عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بررسی محققین بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی در رابطه با افزایش جمعیت آفت کرم غوزه پنبه در منطقه مغان و ارائه راه حل در مدیریت کنترل شیمیایی آن

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر شریفی رئیس بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز گفت: کرم غوزه پنبه از مهمترین آفت کلیدی مزارع پنبه، ذرت، سویا و سایر محصولات در استان اردبیل بخصوص دشت مغان است. این افت دارای ۵ نسل و ۵ سن لاروی بوده و از خانواده بالپولکداران (پروانه‌ها) است؛ که نسل اول آن با گرم شدن هوا از فروردین روی علف‌های هرز و گوجه‌فرنگی فعال بوده و نسل‌های بعدی روی پنبه و سویا فعالیت دارد.

وی افزود: امسال به خاطر تغییر شرایط اقلیم، جمعیت آفت فوق‌العاده بالا بوده و نیاز به پایش روزانه مزرعه و تکرار سمپاشی در هر نسل می‌باشد. تا حال دو نسل این افت سپری شده و نسل سوم در حال شروع فعالیت و در برخی مناطق فعالیت خود را شروع نموده است. کارشناسان ترویج، حفظ نباتات و پهنه مدیریت جهاد کشاورزی منطقه و محققین مرکز تحقیقات به طور روزانه پیگیر فعالیت آفت بوده و توصیه‌های کنترلی خود را به طور مستقیم و یا از طریق تلفن گویا به زارعین اعلام می‌کنند اما علیرغم همه این تلاش‌ها بیشتر زارعین در مدیرت این آفت عاجز مانده‌اند.

بررسی محققین بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز علل ناتوانی برخی از زارعین را به شرح زیر اعلام نموده‌اند:

بیشتر زارعین اطلاعات کافی در مورد بیولوژی آفت و زمان حساس بودن افت به سموم را ندارند، اکثر سموم موجود در بازار روی سنین پایین لاروی موثر هستند، سمپاشی روی لاروهای سنین بالا چندان کارایی ندارد. سنین بالای لاروی به بیشتر سموم مقاومت دارند، بیشتر سمپاشی ها در زمان خاص فعالیت آفت (تخم و خروج لارو از تخم) صورت نگرفته و یا سم مربوطه به آن زمان کنترل نیست، احتمالاً زارع در طول سال‌های مختلف تناوب در مصرف را رعایت نکرده و افت مقاومت نشان داده است، در اکثر مزارع، بدون آزمایش چندین سم مخلوط و استفاده شده است که ممکن است اختلاط باعث کاهش کارایی شده است، از سموم جدید که روی تمام سنین لاروی موثر است، کمتر استفاده شده است و افت مذکور تداخل نسل دارد و در هر زمان سنین مختلف، تخم و حتی پروانه در مزرعه مشاهده می‌شود و این امر کنترل شیمیایی را با مشکل مواجه نموده است. لازم است در این سال طغیانی، مزرعه هر روز پایش و طبق توصیه کارشناسان اقدام به انتخاب سم و سمپاشی کنند.