عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای انتقال مکتوب تجارب و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی به نسل‌های بعدی، گزارش تجربه‌ها و فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را در گفت‌وگو با مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران دستگاه بزرگ فرهنگی کشوربا عنوان «تجربه‌نگاری» در یک مجموعه ۳۴ جلدی و از طریق همکاری با پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات، منتشر کرده است.

سومین جلد از این کتاب‌های تجربه‌نگاری به سینما و ماجرای وضعیت اکران با عنوان «سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)» اختصاص دارد.

این کتاب در ۴ فصل تدوین شده که به ترتیب در فصل نخست روایت اکران را مورد بررسی قرار داده و در فصل دوم با عنوان چگونگی شکل‌گیری و اهداف سمفا به ماجرای سامانه سمفا از ایده تا اجرا پرداخته است.

کارکردها و ویژگی‌های سمفا عنوان فصل سوم و چالش‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی درباره تولد یک سامانه جدید عنوان فصل پایانی یا همان چهارم این کتاب است.

این کتاب درواقع علاوه بر در اختیار گذاشتن تجارب فعالیت ۴ سال سینما، به معرفی سمفا نیز پرداخته است. (سمفا) یا همان سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران متعلق به سازمان امور سینمایی و سمعی بصری است که کارکردهای ترمینال هماهنگی سامانه‌های فروش برخط، زبان اجرایی نظامنامه اکران و نظام آماری متمرکز سینمای ایران را بر عهده دارد.

در حال حاضر ۵ فروشنده با اخذ API از سمفا اجازه و امکان فروش بلیت را برای کلیه سینماهای کشور دارا هستند و مردم می توانند با مراجعه به هر یک از سامانه‌ها، چنانچه آن سامانه با سینمای مورد نظرشان قرارداد داشته باشد، بلیت خود را با امکان رزرو صندلی خریداری کنند.

اصول اکران، سرگروه‌ها، محاسبه کف فروش، آغاز و پایان اکران، ثبت مصوبات شورای صنفی نمایش و سایر موارد مرتبط از طریق این سامانه انجام می گیرد.


فعالان سینما، ذینفعان مشترک، منتقدان، روزنامه نگاران و همه شهروندان می‌توانند وضعیت فروش سینمای ایران را برحسب شاخص‌های مختلف، مشاهده و گزارش گیری نمایند. این نظام آماری نقطه اتکا برای هرگونه سیاستگذاری و بهبود است.

از آنجا که هر پدیده و تجربه جدیدی با اشکالاتی همراه خواهد بود بخش پایان این کتاب نیز به چالش‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی درباره این سامانه اختصاص دارد.

کتاب «سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)» نوشته مینا بخشیده با ویراستاری مهناز احدی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.