عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

اجرای پایلوت کاملینا در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز از اجرای موفقیت‌آمیز پایلوت کاملینا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان خبر داد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار داشت: معرفی گیاهان جدید می‌تواند با تغییرات الگوی کشت گامی موثر در جهت اقتصادی کردن کشاورزی، ایجاد اشتغال جدید و پایدار باشد. تغییرات شدید اقلیمی، شیوه‌های کشت، نیاز بازار، پیشرفت تکنولوژی و... سبب شده است تا محققان در حوزه کشاورزی همواره به دنبال گیاهان جدید با قابلیت‌های تغذیه‌ای و اقتصادی مناسب باشند.

دکتر حسین کربلائی خیاوی با بیان اینکه کاملینا گیاهی است که کشت آن در سال‌های اخیر به‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است، افزود: گرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، کلزا، کنجد، آفتابگردان، پنبه‌دانه و بادام‌زمینی به دست می‌آید اما این گیاهان اغلب نیاز آبی  بالایی دارند و کشت آن‌ها از ابعاد گوناگون همچون شرایط کشت و وضعیت اقلیمی با محدودیت‌هایی روبرو است. مهم‌ترین مزیت‌های گیاه دارویی-روغنی کاملینا، که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده قابلیت کشت پاییزه، نیاز آبی کم، سازگاری بهتر با تغییرات اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده در برابر تنش‌های خشکی، شوری خاک، سرما و گرما، حساسیت کمتر به آفات و بیماری‌های گیاهی و نداشتن حساسیت به ریزش محصول در زمان برداشت در مقایسه با محصولی مانند کلزاست. از طرف دیگر روغن گیاه کاملینا جزو کیفی‌ترین روغن‌ها محسوب می‌شود زیرا حاوی ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ بوده و روغن آن دارای ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید است. کنجاله کاملینا نیز می‌تواند به‌عنوان خوراک مناسب دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.