عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

تاکید بر اهمیت آموزش راه های پیشگیری و درمان هپاتیت های پنجگانه A,B,C,D و E

۶ مرداد روز جهانی هپاتیت؛
تاکید بر اهمیت آموزش راه های پیشگیری و درمان هپاتیت های پنجگانه A,B,C,D و E
روز جهانی هپاتیت فرصتی  را فراهم می سازد تا با تمرکز بر برنامه های پیشگیرانه، غربالگری و کنترل هپاتیت های ویروسی و بیماریهای مرتبط با آن، همچنین افزایش پوشش واکسیناسیون هپاتیت B و اقدامات درمانی موثر، گام های مهمی برداشته شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهری محمدی کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارودر گفتگو با خبرنگار این معاونت، با گرامیداشت دهمین سالگرد روز رسمی جهانی هپاتیت برابر با ۲۸ام جولای و ششم مرداد تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت این روز را  به عنوان روز نمادین و جهانی "هپاتیت" تعیین کرده، تا فرصتی جهانی برای آگاهی دادن، ارتقای دانش و حفاظت از یکی از حیاتی ترین اعضای بدن یعنی کبد در اختیار جوامع باشد.
دکتر محمدی افزود: در سال ۲۰۱۶ با هدف سرمایه گذاری و آغازحرکت در جهت  ترویج حذف جهانی هپاتیت تا سال ۲۰۳۰  میلادی  برابر با سال ۱۴۱۰  شمسی؛ سیاست حذف جهانی هپاتیت، تصویب شد و افزایش سریع امکان دسترسی افراد به آزمایش هپاتیت ویروسی و تضمین دسترسی به درمان موثر، اولویت عمده در همه نقاط جهان از اهداف آن بود.
وی با توصیف تفاوت های انواع مختلف هپاتیت و عوامل ایجاد آن اظهار داشت: عوامل مختلفی ممکن است باعث التهاب کبد شوند و در این میان ویروس‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت قلمداد می‌شوند.هپاتیت A ، بیماری حاد و کوتاه‌مدت است در حالی که انواع هپاتیت B ، C و D مزمن  محسوب می شوند.
کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو در خصوص راه های انتقال هپاتیت ها نیز گفت: هپاتیت A از طریق خوردن مواد آلوده مثل: آب و غذای آلوده به فاضلاب، انتقال می یابد در حالی که هپاتیت B از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده به ویروس، نظیر خون و … منتقل می شود و مصرف داروهای تزریقی، رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده، استفاده مشترک از تیغ‌ تراش با فرد آلوده،  ریسک ابتلا به هپاتیت B را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: هپاتیت C اغلب هیچ علائمی ندارد و معمولاً از طریق استفاده‌ی داروهای تزریقی و تماس جنسی منتقل می‌شود و هپاتیت D که هپاتیت دلتا نیز نامیده می‌شود، یک بیماری جدی کبدی است که توسط ویروس H D V ایجاد شده و از طریق تماس مستقیم با خون آلوده انتقال می‌یابد.
دکتر محمدی در خصوص هپاتیت E هم گفت: عامل این بیماری منتقل شونده با آب ویروس H E V است و عمدتاً در نواحی با سیستم تخلیه‌ی فاضلاب و در نتیجه‌ی مصرف آب‌های آلوده به مواد دفعی، ایجاد می‌شود.
وی در باره هپاتیت الکلی هم اظهار کرد: این بیماری با مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود و در گذر زمان می‌تواند به آسیب‌های دیگر نظیر از کار افتادگی کبد و سیروز کبدی منجر شود.
کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو؛ هپاتیت ویروسی B و C را چالش های عمده سلامت بشر عنوان کرد و افزود: این دو ویروس سالیانه باعث مرگ حدود ۵/۱ میلیون نفر در جهان می شوند و دومین بیماری عفونی کشنده بعد از سل هستند و حداقل ۶۰٪ موارد سرطان کبد ناشی ازآزمایش و درمان دیرهنگام ویروس هپاتیت B و C و علت دو مورد در هر سه مرگ و میر، سرطان کبد می باشد.
وی هپاتیت B و C را ازعفونت های مزمن توصیف کرد که ممکن است برای مدت زمان طولانی، گاهی سال ها یا دهه ها علائم را بروز ندهند.
دکتر محمدی خاطر نشان کرد : در حالیکه هپاتیت ویروسی منجر به بیماری های ناتوان کننده ای می شود که بار اقتصادی زیادی را نیز برخانواده تحمیل می کند، آموزش راه های پیشگیری، آزمایش و درمان به موقع هپاتیت ویروسی B و C می تواند جان افراد بسیاری را نجات دهد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به ویروس HIV از جمله کسانیکه از مواد مخدر و بویژه تزریق مشترک استفاده می کنند میتوانند به ویروس هپاتیت C نیز مبتلا شوند تاکید کرد: دو عفونت ویروس HIV و هپاتیت B و یا C نیز بر اساس تجربیات، بیشتر در زنان و مردانی که رفتار جنسی کنترل نشده و حفاظت نشده دارند دیده می شود؛ بنابراین مبتلایان به این عفونتهای ترکیبی، می بایست با دو یا چند بیماری هم زمان دست و پنجه نرم کنند.
دکتر محمدی اظهار داشت: انواع خفیف هپاتیت A نیازمند درمان نیست و بیشتر افراد مبتلا بدون هیچ گونه آسیب دائمی درمان می شوند اما هپاتیت B ، عفونت کبدی خطرناک است و این نوع هپاتیت به انواع حاد و مزمن تقسیم می شود که شکل مزمن آن در برخی بیماران، منجر به نارسایی کبدی، سرطان کبد یا سیروز و سپس سیروز کبدی  باعث زخم و سخت شدن پایدار بافت کبدی می شود.
وی در ادامه  با اشاره به اینکه شایع ترین انتقال هپاتیت B در ایران از طریق مادر به نوزاد است گفت : خوشبختانه با تزریق واکسن در نوزادان این مشکل مهار شده است.
کارشناس مسئول تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو تاکید کرد: سرفه و عطسه، در آغوش گرفتن، بوسیدن، استفاده از ظروف مشترک ، تماس هایی مانند دست دادن،  استفاده از آب و غذای مشترک و شیردهی (مگر اینکه نوک پستان ترک خورده یا خونریزی داشته باشد) از راههای انتقال هپاتیت C محسوب نمی شوند.
دکتر محمدی در پایان هشدار داد: برخی افراد و گروه‌های پرخطر و افرادی که در زندان‌ها هستند، بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت هستند و اعتیاد و رفتار جنسی پرخطر، اعتیاد، خالکوبی غیربهداشتی و رعایت نکردن بهداشت، عامل اصلی شیوع هپاتیت در میان زندانیان است.
وی ابراز امید واری کرد: خوشبختانه برای هپاتیت C درمان و برای هپاتیت B درمان و واکسن وجود دارد.