عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

فاز سوم واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد


وبدا؛ رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: به مناسبت عید سعید غدیر خم، از روز پنجشنبه وارد فاز سوم واکسیناسیون شدیم.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری، در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در فاز سوم واکسیناسیون گروه‌های پرخطر واکسینه می‌شوند که شامل پنج گروه، افراد بالای ۱۸ سال دیابتی وابسته به انسولین، معلمین، خبرنگاران و اصحاب رسانه، رانندگان حمل و نقل جاده‌ای، اتوبوس و تاکسیرانی و زندانیان محبوس در زندان هستند.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین از روز نهم مردادماه سه گروه دیگر به گروه‌های هدف واکسیناسیون اضافه شد که شامل اساتید دانشگاه و حوزه، کارکنان بانک‌ها و کارکنان مراکز تعویض پلاک هستند، سه گروه دیگر نیز آخر هفته به این لیست اضافه خواهد شد.
جزایری گفت: هم‌زمان با گروه‌های پر خطر، گروه سنی‌ ۵۵ سال به بالا با ثبت‌نام در سامانه سلامت واکسیناسیون آن‌ها انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تامین واکسن بر سرعت واکسیناسیون افزوده شده است، در حال حاضر تنها دو راهکار برای مهار خیز پنجم کرونا بیشتر وجود ندارد، راهکار اول رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دیگری انجام واکسیناسیون به‌ویژه برای گروه‌های پر خطر و گروه سنی ۶۰ سال به بالا است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد اضافه کرد: روزانه در پایگاه‌های واکسیناسیون مستقر در چهارمحال و بختیاری که شامل ۱۲۰ مرکز بهداشتی درمانی و ۱۳ پایگاه تجمعی است، گروه‌های سنی مختلف واکسینه می‌شوند.
جزایری بیان کرد: تا امروز ۱۶۰ هزار دُز واکسن وارد چهارمحال و بختیاری شده است، ۱۳۲ هزار دُز آن تزریق شده و مابقی در حال انجام است، به‌طور متوسط هر سه روز یک پارت واکسن وارد استان می‌شود، پارت نوزدهم تحویل گرفته شد و امشب پارت بیستم واکسن نیز تحویل گرفته می‌شود.
وی تاکید کرد: چیزی حدود ۶۵۰ هزار نفر گروه هدف هستند که باید در چهارمحال و بختیاری واکسینه شوند، در حال حاضر ۱۴.۷ درصد جمعیت گروه هدف واکس زده‌اند که نسبت به پوشش کشوری (۱۳ درصد) ۱.۷ درصد بالاتر هستیم.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: یکی از معضلاتی که پیش رو داشتیم واکسیناسیون افراد مقیم کویت بود که با مجوز قرارگاه عملیاتی و کشوری همه این افراد که دارای جواز اقامت در کشور کویت بودند در نوبت اول واکسن دریافت کردند، کارت دوزبانه برای آن‌ها صادر شد و نوبت دوم را نیز از تاریخ بیست و دوم مردادماه دریافت می‌کنند.
جزایری گفت: به مردم توصیه می‌شود هر واکسنی که در دسترسشان قرار دارد را تزریق کنند، مگر اینکه پزشک معالج فرد واکسن به خصوصی را تجویز کرده باشد.
وی افزود: در حال حاضر واکسن آسترازنکا محصول مشترک اتحادیه اروپا و سینوفارم چینی در مراکز تزریق واکسن موجود است، واکسن کوو برکت برای عوامل انتخابات تزریق شد و واکسن نوبت دوم اسپوتنیک روسیه برای گروه‌های خاص که پیش‌ازاین تزریق شد نیز موجود است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: متاسفانه علیه واکسن کرونا تبلیغات سوء انجام شده است، از همین جا به مردم اعلام می‌کنم تحقیقات چند دانشگاه نشان می‌دهد افرادی که واکسن زدند و باز به کرونا مبتلا شدند نیازی به مراقبت‌ها ویژه نداشتند.
جزایری عنوان کرد: کسی که واکسن زده باشد ۶۰ الی ۷۰ درصد نیازی به بستری شدن ندارد، اگر بستری شد ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز به مراقبت ویژه ندارد و کاهش مرگ و میز گروه سنی بالای ۷۰ سال که بیش از ۸۲.۵ درصد بود به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بیش از ۷۰ درصد گروه سنی بالای ۱۸ درصد در جامعه واکسینه شوند قطعاً در ابتدا پاندمی، سپس اپیدمی و بعدازآن با رعایت برخی مسائل تک‌گیری‌ها هم کنترل شود.