کرونا بهمثابه انقلاب موسیقایی عمل کرد
دومین نشست مجازی از مجموعه نشستهای «موسیقی و کرونا» با عنوان «تولید، توزیع و فروش آثار موسیقایی ایران در پاندمی کرونا» دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ باحضور پیروز ارجمند (مدرس و پژوهشگر موسیقی و مشاور عالی اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران) و محمد سریر (آهنگساز و موسیقیدان و رئیس هیئتمدیره خانه موسیقی ایران) به دبیری سندوس محمدی برگزار شد.
پیروز ارجمند در این نشست ابتاد به آثار منفی کرونا بر حوزه موسیقی اشاره و تصریح کرد: ما کلیدواژه بحران را برای حوزه موسیقی هم میتوانیم به کار ببریم. به هرحال صنایع فرهنگی در بحرانها، به دلیل اینکه در سبد مصرفی خانوارها در درجه دوم اهمیت هستند، معمولا اولین ضربه را میخورند. این ضربه و بحران، هم به صنعت موسیقی و هم بر هنرمندان اعم از نوازندگان، رهبران ارکستر، آهنگسازان و تهیهکنندگان وارد شده است. در صنعت موسیقی استودیوهای موسیقی، شرکتهای تهیه و تولید، فروشندگان ساز، آموزشگاهها و معلمان موسیقی لطمه زیادی خوردند و تقریباً چیزی نزدیک به ۳۰درصد افراد شاغل در حوزه موسیقی، میتوان گفت الآن شغل و حرفه دیگری دارند. در بخش صنعت موسیقی، شرکتهای تهیه و تولید، یک ضربه جدی خوردهاند. خصوصاً شرکتهایی که به برگزاری کنسرت فکر نمیکردند و صرفاً آلبوم تهیه میکردند. تولید آلبوم الآن در هیچ شکلش، مقرونبه صرفه نیست. آموزشگاهها هم با ظرفیتی معادل زیر ۳۰ درصد آموزشهای خود را ادامه دادند. چندماه اول که تعطیل بودند که بعد از آن هم به سمت آموزش مجازی روی آوردند.