عمومی | پژوهشکده بیمه

ساختار صنعت بیمه و سیاست‌های تنظیمی برای جلوگیری از انحصار و تقویت رقابت

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، تمرکز از جنبه‌ها و ابعاد مهم ساختار بازار و شاید مهمترین متغیر ساختاری است که با استفاده از مفهوم آن می‌توان ساختار بازار و به عبارتی اندازه رقابت و انحصار را در بازارهای انفرادی و یا در اقتصاد بررسی کرد. ساختار بازار معرف خصوصیات سازمانی بازار است و معمولاً بر حسب سطح تمرکز، تفاوت کالا و شدت موانع ورود تعریف می‌شود. هرچه ساختار بازار در وضعیت مناسب‌تری باشد، می‌توان نسبت به وجود و بقای رقابت موثر در آن بازار امیدوارتر بود. عملکرد شرکت‌ها در صنعت بیمه همبستگی مثبتی با ویژگی‌های ساختار بازار آن دارد، لذا ساختار بازارهای بیمه و به‌ویژه وجود یا عدم وجود قدرت انحصاری در میان شرکت‌های موجود در صنعت بیمه کشورها، نقش مهم و اثرگذاری در عملکرد این صنعت خواهد داشت.
با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «ساختار صنعت بیمه و سیاست‌های تنظیمی برای جلوگیری از انحصار و تقویت رقابت» نموده است. در این گزارش که توسط دکتر لیلی نیاکان عضو هیات علمی گروه پژوهشی مطالعات کلان بیمه پژوهشکده بیمه نگاشته شده، ضمن تبیین عرضه و تقاضا در بازار بیمه، به سازماندهی صنعتی و تنظیم‌گری بازار بیمه، حوزه‌های نظارت و مقررات‌گذاری بیمه‌ای و مقررات‌گذاری در صنعت بیمه ایران پرداخته شده است.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، نهاد ناظر بیمه‌ای نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از سوء استفاده‌ها، اطمینان از رقابت در تعیین نرخ‌های بیمه و قیمت خدمات، جلوگیری از تشکیل کارتل‌ها و ارتقاء رقابت در بازار بیمه دارد.
بررسی تجربه کشورهای توسعه‌یافته نیز موید آن است که در مقررات‌گذاری بیمه در راستای کاهش تمرکز و ارتقاء رقابت در بازار بیمه، توجه به فراگیری، شفافیت، اختصار، قابل فهم و ضد انحصار بودن مقررات؛ ایجاد فضای رقابتی سالم؛ تنظیم مناسب بازار و حکمرانی خوب ضرورت دارد.
جهت مشاهده و دریافت متن کامل گزارش به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1458/ مراجعه فرمایید.