عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

چگونه واکسن تولید می شود؟

متاسفانه برخی از افراد با دیدگاه ها و باورهای غلط در خصوص واکسن کرونا و اشاعه آن و ضدیت با واکسیناسیون می کوشند تا به هر نحوی، هموطنان را از تزریق واکسن منع کنند که این امر موجب شد همه گیری کووید۱۹ به پایان نرسد و شاهد افزایش مبتلایان و مرگ و میر عزیزانمان باشیم.

به گزارش وب دا فسا؛ در طول تاریخ ، بشر موفق به تولید واکسن برای تعدادی از بیماری های تهدید کننده زندگی از جمله مننژیت، کزاز، سرخک و ویروس فلج اطفال شده است که اگر مردم در امر تزریق واکسن مشارکت نمی کردند جهان هم اکنون نیز درگیر این بیماریها بود.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا با ترجمه و انتشار مطالب مستند از منابع علمی معتبر سعی در رفع شبهات در خصوص واکسن و تشویق هموطنان به تزریق واکسن بخصوص واکسیناسیون کووید۱۹ دارد.

این مطلب در خصوص تولید واکسن می باشد:

بیشتر واکسن ها دهه هاست که مورد استفاده قرار می گیرند و میلیون ها نفر هر ساله آنها را با خیال راحت دریافت می کنند.

مانند همه داروها، هر واکسنی باید قبل از ورود به برنامه واکسیناسیون یک کشور، تحت آزمایش گسترده و دقیق قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود.

هر واکسن در دست تولید، ابتدا باید تحت غربالگری و ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود کدام آنتی ژن برای استناد به پاسخ ایمنی باید استفاده شود. این مرحله پیش بالینی بدون آزمایش روی انسان انجام می شود. واکسن آزمایشی ابتدا در حیوانات آزمایش می شود تا ایمنی و پتانسیل آن در جلوگیری از بیماری ارزیابی شود.

اگر واکسن پاسخ ایمنی ایجاد کند، سپس در آزمایشات بالینی انسانی در سه مرحله آزمایش می شود:

فاز ۱:

واکسن برای ارزیابی ایمنی، تایید ایجاد پاسخ ایمنی و تعیین مقدار مناسب به تعداد کمی از داوطلبان داده می شود. به طور کلی در این مرحله واکسن ها در داوطلبان بزرگسال جوان و سالم آزمایش می شوند.

فاز ۲

واکسن سپس به چند صد داوطلب داده می شود تا ایمنی و توانایی تولید واکنش ایمنی، بیشتر ارزیابی شود. مشارکت کنندگان در این مرحله همان خصوصیات مانند سن و جنس افرادی که این واکسن برای آنها در نظر گرفته شده است را دارند. در این مرحله معمولاً چندین آزمایش برای ارزیابی گروههای سنی مختلف و فرمولاسیونهای مختلف واکسن وجود دارد. گروهی که واکسن دریافت نکرده اند معمولاً به عنوان یک گروه مقایسه کننده در این مرحله قرار می گیرند تا تعیین کنند آیا تغییرات در گروه واکسینه شده به واکسن نسبت داده شده است یا به طور تصادفی اتفاق افتاده است.

فاز ۳

این واکسن در مرحله بعدی به هزاران داوطلب داده می شود و میزان ایمنی در برابر بیماری، ایمنی در گروه بسیار بیشتری مورد مطالعه قرار می گیرد.

بیشتر اوقات آزمایشات فاز سه در چندین کشور و سایتهای مختلف در یک کشور انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که یافته های عملکرد واکسن در بسیاری از جمعیتهای مختلف اعمال می شود.

در طول آزمایشات فازهای دو و سه، داوطلبان و دانشمندان در حال انجام این مطالعه نمی دانند که کدام داوطلب واکسن مورد آزمایش یا محصول مقایسه(دارونما) را دریافت کرده اند. لازم است اطمینان حاصل شود که نه داوطلبان و نه دانشمندان از طریق دانستن اینکه چه کالایی را تهیه کرده اند، در ارزیابی ایمنی یا اثربخشی تاثیر نمی گذارند.

پس از اتمام آزمایش و نهایی شدن همه نتایج، داوطلبان و دانشمندان آزمایشی مطلع می شوند که چه کسانی واکسن دریافت کرده و چه کسی مقایسه کننده را دریافت کرده است.

هنگامی که نتایج همه این آزمایشات بالینی در دسترس باشد، یک سری مراحل لازم است، از جمله بررسی اثربخشی و ایمنی برای تصویب سیاست های نظارتی و بهداشت عمومی.

مقامات هر کشور از نزدیک اطلاعات مطالعه را بررسی می کنند و تصمیم می گیرند که واکسن برای استفاده مجاز است یا خیر.

قبل از تصویب و ورود به یک برنامه ملی ایمن سازی، باید واکسن در بین جمعیت گسترده ای ایمنی و تاثیر را داشته باشد.

پس از معرفی واکسن، نظارت بیشتر به روشی مستمر صورت می گیرد. سیستم هایی برای نظارت بر ایمنی و اثربخشی همه واکسن ها وجود دارد. این دانشمندان را قادر می سازد تا تاثیر واکسن و ایمنی آنها را در مدت زمان طولانی در تعداد زیادی از افراد مورد بررسی قرار دهند. این داده ها برای تنظیم سیاست های استفاده از واکسن برای بهینه سازی تاثیر آنها استفاده می شود و همچنین به آنها امکان ردیابی واکسن در دوره استفاده را می دهد.

هنگامی که واکسن مورد استفاده قرار می گیرد، باید به طور مداوم کنترل شود تا از ایمن بودن آن اطمینان حاصل شود.

منبع: سازمان بهداشت جهانی

ترجمه: زارعیان کارشناس  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا با همکاری محسن فربود کارشناس بیماری های واگیر