جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان
جلد یازدهم گزارش تجربهنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان» ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
در این جلد، ضمن بیان مقدمهای درباب آشنایی با این جام، نحوه ایجاد آن از ابتدا تا امروز ذکر شده است. به استناد این گزارش، جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان از خلال رایزنیها و تشکیل کارگروهها برای ترویج کتابخوانی در کشور بیرون آمد و از سال ۱۳۹۵ رسماً شروع به فعالیت کرد.
این گزارش به فعالیت خودجوش و حمایت مردمی در شهرها و روستاهای کشور در تشکیل باشگاهها از طریق تسهیلگران اشاره میکند که محلی را برای جمعشدن بچهها فراهم کردند تا آنها بتوانند درکنار هم کتاب بخوانند، درباره کتابهایی که خواندهاند، صحبت کنند، به نویسنده یا مترجم کتاب، نامه بنویسند و با گوشی همراه خود، فیلم بگیرند و ازسوی باشگاهشان به جام بفرستند.
درباره تاثیرات این باشگاهها آورده شده که در فرهنگسازی در شهرها و روستاهای مختلف و علاقهمند کردن مردم یک منطقه به کتاب و کتابخوانی، تاثیر چشمگیری داشته است به گونهای که نهتنها بچهها بلکه خانوادههایشان هم با آنها همسو شدهاند. کتابفروشیگردی و بازشدن پای بچهها به کتابفروشیها، از دیگر تاثیراتیست که ذکر آن در این گزارش رفته است.
شاید خواندنیترین بخش این گزارش این باشد که میگوید «جام باشگاهها به بچهها میآموزد که بهگونهای سخن بگویند که بتوانند پای حرفشان بایستند و در گامهای بعد، صحبتهای دیگران را با تحمل و تامل بشنوند. حتی اگر در جایی مخالف آن سخن و حرف باشند، آنها خواهند آموخت که ممکن است نظرشان با شنیدن سخنان دیگران تغییر کند و به همین دلیل به اصطلاح خودشان، یکدنده نباشند و یکسویه به موضوعهای مختلف، نگاه نکنند و بیدلیل، از کتاب دفاع یا آن را به دلایل واهی، رد نکنند. آنها در این جام میپذیرند که هر حرف یا سخنی را بیدلیل، نپذیرند»!!
این گزارش در ادامه، ضمن اشاره به بخشهای جانبی جذاب جام باشگاههای کودک و نوجوان و تاثیرات متفاوت آن در شهرهای کوچک و بزرگ، در پایان، از مشکلات تهیه و خرید آنلاین کتاب برای کودکان یاد میکند و لازمه رفع آن را به ویژه در شرایط بحران، متذکر میگردد.