی های مالی دانست.

رئیس دانشگاه زابل در برشمردن فعالیت های دانشگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی، به توزیع 10 هزار قطعه نهال زیتون در بین مردم و فراخوان دانشگاه برای خرید و یا استحصال روغن از محصول زیتون تولیدی مردم با هدف الگوسازی و ترویج کشت این گونه مقاوم و پربازده اشاره کرد و از هدف گذاری دانشگاه برای ترویج و ترغیب مردم به کاشت گیاهان دارویی و خرید و پیاده سازی صنایع تبدیلی مربوط به آن در مجتمع بقیه ا... الاعظم (عج) خبر داد. وی عنوان کرد که با توجه به شرایط منطقه ای مطلوب و پتانسیل بالای منطقه برای توسعه ی کاشت گیاهان دارویی همچون چای ترش و به لیمو، دانشگاه زابل اقدام به خرید و راه اندازی تاسیسات بسته بندی و تی بگ سازی دمنوش و گیاهان دارویی نموده است تا با الگوبرداری از شیوه های اجرایی موفق استحصال روغن زیتون، در ارائه خدمات و پشتیبانی از مردم جهت کاشت گیاهان دارویی نیز پیشگام باشد و زمینه تولید و ارائه محصولات باکیفیت را فراهم سازد.

دکتر بهلولی تصویب سند راهبردی 10 ساله دانشگاه با تمرکز بر پتانسیل‌های منطقه و جهت‌دهی به مطالعات اعضای هیئت علمی با تشکیل هسته‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلفی همچون زیتون، گیاهان دارویی، شتر، شترمرغ، تغییر اقلیم، مرز و انرژی های تجدید پذیر را از جمله سیاست های بلندمدت دانشگاه زابل در جهت تهیه و تدوین طرحی جامع و عالمانه برای مهیا سازی زمینه های پیشرفت منطقه و برون رفت از فقر کمرشکن کنونی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با مشارکت تخصصی اعضای هیئت‌علمی و جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های دانشجویی،هریک از این هسته های پژوهشی در آینده ای نزدیک زمینه‌ساز شکل‌گیری پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی کارآمد در این عرصه‌ها گردند.

رئیس دانشگاه زابل در پایان در تشریح خدمت رسانی و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دانشگاه، به میزبانی از مسافران نوروزی که شمارشان در ایام ابتدایی امسال به نیم میلیون نفر نیز رسید، اشاره کرد و ضمن بیان استقبال بی نظیر مردم از آبشار و دریاچه مصنوعی هامونک؛ از تاسیس نهالستان درختان مثمر در جوار هامونک با تمرکز بر کاشتِ متکثر نهال انگور یاقوتی، توت و گل محمدی و نیز ساخت 25 سازه ی خشتی گنبد پوش و برگرفته از اصول معماری سنتی و سازوار منطقه در کرانه غربی هامونک خبر داد که پس از تکمیل می توانند به عنوان اقامتگاه، بازارچه سنتی و یا رستوران مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه حجه الاسلام والمسلمین کیخا، امام جمعه محترم شهرستان زابل ضمن بیان خیرمقدم و تبریک اعیاد گرامی شعبانیه سالی پر از برکت و پیشرفت را آرزو نمود و با تاکید بر گفته های رئیس دانشگاه زابل، عنوان داشت که دانشگاه نباید تنها به نشر علوم تکیه کند بلکه لازم است به علم از منظر کاربردی نیز بنگرد و از آن در راستای ایجاد تحول در منطقه بهره بجوید. وی با اشاره به این حقیقت که در رفع عقب ماندگی منطقه و کمک به رشد مطلوب و مطابق با استعداد و توانمندی این سرزمین، دو ارگان علمی حوزه و دانشگاه بیش از سایرین تاثیرگذارند؛ بیان داشت که سیستان، امروز یکی از سخت ترین دورانهای خود را تجربه می کند و بیداد نمودن بحرانِ سوءمدیریت در این منطقه محروم و مظلوم را، بسیار جدی تر و خطرناک تر از بحران هایی همچون خشکسالی دانست.

امام جمعه زابل با اشاره به این که چشم امید مردم به نهادهای علمی است، بر لزوم برپایی کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها و حوزه های علمیه و فراهم ساختن فرصت بیان آزادانه و شجاعانه مطالبات و خواسته های دانشجویان به عنوان نسل آینده این سرزمین تاکید کرد و تربیت دانشجویان مطالبه گر جهت رصد معضلات و گسست های جامعه را ضروری دانست و آن را مقدمه ای برای نقد نابه سامانی ها و خدمت رسانی بهتر مسئولین عنوان کرد.

حجه الاسلام والمسلمین کیخا ضمن تقدیر از رئیس دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه زابل، خط مشی رو به رشد دانشگاه را شایسته سپاس به درگاه خداوند دانست و از رئیس دانشگاه درخواست نمود اقداماتی همچون احداث دریاچه مصنوعی هامونک که گزارشات حاکی از بررسی ها گویای استقبال پرشور مردم از آن بوده است را گسترش دهند. وی با اشاره به این مطلب که دانشگاه به عنوان نهادی علمی و پویا، امکانات و اندیشه های والا برای حرکت در مسیر پیشرفت را در اختیار دارد از رئیس دانشگاه زابل خواست که با بهره گیری از پتانسیل های بالقوه منطقه در حیطه اقتصاد مقاومتی،به جایگاه مردم و حضور و تاثیر دانشگاه در مهیا نمودن بسترهای اشتغال توجه ویژه داشته باشند و حمایت دفتر نمایندگی ولی فقیه در شهرستان زابل از تلاش های دانشگاه را اعلام داشت.

امام جمعه زابل در پایان ضمن تاکید بر اهمیت حضور مسئولین در تریبون نمازجمعه جهت ارائه گزارش ازعملکردهای سازمان متبوع خود، آن را امری پسندیده و لازمه اطلاع یافتن مردم از اقدامات مسئولین دانست و با اشاره به بازتاب منفی و آسیب های "تخریب" در جامعه، آرزو کرد این معضل نابه هنجار فرهنگی هر چه سریع تر از جامعه ما رخت بربندد تا بتوانیم در سایه وحدت رویه و هم افزایی، در مسیر پیشرفت و آبادانی و برون رفت از بن بستهای موجود سیستان گام بنهیم.