عمومی | دانشگاه تهران

مراسم تکریم و معارفه مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد

در این مراسم که با حضور مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست، مدیران، اعضای هیات علمی و کارمندان (۲۶ تیر) برگزار شد، دکتر سیدعباس احمدی به‌عنوان مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران معارفه و از زحمات دکتر محمدعلی زارع چاهوکی در زمان تصدی این سمت تقدیر به‌عمل آمد.

دکتر جمال موسوی، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه تهران، در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دکتر سرسنگی، معاون پیشین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: «دکتر زارع چاهوکی به‌عنوان یکی از مدیران برجسته، در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه انجام وظیفه خواهند کرد. این جلسه هم به مناسبت قدردانی از زحمات دکتر زارع به واسطه مسئولیتی بوده که در سمت مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بر عهده داشته‌اند‌، برگزار شده است، امیدوارم ایشان در مسیر علم، دانش و فرهنگ همواره موفق و موید باشند».

وی افزود: «همچنین از دکتر احمدی، برای قبول این مسئولیت تشکر می‌کنم، ایشان پیش از این مسئولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشکده جغرافیا را بر عهده داشتند که با توجه به تجربیات و عملکردشان امیدوارم با همکاری و تلاش همه همکاران این حوزه بتوانند گام‌های موثری جهت پیشرفت هر چه بیشتر حوزه فرهنگی دانشگاه تهران بردارند».

دکتر موسوی با بیان اینکه خدمت در دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه مادر و پیشرو کشور یک افتخار محسوب می‌شود، تصریح کرد: «هر چند پذیرش مسئولیت در دانشگاه تهران سختی‌های خاص خود را دارد، اما همه ما در پست‌های علمی و اجرایی که داریم به این خدمت افتخار می‌کنیم و همگان باید با تلاش و جدیت در مسیر تعالی و رشد هر چه بیشتر این دانشگاه حرکت کنیم».

مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه با اشاره به مباحث فرهنگی در دانشگاه تهران و تجربه‌ای که دانشجویان در زیست‌بوم دانشگاه کسب می‌کنند، عنوان کرد: «همه کسانی‌که وارد هر دانشگاهی از جمله دانشگاه تهران به‌عنوان یک دانشگاه منحصر به‌فرد به لحاظ وسعت و سابقه می‌شوند، به‌گونه‌ای این تجربه را کسب می‌کنند. دانشجویان با توجه به دانشکده‌ها، رشته‌های مختلف و دوره‌های آموزشی و پژوهشی که طی می‌کنند تجربه‌های متفاوتی را به دست می‌آورند. ماموریت اصلی دانشگاه هم بر این است تا دانشجویان در نهایت بتوانند با تجربه‌های آموزشی و پژوهشی که در دانشگاه کسب کرده‌اند به جامعه خدمت کنند».

وی در ادامه با اظهار اینکه جدای از این تفاوت‌ها همه دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند یک تجربه مشترک نیز دارند، اظهار کرد: «آن تجربه، تجربه زندگی در دانشگاه تهران حداقل به مدت چهار سال است. این تجربه در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف دانشگاه توسط دانشجو کسب می‌شود که همه ما به‌گونه‌ای این نوع تجربه‌ها را داریم. اگر دانشجویی نتواند از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود و دوره‌های خود را با موفقیت به پایان نرساند، باز این تجربه زیسته را در دانشگاه تهران کسب کرده است، یعنی حتی اگر دانشجویی نتواند مدرکی هم اخذ کند، باز دست خالی از دانشگاه نرفته و این تجربه همواره در زندگی همراه او خواهد بود و شخصیت آن را شکل می‌دهد. باید گفت بسترسازی و فراهم‌کردن سازوکار این تجربه در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی و به‌ویژه اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است که با رویکردها، فعالیت‌ها و چشم‌اندازهای مختلف باید بتواند این زمینه را فراهم کند».

دکتر موسوی با تصریح اینکه دانشگاه تهران به‌عنوان یک دانشگاه جامع و بزرگ جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد، گفت: «این دانشگاه، یک مرجع و الگو در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص حوزه فرهنگی و اجتماعی است. از گذشته دانشگاه تهران به‌عنوان یک دانشگاه سیاسی و فرهنگی شناخته می‌شده و با توجه به بزرگی دانشگاه تهران دانشجویانی که وارد این دانشگاه می‌شوند از اقوام و فرهنگ‌های مختلفی هستند، همین ویژگی بار مسئولیت حوزه اداره کل فرهنگی دانشگاه را دو چندان می‌کند. با توجه به این تفاوت‌ها، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و منظم در این زمینه وجود دارد. بنابراین، مسئولیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی با این حال‌‌که سخت و تا حدی هم طاقت‌فرسا است، اما زمینه برای فعالیت‌های متنوع آن فراهم می‌باشد به‌گونه‌ای که برای هر مدیر و مسئول، خدمت در این سمت باعث افتخار است».

مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه با اشاره به بحران شیوع کرونا و تبیین رویکردهای دانشگاه در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: «دانشجویان پیش از کرونا، در کنار کسب علم و دانش، تجربه زیسته دانشگاهی را هم به دست می‌آوردند که یقیناً این تجربه و آموزه‌های آن، در زندگی شخصی و اجتماعی آنان تاثیر بسیاری به همراه خواهد داشت، متاسفانه از بهمن‌ماه سال ۹۸ دانشجویان دانشگاه از این تجربه محروم شده‌اند. با اینکه فضای مجازی در این زمینه کمک می‌کند و دانشگاه در بحث ماموریت اصلی خود یعنی ارائه آموزش موفق عمل کرده است، اما همه مسئولان دانشگاهی و وزارت عتف در صدد این هستند که از مهرماه امسال حتی به‌صورت محدود هم که شده دانشگاه‌ها بتوانند حضوری فعالیت خود را ادامه دهند تا اینکه هم فرهنگ دانشگاهی به مرور زمان از بین نرود و هم دانشجویان از این تجربه و زیست بوم دانشگاه به بهترین نحو بهره‌برداری کنند. امیدواریم این شرایط هر چه زودتر فراهم شود تا دانشجویان بتوانند نه تنها محیط فیزیکی دانشگاه را، بلکه زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آن را هم تجربه کنند که قطعاً وظیفه اداره کل فرهنگی و اجتماعی در وضعیت فعلی و در زمان بازگشایی دانشگاه سنگین و حساس خواهد بود».

دکتر محمدعلی زارع چاهوکی، مدیر کل پیشین امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در بخش دیگری از این مراسم خاطرنشان کرد: «معمولاً در این جلسات گزارش‌های عملکرد ارائه می‌شود، اما بنده قصد ندارم گزارش چندانی از کارهای صورت گرفته بدهم و باید بگویم همه فعالیت‌هایی که انجام شده با حمایت رئیس محترم دانشگاه، راهنمایی‌های معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، همت همکاران این حوزه، همکاری معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدها و تلاش دانشجویان بوده است».

وی با بیان اینکه چند نکته را در خصوص تجربه‌هایی که در مدت تصدی فعالیت‌های اجرایی داشته‌ام عنوان خواهم کرد، افزود: «در دورانی که ما به‌عنوان مسئول در دانشگاه سپری می‌کنیم، علاوه بر اینکه یکسری وظایفی را بر عهده داریم، به‌گونه‌ای دوره یادگیری هم تلقی می‌شود. در مدت چهار سال و نیمی که در خدمت دکتر سرسنگی به‌عنوان یکی از مدیران توانمند و شایسته حوزه فرهنگی و اجتماعی بودم، شاید بتوان گفت به اندازه یک دوره تحصیلی از ایشان آموختم و امیدوارم که توانسته باشم این دوره را به خوبی طی کنم».

دکتر زارع چاهوکی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: «مدیران دانشگاه باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که فعالیت در تشکل‌های دانشجویی جزو یادگیری دانشجویان است. برای اینکه بتوانیم مهار‌ت‌های گروهی، فردی و اجتماعی و خلاقیت و نوآوری را در دانشجویان ارتقا بدهیم و دانشجویان توانمند، مسئولیت‌پذیر، متعهد و متخصص تربیت کنیم، این رویکرد که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند این کار مهم را انجام دهند باید به‌عنوان هدف قرار داده شود. در این صورت خیلی از مشکلات ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی رفع خواهد شد، از این جهت باید با تلاش و همکاری زمینه ارتقا تشکل‌ها و مشارکت تمام دانشجویان را فراهم کنیم».

مدیر کل پیشین امور فرهنگی و اجتماعی با عنوان اینکه کار در حوزه فرهنگی با حوزه‌های دیگر متفاوت است، گفت‌: «اگر ما بخواهیم در حوزه فرهنگی موفق شویم باید دلسوزی، علاقه و انگیزه داشته باشیم، در این صورت زمانی‌که کاری از سوی دانشجو و یا تشکل‌ها ارجاع می‌‌شود همانند یک نعمت با آن برخورد می‌کنیم، به نظر بنده با اتخاذ چنین رویکردی خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد. هر چند که در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی را در منابع مالی و نیروی متخصص داشتیم، اما با تلاش‌های همه همکاران فعالیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است».

وی سامانه‌سپاری و حذف بالاسری برای تشکل‌های دانشجویی را از جمله اقدام‌های انجام شده برشمرد و تصریح کرد‌: «برای انجام این امور پیگیری‌های بسیاری صورت گرفته است، به طور مثال راه‌اندازی سامانه جامع یکی از اقدام‌های موثری بود که تحقق پیدا کرد، هر چند این سامانه باید ارتقا پیدا کند اما در همین شرایط هم برای تسهیل امور و شفاف‌سازی بسیار کاربردی است و دانشجویان تمام امور مربوط به فعالیت‌ها و درخواست‌های خود را می‌توانند در قالب سامانه برای مدیران فرهنگی دانشگاه ارسال کنند».

دکتر زارع چاهوکی با اظهار اینکه در دانشگاه تهران تشکل‌های دانشجویی بسیار توانمند و خوبی فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: «این تشکل‌ها به یک حد بلوغی رسیده‌اند که می‌توانند کارهای مربوط به خود را انجام دهند به شرط آنکه ما موانع بر سر راه آنها ایجاد نکنیم و همچنین اگر مانعی وجود دارد آن را برطرف کنیم. کار در حوزه فرهنگی و دانشجویی حساسیت‌های خود را دارد و هر دانشجویی یکسری ظرفیت‌ها و علاقه‌مندی‌هایی دارد، اگر اینها را به طور کامل بشناسیم خیلی خوب می‌توانیم در حوزه‌های یاددهی، یادگیری و فرهنگی کار کنیم و در مواجهه با فعالیت‌هایی که دانشجویان و تشکل‌ها انجام می‌دهند تسهیل‌گر باشیم».

مدیر کل پیشین امور فرهنگی و اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: «در دانشگاه تهران ظرفیت‌های بسیار مناسبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که استفاده از آنها می‌تواند به ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی کمک کند. همواره تلاش شده است تا از این ظرفیت‌ها حداکثر بهره‌مندی لازم صورت بگیرد، یکی از این ظرفیت‌های مهم اعضای محترم هیات علمی هستند که در خصوص استاد مشاور انجمن‌ها و کانون‌ها و استاد مشاور فرهنگی و علمی خوشبختانه برنامه بسیار خوبی مصوب و اجرا شده است. همچنین طرح افزایش توانمندی‌ها و شایستگی‌های اعضای هیات علمی هم از طرح‌هایی بود که با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه تهیه و در حال اجرا است».

در ادامه مراسم دکتر سیدعباس احمدی، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: «مباحث فرهنگی مقوله بسیار گسترده‌ای دارد. در گذشته نام وزارت عتف تحت عنوان وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود که این خود نشان‌دهنده جایگاه ویژه حوزه فرهنگی است. با توجه به اهداف عالی دانشگاه تهران که در زمینه رویکردهای فرهنگی ترسیم شده، باید گفت مباحث فرهنگی گستره بسیار وسیعی را در دانشگاه شامل می‌شود».

وی افزود: «همچنین پیچیدگی حوزه فرهنگ باعث شده تا اتفاق نظر در خصوص رفتار فرهنگی خیلی کم به وجود آید، به‌ندرت نظرها و دیدگاه‌ها درباره مسائل فرهنگی همسو می‌شوند و گاهی اوقات ممکن است برخی از رویکردهای فرهنگی روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند. شاید یکی از ضروری‌ترین کارها در سطح کلان، تعریف مفهوم و حوزه فعالیت‌های فرهنگی است تا بتوانیم از سرگردانی‌هایی که در این مسیر پیش می‌آید، فاصله بگیریم».

دکتر احمدی تصریح کرد: «با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی باید گفت در دانشگاه تهران به لحاظ زیرساخت‌ها بستر بسیار خوبی ایجاد شده و در زمینه نرم‌افزاری و سامانه‌ها فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است. حتی در دوران بحران کرونا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه متوقف نشده و به‌گونه‌ای در زمینه‌های مختلف اقدام‌های شایسته و قابل توجهی انجام شده است».

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه محور برنامه‌های پیشنهادی ارائه شده است، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی به‌عنوان بستر جدید برای تداوم فعالیت‌های فرهنگی با توجه به شرایط بحران کرونا، تلاش برای ارتقا سطح آگاهی‌های فرهنگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاهیان، تلاش برای شناخت مشکلات و معضلات فرهنگی و تلاش برای درک عمومی دانشگاهیان از هویت ملی، دینی، اخلاقی و انقلابی را از اهم این محورها برشمرد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح از سوی رئیس دانشگاه تهران و مسئولان بخش‌های مختلف دانشگاه از زحمات دکتر محمدعلی زارع چاهوکی، مدیر کل پیشین امور فرهنگی و اجتماعی تقدیر به‌عمل آمد. همچنین حکم دکتر سیدعباس احمدی به‌عنوان مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا شد.

لازم به ذکر است، پیش از این با حکم رئیس دانشگاه تهران، دکتر زارع چاهوکی به سمت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران منصوب شده است.