دانشگاه جامع علمی کاربردی شغل محور است و رشتهها بر اساس مشاغل تنظیم می شود
به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی کرمان، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سفری یک روزه به استان کرمان، نشستی با روسای مراکز آموزش علمی کاربردی این واحد استانی داشت.
در این نشست رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در سطح مراکز استانی و شهرستانی این دانشگاه میتوان به اجرای برنامههای تحولی در واحدهای استانی، اجرای طرح آمایش، افزایش تعداد مراکز و توسعه مراکز و ارتقاء کیفی اشاره کرد.
وی گفت: یکی از مشکلات کنونی دانشگاهها، کاهش جمعیت دانشجو است که این اتفاق متاثر از شرایط اقتصادی جامعه، دلسردی خانوادهها از تحصیل فرزاندان و بیتفاوتی بین مدارک بالاتر با پایینتر است و این اتفاق در حالی روی می دهد که شاهد افزایش مراکز دانشگاهی مختلف در سطح کشور هستیم. با این حال دانشگاه جامع علمی کاربردی در مسیر افزایش تعداد دانشجو قرار گرفته که این مهم نشان دهنده بازگشت مجدد اعتماد خانوادهها به این دانشگاه و تحصیل است.
دکتر محمدحسین امید ادامه داد: از اسفندماه سال ۹۸ تا کنون، ترم به ترم وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی بهتر از گذشته شده است. در حال حاضر در نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۴۰۰وضعیت این دانشگاه به لحاظ ارائه آموزشهای الکترونیکی و با توجه به حجم بالای کلاسها، بسیار خوب است و جزء ۵ دانشگاه اول برگزاری آموزش مهارتی به صورت مجازی هستیم.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاه جامع علمی کاربردی فراهم شده است، درصدد هستیم بعد از اتمام کرونا یعنی در پسا کرونا نیز از این ظرفیت در آموزش دروس نظری استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: ۳۰ درصد دروس این دانشگاه نظری بوده و ۷۰ درصد عملی است. البته در بخش عملی هم امکان استفاده از آموزش مجازی وجود دارد ولی برای برگزاری بخش نظری قرار است از سامانههای موجود که روز به روز در حال ارتقای آن هستیم، کمک بگیریم.
وی اظهار کرد: برای برگزاری آموزشهای الکترونیکی دو دلیل داریم، دلیل اول اینکه به عدالت آموزشی کمک میکند و دلیل دوم اینکه هزینههای مراکز علمی کاربردی را کاهش میدهد، دانشگاه جامع علمی کاربردی پایینترین میزان شهریه را در بین سایر دانشگاه ها درکشور دارد، برخی مراکز در دوران کرونا با آسیب مواجه شدند بنابراین ادامه این روند میتواند کمک کند که هزینههای دروس نظری کاهش یابد.
دکتر محمدحسین امید عنوان کرد: در ترم جاری بخشهای عملی را حضوری برگزار کردیم، ترم تابستان نیز عمدتاً حضوری خواهد بود مگر در مناطق قرمز که مجبور شویم به صورت آموزش الکترونیکی آن هم فقط دروس نظری را برگزار کنیم.
وی اظهار داشت: در ایامی که یک سال و نیم از زمان شیوع کرونا می گذرد، بیش از ۱۵۰ رویداد شتاب در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شده و تا پایان سال نیز ۱۰۰ رویداد شتاب دیگر برنامه ریزی شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: باید خروجی های این دانشگاه با سایر دانشگاه های نظری متفاوت باشد. دانشجویان باید بتوانند با ایده های خودشان، کسب و کار ایجاد و تولید ثروت کنند. آخرین آماری که ما از میزان اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه داریم نشان میدهد که بیش از ۷۰ درصد شاغل هستند که از این ۷۰ درصد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قبل از ورود به این دانشگاه شغل داشتند و در این دانشگاه برای افزایش مهارت آمدند ولی بقیه آنها پس از تحصیل در این دانشگاه شغل پیدا کردند. بنابراین این دانشگاه یک دانشگاه شغل محور است و رشتههای ما بر اساس مشاغل تنظیم میشود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان کرمان، دارای مراکز خیلی خوبی است. مراکزی در صنعت هوانوردی، مراکز در جوار صنعت، مراکزی در رشته های گردشگری و میراث فرهنگی، در رشته های خدمات. مراکز آموزشی بسیار خوبی هم در حوزه بین المللی همچون مرکز ماهان، مرکز ارگ جدید در جوار صنعت و همچنین مرکز هلال احمر را داریم.
گفتنی است در این سفر یکروزه، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از یک کارخانه نساجی،کارخانجات فاستونی آسیا بازدید کرد.
این بازدید به منظور ایجاد رشتههای مربوط به نساجی انجام شد و بر این اساس، شرایط ایجاد رشتههای نساجی بسیار خوب و قابل قبول ارزیابی شد. قطعاً باید رشته های نساجی را در استان کرمان وجود داشته باشد و احتمال راه اندازی یک مرکز مستقل علمی کاربردی در خصوص رشته های نساجی در این استان بسیار قوی است.