عمومی | دانشگاه تهران

دانشگاه نقش مسئولیت اجتماعی را جدی تلقی می‌کند / از انتقاد روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه همیشه استقبال می‌کنید / کشور در مواجهه با کرونا به شکل متمرکز عمل نکرد و حوزه‌هایی از دانشگاه کمتر مورد استفاده قرار گرفت

وی در آغاز مراسم ضمن گرامیداشت روز خبرنگار تاکید کرد: «خبرنگاران از دو جهت به ما کمک می‌کنند. اول اینکه اتفاقات دانشگاه را منعکس می‌کنید ما مسئولیت اجتماعی را در دانشگاه بسیار مهم تلقی می‌کنیم. چرا که یکی از شیوه‌های اثرگذار، اطلاع‌رسانی دستاوردهای دانشگاه به جامعه است و از سوی دیگر انعکاس و برخورد نگاه جامعه و مردم به عملکرد دانشگاه که برای ما بسیار حائز اهمیت است».
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشگاه از دو منظر علمی و عملی به خبرنگاری نزدیک است افزود: «می‌دانیم که با چه مشقت‌هایی مواجه هستید. خبرنگاران ما را نقد می‌کنند و معتقد هستیم که این نقدها به ارتقا کار ما کمک می‌کند. خوشحال هستیم که ارتباط خوبی با اصحاب رسانه داشتیم».
وی سپس با اشاره به شرایط سخت دانشگاه در دو سال اخیر ادامه داد: «ویروس کرونا باعث شد که اتفاقات زیادی در دانشگاه‌ها بیفتد، دوستان زیادی را از دست دادیم، برخی پروژه‌ها با مشکل مواجه شد، اما این چالش‌ها باعث شد که فرصت‌های جدید ایجاد شود».
دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: «ما برای جلب رضایت استادان و دانشجویان و دانشمندان تلاش می‌کنیم و برای ما مهم است آنچه انجام می‌دهیم با آنچه جامعه برداشت می‌کند یکسان باشد».
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اولین نقشی که دانشگاه توانست ایفا کند استفاده از تخصص برای نابودی این ویروس بود گفت: «با تشکیل کارگروه‌های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی به حوزه درمان، تشخیص و ساخت واکسن کرونا وارد شدیم. البته این نقد را داریم که در کشور به شکل متمرکز برای مبارزه با این ویروس عمل نشد و حوزه‌هایی از دانشگاه کمتر مورد استفاده قرار گرفت.
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «باید بپذیریم که ویروس کرونا فقط یک موضوع بهداشتی نیست، بلکه تمام ارکان کشور را مورد تهدید قرار داد و این ظرفیت در حوزه‌های مختلف دانشگاه وجود داشت. ما اقدامات خود را انجام دادیم و گروه‌های اجتماعی خود را تشکیل دادیم و حوزه‌های اجتماعی ما هم توانستند در این حوزه وارد شوند و نظرات خود را به مسئولان منعکس کنند.

خوشبختانه نسبت به آموزش عقب نیستم و توانستیم نیازها را پوشش دهیم
رئیس دانشگاه تهران در ادامه به حوزه آموزش اشاره کرد و افزود: «باید برای آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی می‌کردیم، خوشبختانه نسبت به آموزش عقب نیستم و توانستیم نیازها را پوشش دهیم. در حال حاضر همه برنامه‌های دانشگاه در زمان مقرر انجام شده است. البته آموزش حضوری را باید داشته باشیم و دلتنگ دانشجویان هستیم. وی اظهار امیدواری کرد به زودی دانشجویان را از نزدیک ملاقات کنیم».
وی گفت: «دانشجویانی که طبق قوانین اجازه حضور در دانشگاه‌ها را داشتند به دانشگاه آمدند هم اکنون ۳ هزار دانشجوی ارشد و دکتری در خوابگاه‌ها حضور دارند. خوشبختانه در دوران کرونا برنامه‌های پژوهشی دانشگاه نیز عقب نماند. دانشگاه برنامه‌های خود را پیش برده است. این بخش کمتر از سایر بخش‌ها دچار خدشه شده است».
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «با شروع واکسیناسیون استادان و کارکنان، دانشجویان دکتری حاضر در خوابگاه‌ها هم واکسینه می‌شوند، اما واکسیناسیون بقیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز به‌زودی انجام می‌شود. برای دانشجویان کارشناسی منتظر برنامه‌ریزی‌ها می‌مانیم. برای واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی اولویت با دانشجویانی است که نیاز به آزمایشگاه و کارگاه دارند».
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «در این فرصت برای نوسازی خوابگاه‌ها برنامه‌ریزی شد، ۱۳ هزار و ۵۰۰ مترمربعی بازسازی و نوسازی شدند. چند روز دیگر خوابگاهی با بیش از ۲۰۰ تخت راه‌اندازی خواهد شد. در این زمینه نقش خیرین و واقفین بسیار موثر بودند. در این دوران بیماری کرونا علی‌رغم صدماتی که همه کشور به وجود آمد، دانشگاه سعی کرد وظیفه خود را در امور مختلف انجام دهد. امیدواریم به‌زودی به روزهای عادی برگردیم».
وی با بیان اینکه دلتنگ حضور دانشجویان در دانشگاه هستیم، گفت: «در حال حاضر بیش از ۳ هزار نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه در خوابگاه‌ها مستقر هستند. اولویت ما در دانشگاه تهران آغاز آموزش حضوری دانشجویان با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی است به محض اتمام واکسیناسیون آماده پذیرش دانشجویان در خوابگاه‌ها هستیم، دوست داریم دانشجویان جدیدالورود نیز دانشگاه را حتی به صورت سمبلیک تجربه کنند اما هنوز امکان این کار را نداریم».
دکتر نیلی احمدآبادی از آغاز واکسیناسیون دانشجویان دکتری این دانشگاه از هفته جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: «آموزش حضوری ما در دانشگاه تهران از مهر امسال با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی آغاز خواهد شد و به اعتقاد من دانشجویان کارشناسی تا آبان آموزش حضوری نخواهند داشت. امیدواریم با گسترش واکسیناسیون شاهد حضور این دانشجویان در دانشگاه باشیم. منتظر هستیم واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی نیز توسط وزارت بهداشت شروع شود. اگر چه انجام واکسیناسیون شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه را تضمین نمی‌کند، اما در مورد آموزش حضوری دانشجویان با توجه به شرایط جامعه تصمیم‌گیری خواهیم کرد».
رئیس دانشگاه تهران فرایند واکسیناسیون دانشگاهیان را تابع شرایط و تامین واکسن در کشور دانست و گفت: «ما در باشگاه دانش‌آموزی دانشگاه، واکسیناسیون را آغاز کردیم و لاین‌های بیشتری را برای این مورد تامین می‌کنیم تا واکسیناسیون کارمندان و اساتید به پایان برسد. همانطور که عنوان شد واکسیناسیون ابتدا با دانشجویان دکتری مستقر در خوابگاه از هفته جاری آغاز می‌شود و دانشجویان شهرستانی در شهر خود واکسینه می‌شوند».
وی تاکید کرد: «اگر واکسن مورد نیاز تامین شود ما این امکان را داریم فعالیت‌های خود را عرصه واکسیناسیون گسترش بدهیم، اما زمان واکسیناسیون بستگی به تامین واکسن و اقدامات وزارت بهداشت دارد. همچنین هر نوع واکسنی که وزارت بهداشت در اختیار ما بگذارد استفاده خواهیم کرد، در این راستا تاکنون واکسن سینوفارم و برکت را در اختیار ما قرار دادند و ما نیز آنها را به پرسنل دانشگاه ارائه کرده‌ایم، بنابراین ما در این بخش تصمیم گیر نیستیم».
دکتر نیلی احمدآبادی افزود: «البته ستادی برای آغاز سال تحصیلی در دانشگاه شکل گرفته و اگر بتوانیم به شکل نمادین تعدادی از دانشجویان جدیدالورود را به دانشگاه دعوت خواهیم کرد؛ بنابراین متناسب با شرایط کشور میزبان دانشجویان خواهیم بود».
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش الکترونیک بخشی از آموزش این دانشگاه شده است، گفت: «اینکه چه میزان از کلاس‌ها به شکل حضوری و چه تعداد ارائه دروس به شکل الکترونیکی باشد را منوط به بررسی نظر استادان کردیم اما اینکه در مهر امسال بخشی از آموزش ما حضوری و بخشی نیز به شکل الکترونیک باشد، قطعی است. بنابراین، اگر امکان آموزش حضوری فراهم شود از مقاطع تحصیلات تکمیلی خواهد بود آموزش حضوری کارشناسی دیرتر از مهر و آبان خواهد بود».

کمیته‌ای به منظور ارزیابی و بررسی ابعاد موضوع دانشکده علوم اجتماعی تشکیل داده است
رئیس دانشگاه تهران از تشکیل کمیته ارزیابی بررسی اتفاق اخیر دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه مبنی بر برگزاری یک همایش غیرمتعارف خبر داد و گفت: «بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنم و مایه تاسف است که حیثیت دانشگاه خدشه دار بشود. وی این اتفاق را عجیب توصیف کرد و گفت گاهی شک می‌کنیم سناریویی برای بدنام کردن دانشگاه نوشته شده است»
دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه تاکید کرد: «بر اساس قانون مراکز، سالن‌ها و سایر مکان‌ها را در دانشگاه تهران در زمان‌هایی که خالی باشد، می‌توانیم در اختیار متقاضیان قرار دهیم و هیات امنای دانشگاه نیز این اجازه را به ما داده است تا فضاهایی نظیر سالن‌های ورزشی، اتاق‌ها، کلاس‌ها و سایر مراکز در ساعتی که لازم نداریم را در قالب قراردادی در اختیار جامعه قرار بدهیم. به نظر من این تصمیم خوبی است، چرا که سرانه سالن‌های ورزشی ما محدود است و در ساعاتی که دانشجویان ما در سر کلاس هستند می‌توانیم این فضاها را در اختیار دیگران قرار بدهیم».
وی با اشاره به بروز حواشی برگزاری یک همایش غیرمتعارف در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه، از تشکیل کمیته بررسی این موضوع در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: «در پی برگزاری این همایش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، کمیته‌ای به منظور ارزیابی و بررسی ابعاد این موضوع تشکیل داده است در این کمیته بررسی خواهیم کرد که اشکالات این همایش از کجا نشات گرفته که پس از بررسی موضوع نتایج آن را اعلام خواهیم کرد».
رئیس دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: «ما تاکنون گزارشی از برگزاری برنامه یا مناسبات غیر علمی در مراکز و واحدهای دانشگاه تهران نداشتیم اگرچه ممکن بود برنامه‌ها این گونه باشد که مثلاً یکی از سالن‌های ما را اجاره کنند و مراسمی مثلاً تحت عنوان دانش آموختگی دانش آموزان یک مدرسه را برگزار کنند. برگزاری این نوع برنامه‌ها امکان پذیر است».
دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: «به طور کلی برای برگزاری مراسماتی که در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، نظارت‌هایی انجام می‌شود و در این زمینه دستورالعملی نیز در دانشگاه تهران وجود دارد، اما در مورد چرایی رخداد همایش اخیر بررسی خواهد شد».
وی تصریح کرد: «از سوی دیگر نگهداری فضاهای دانشگاهی نظیر سالن‌های ورزشی، همایش و غیره مستلزم صرف هزینه است و با توجه به اینکه دانشگاه‌ها در مضیقه مالی قرار دارند این بحث روشنی است که بخواهیم از این فضاها درآمدزایی کنیم. همچنین ما در دانشگاه تهران سعی کردیم با ارائه آموزش‌های آزاد و برخی برنامه‌های دیگر درآمدهای خود را گسترده کنیم و وابستگی به بودجه دولت کاهش یابد».
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: «در خصوص بحث اخیر دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه یک شرکتی که دارای مجوز فعالیت از وزارت کشور بود تقاضای استفاده از یکی از سالن‌های دانشکده را برای ارائه آموزش ام بی ای بورس نمود که این قرار داد به شکل این نوع آموزش بسته شد. اما این شرکت بر خلاف قرارداد خود در دانشگاه اقدام کرده است».
دکتر نیلی احمدآبادی با اظهار تاسف از خدشه دار شدن حرمت دانشگاه تاکید کرد که این موضوع را حتماً از مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد که چگونه قراردادی با دانشگاه بسته می‌شود اما خلاف آن را انجام می‌دهند.

دانشجویان باید بتوانند در رشته‌هایی غیر از رشته تحصیل نیز حق انتخاب در دوره کارشناسی ارشد داشته باشند
رئیس دانشگاه تهران از اجرای برنامه دو وجهی این دانشگاه برای دانشجویان دوره کارشناسی خبر داد و گفت: «براساس این برنامه دانشجویان می‌توانند ۲۰ واحد از واحدهای خود را از رشته‌های غیر از رشته خود انتخاب کنند و ممکن است دانشجویان علاوه بر رشته تخصصی خود به رشته‌های دیگر نیز علاقه مند باشند. دانشجویی که رشته تحصیلی او مهندسی کامپیوتر است می‌تواند ۲۰ واحد از رشته درس ادبیات را انتخاب کند و ما به گونه‌ای آن ۲۰ واحد را انتخاب کردیم که فرد بتواند حداقل‌های لازم را در خصوص آن رشته کسب کند».
وی تاکید کرد: «وقتی چنین دانشجویانی در دانشگاه تهران تربیت شوند انتظار دارد در دوره کارشناسی ارشد نیز این فرصت را داشته باشد تا از بین رشته فرعی و اصلی خود یک رشته دیگر را برای تحصیل انتخاب کند، بنابراین نظر دانشگاه تهران این است که دانشجویان بتوانند در رشته‌هایی غیر رشته تحصیل نیز حق انتخاب در دوره کارشناسی ارشد داشته باشند اما ممکن است در عین حال در برخی رشته‌ها این امکان دانشجو را با مشکلاتی مواجه کند. مثلاً تغییر رشته از علوم انسانی به علوم تجربی یا ریاضی مشکلاتی را ایجاد می‌کند و دانشجو با مشکلاتی مواجه می‌شود اما در رشته‌های علوم انسانی تغییر رشته باید امکان پذیر باشد».
دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه پیشنهاد ممنوعیت تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد مصوب نشد و در وزارت علوم بررسی خواهد شد، اظهار امیدواری کرد با نظر کارشناسی بررسی دقیق‌تری در این زمینه صورت بگیرد، ولی در کل ما موافق هستیم که به دانشجو اجازه بدهیم در دوره کارشناسی ارشد یک بار دیگر برای رشته تحصیلی خود تصمیم بگیرد و متناسب با نیاز، مهارت و توانمندی خود رشته مورد نظر را انتخاب کند.