عمومی | دانشگاه شیراز

معرفی مرکز تحقیقات هوایی و پژوهشکده علوم و فنون هوا دریا

دکتر محمدمهدی علیشاهی، مدیر پژوهشکده ی علوم و فنون هوا دریا و مرکز تحقیقات هوایی در گفت وگو با روابط عمومی دانشگاه، به معرفی این مرکز پرداخت. وی در مقدمه ی سخنان خود گفت: ما از خیلی وقت پیش که با صنایع گوناگون در ارتباط بودیم و احتیاج های آنان را برای رفع مشکلات می شنیدیم، نیاز به تحقیقات ریشه ای تر، عمیق تر و بنیادی تر را احساس کردیم که شاید تنها در دانشگاه ها و به همت اساتید، دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و دانش آموختگان دانشگاهی امکان پذیر باشد.
استاد مهندسی مکانیک حرارت و سیالات دانشگاه شیراز، به تلاش برای انجام مطالعات متمرکز در این دو مرکز اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم با کمک اعضای هیات علمی در رشته های مختلف مانند برق و مکانیک و همین طور با به کارگیری دانشجویان رشته های مختلف، به مسائل تحقیق و توسعه و حتی بنیادی پروژه های سطح کشور کمک کرده و پاسخگوی نیاز آنان باشیم.
دکتر علیشاهی به معرفی یکی از دستاورد های مرکز تحقیقات هوایی که زیرنظر دانشکده ی مکانیک هست، پرداخت و گفت: از سال ۱۳۸۰ این مرکز بنا شد و در همان مقطع، پروژه ی احداث و به کارگیری تونل باد حدود صوت دانشگاه شیراز شروع شد و در سال ۱۳۹۱، این مرکز افتتاح و به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: این تونل باد در سطح کشور و خاورمیانه وسیله ای منحصر به فرد برای طراحان وسایل پروازی، پژوهشگران و دانشجویان مسائل ایرودینامیکی و هوایی بوده و هم اکنون در حال سرویس دهی به صنایع مختلف، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها است. این تونل باد با چهار نفر کارکنان فنی و اعضای هیا ت علمی مکانیک و زیرنظارت اینجانب، مشغول به فعالیت بوده و در حال انجام پروژه های گوناگونی هست.
مدیر پژوهشکده ی علوم و فنون هوا دریا، درباره تجهیزات آزمایشگاه تونل باد نیز توضیح داد: این تونل باد از چند دستگاه بالانس برای اندازه گیری نیرو برخوردار است و ضمنا از انواع حسگرهای فشاری برای اندازه گیری فشار روی مدل اجسام در این تونل تعبیه شده است. همچنین یک سیستم هات فایر در تونل برای اندازه گیری توربولانس و اغتشاش در ویک مدل ها و اندازه گیری توربولانس خود مدل، تعبیه شده که قابلیت جابه جایی دارد.
وی به قابلیت های این تونل باد اشاره کرد و گفت: در این تونل باد امکان عکس برداری اشلرین را به صورت بک گراند اشلرین، که یک فناوری تازه در کشور هست، داریم.
در ادامه ی این گفت وگو، دکتر محمدمهدی علیشاهی به معرفی پژوهشکده ی علوم و فنون هوا دریا پرداخت و ادامه داد: این پژوهشکده از سال ۱۳۸۸ در کنار مرکز تحقیقات هوایی دانشکده ی مهندسی مکانیک، به عنوان یک پژوهشکده ی مستقل و زیرنظر مرکز پژوهش دانشگاه شیراز مشغول به فعالیت است. در این پژوهشکده اعضای هیات علمی ثابتی داریم که تنها وظیفه ی پژوهشی دارند؛ سه نفر از استاد یاران و پژوهش یاران دانشگاه شیراز که به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند. در کنار این همکاران، تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نیز که در بخش های مختلف در حال تحصیل هستند، همکاری داشته و پروژه ها را انجام می دهند.
وی به نقش پژوهشکده در صنعت نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشکده ی هوا دریا درواقع به دنبال حلاجی دانش فنی جدید برای بخش های صنعت بوده و در سطح بالاتر به دنبال ایجاد فناوری های جدید است.
مدیر پژوهشکده ی علوم و فنون هوا دریا در ادامه به پروژه های انجام شده و دستاوردهای این پژوهشکده پرداخت و گفت: پروژه های گوناکون و شایان توجه ازجمله وسایل ریزپرنده ی موردنیاز صنایع برای نگهبانی، مراقبت و انواع وسایل تشخیصی دیگر را به سرانجام رساندیم. یکی دیگر از دستاوردهای دیگر پژوهشکده، آزمایشگاه ایروبالستیک برای آزمایش وسایل پروازی با سرعت مافوق صوت و بالاتر است؛ بنابراین مجموعه تونل بادی صوت و آزمایشگاه ایروبالستیک، یکدیگر را تکمیل می کنند که همه ی بخش ها را پوشش می دهند به جز بخش هیپرسانیک که این آزمایشگاه نیز در حال تحویل گیری بوده و سه نفر از همکاران ما در آن بخش مشغول فعالیت هستند.
دکتر علیشاهی افزود: زمینه ی کاری پژوهشکده، بسیار وسیع است و اخیرا روی یک سیستم نوری، برای تشخیص حباب های داخل آب، اختراعی را به ثبت رساندیم که در نوع خود در دنیا منحصر به فرد است.
وی به اهداف پژوهشکده ی علوم و فنون هوا دریا نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشکده با هدف ایجاد دانش و پیش بینی احتیاجات ده سال آینده ی صنعت هوا فضا، به دنبال تهیه و ساخت ابزار و آزمایشگاه های موردنیاز این صنعت است.
دکتر علیشاهی در انتهای سخنان خود به بیان یک خاطره پرداخت و گفت: در اوایل انقلاب اسلامی، صنایع می پرسیدند این ابزار چگونه کار می کند و از چه چیز هایی ساخته شده است؟ اما امروز این گونه نیست و بخش صنعت به دنبال بهبود تکنولوژی و وسایل خودساخته است. البته این ها به آسانی نبوده و دانشگاهیان باید وسایل، ابزار و آزمایشگاه های موردنیاز را آماده کنند که همه ی این ها به عهده ی نسل آینده است که بتوانند صنعتی قوی در تراز کشور های توسعه یافته ایجاد کنند. ما دانشجویانی مستعد و همکارانی باپشتکارداریم که آمادگی انجام این مهم را دارند.