عمومی | سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران

توافق جدید نظام مهندسی زنجان با فنی و حرفه‌ای

تفاهم‌نامه همکاری آموزشی با رویکرد تاسیس مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای این استان امضا و تبادل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، این تفاهم‌نامه همکاری آموزشی در راستای اجرای سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سایر اسناد بالادستی به ویژه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به منظور ارتقای توانمندی و افزایش مهارت و بهره‌وری نیروی انسانی متقاضی شغل و شاغل در حوزه صنایع و صنوف و بهره‌مندی مستمر از ظرفیت‌های موجود در جهت گسترش همکاری‌های آموزشی بر اساس استانداردهای آموزشی یکپارچه و منسجم ملی و بین‌المللی و اجرای رویکرد آموزش مبتنی بر سفارش و آموزش‌های مشارکتی منعقد شده است.

برگزاری دوره‌های کارآموزی ورود به حرفه به منظور ارتقای مهارت، تسهیل فعالیت کارآموز در دفاتر و کارگاه‌ها، امکان کسب مدارک فنی و حرفه‌ای با اعتبار بین‌المللی و بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی از مزایای این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود.

همچنین تلاش در جهت استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در حوزه صنایع و صنوف استان، اجرایی کردن قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناسایی مشاغل و آینده پژوهی مشاغل جدید در حوزه صنایع ، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره‌های آموزش مهارتی با تاکید برآموزش‌های تخصصی، ایمنی، بهداشت و امور اداری برای شاغلین بخش صنایع و توسعه و بهبود از طریق مشارکت در تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، تهیه منابع آموزشی و کمک آموزشی حوزه صنایع درسطوح مختلف  از اهداف این تفاهم‌نامه است.

از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به توسعه آموزش‌های بین کارگاهی و جوار کارگاهی با همکاری و تعاملات دو جانبه، تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز حوزه صنایع با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال، استفاده از ظرفیت‌های طرفین برای اجرای آموزش‌های مهارتی در حوزه صنایع  و افزایش کیفیت دوره‌های آموزشی از طریق اشتراک پتانسیل‌ها و امکانات علمی و کارگاهی و تجربیات طرفین اشاره کرد.

ارتقای کیفیت ساختمان با ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی

در همین حال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان گفت: ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی اقدامی در راستای ارتقای کیفیت ساختمان و رعایت حقوق بهره‌برداران است.

وی در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری آموزشی با رویکرد تاسیس مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام موسی کاظم(ع) و گرامیداشت هفته ملی مهارت اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در راستای گسترش تعاملات بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تاسیسات مکانیکی ساختمان و مجریان تاسیسات برقی منعقد شده است، عنوان کرد: ماحصل همه این اقدامات برای ارتقای خدمات فنی ساخت و ساز، افزایش کیفیت ساختمان و رعایت حقوق بهره‌برداران است و تلاش داریم در آینده اقدامات مشترکی در خصوص فعالیت نماکاران و بخش داربست نیز داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان ابراز کرد: تاسیس مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی اقدامی در راستای ارتقای توانمندی و افزایش مهارت و بهره‌وری نیروی انسانی متقاضی شغل و شاغل در حوزه صنعت ساختمان و بهره‌مندی مستمر از ظرفیت‌های موجود در جهت گسترش همکاری‌های آموزشی بر اساس استانداردهای آموزشی یکپارچه و منسجم ملی و بین‌المللی و اجرای رویکرد آموزش مبتنی بر سفارش و آموزش‌های مشارکتی است.

وی، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در حوزه صنعت ساختمان، اجرایی کردن قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، شناسایی مشاغل و آینده پژوهی مشاغل جدید در صنعت ساختمان، نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره‌های آموزش مهارتی با تاکید بر آموزش‌های تخصصی، ایمنی، بهداشت و امور اداری برای شاغلان بخش صنایع و توسعه و بهبود از طریق مشارکت در تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، تهیه منابع آموزشی و کمک آموزشی حوزه صنایع درسطوح مختلف  را از مزایای این تفاهم‌نامه برشمرد.

این مسئول بیان کرد: توسعه آموزش‌های بین کارگاهی و جوار کارگاهی با همکاری و تعاملات دو جانبه، تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنعت ساختمان با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال ، استفاده از ظرفیت‌های طرفین برای اجرای آموزش‌های مهارتی و افزایش کیفیت دوره‌های آموزشی از طریق اشتراک پتانسیل‌ها و امکانات علمی و کارگاهی و تجربیات طرفین از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی یادآور شد: براساس این تفاهم‌نامه یک ساله طرفین متعهد شدند که اقداماتی از جمله طراحی و تدوین تقویم آموزشی دوره‌های آموزشی، اولویت‌بندی و نیازسنجی آموزشی شاغلین و مشاغل جدید شناسایی شده و انجام مطالعات آینده پژوهی مشاغل، برگزاری همایش، کنفرانس و سمینارهای تخصصی و کارگاه‌های آموزشی مشترک ،ارتقای کیفیت دوره‌های آموزشی ، تربیت و هدایت کارآموزان جهت حضور در المپیادهای ملی و بین المللی مهارتی و ارتقای سطح دانش فنی مربیان طرفین را انجام دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، بازتعریف نظام مسئولیت‌پذیری در صنعت ساختمان را مهم خواند و گفت: تلاش داریم که با این اقدامات و توانمندسازی نیروی انسانی، بازتعریفی از نظام مسئولیت‌پذیری داشته باشیم و تمام افردی که در صنعت ساختمان شاغل هستند، برابر کاری که انجام می‌دهند مسئولیت آن را نیز بپذیرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با قدردانی از ریاست و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان برای برنامه‌های آمزشی و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری، گفت: تفاهم نامه همکاری آموزشی با رویکرد تاسیس مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی با استناد به ماده ۱۱۰ قانون کار منعقد می‌شود که ماده ۱۱۰ قانون این فرصت را برای بنگاه‌هایی که ماهیت صنعتی و خدماتی دارند ایجاد کرده که مجاز به تاسیس مراکز جوار کارگاهی هستند.

محمدرضا انصاری با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی بهره‌وری و ارتقای کیفیت ساخت و ساز، بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند است، یادآورشد: از اعضای سازمان نظام مهندسی که سابقه آموزش دارند، می‌توانند برای ارائه آموزش‌های مهارتی صنعت ساز و ساز وارد عمل شوند.

وی ابراز کرد: این افتخار نصیب بنده شده که تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان نظام مهندسی منعقد کنیم که نویدبخش آینده‌ای روشن برای فعالان صنعت ساختمان به عنوان یکی از عوامل محرک چرخه اقتصاد کشور است و با صدور مجوز برای این سازمان تخصصی به عنوان یکی از شرکای اجتماعی وارد حرفه‌آموزی شویم.

این مسئول، اجرای مقررات ملی ساختمان و تدوین استانداردهای آموزشی را از رویکردهای مهم در انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها عنوان کرد و گفت: این فرصت ارزشمندی است که فعالیت‌ها را به صنعتی‌سازی ساختمان معطوف کنیم، چراکه خلاء بسیاری در استان برای استفاده از روش‌های نوین شناخته شده صنعت ساختمان در دنیا وجود دارد و با استفاده از ظرفیت‌های سازمان می توانیم مشاغل جدید را به جامعه معرفی کنیم.

همچنین برخی اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این جلسه آموزش‌های تئوری بدون ایجاد مهارت را آفتی در جامعه فنی و مهندسی عنوان کردند و خواستار توسعه آموزش‌های مهارتی به ویژه برای مهندسان ناظر و مجری شدند، چراکه افرادی که از آموزش‌های بهره‌مند شدند، با دید وسیع‌تری نسبت به ساخت و ساز اقدام می‌کنند و این موضوع اعتماد بیشتر کارفرمایان را به دنبال دارد.