عمومی | دانشگاه تهران

تفاهم‌نامه کنسرسیوم ۵ دانشگاه برتر ایران امضا شد

برای انجام کنش‌های هماهنگ، اشتراک منابع و هم‌افزایی جهت تحقق اهداف آکادمیک ملی و بین‌المللی و به‌منظور توسعه و تضمین همکاری بین بخش‌های آموزشی، بین‌الملل، پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی تهران تفاهم‌نامه کنسرسیوم ۵ دانشگاه برتر ایران، (۲۴ تیر) بین دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دکتر سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به امضا رسید.

هدف نهایی این کنسرسیوم، ارتقا آموزش، تحقیقات و فناوری با استانداردهای ملی و بین‌المللی، توسعه و شتاب‌دهی ظرفیت‌های موجود بین دانشگاه‌های عضو است. لازم به ذکر است، تفاهم‌نامه چند جانبه امضا شده در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ با در نظر گرفتن فعالیت‌های پنج سال گذشته آن، در قالب تفاهم‌نامه جدید کنسرسیوم ۵ دانشگاه برتر ایران ضمن تایید مفاد تفاهم‌نامه اولیه منعقد شد.

دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این جلسه با تاکید بر اهمیت تجمیع منابع ۵ دانشگاه برتر گفت: «در جریان تدوین گزارش ملی سیلاب این نکته را دریافتیم که در یک موضوع همانند سیلاب همه بخش‌های کشور درگیر هستند و متوجه شدیم دانشگاه‌های ما می‌توانند در زمینه این‌گونه همکاری‌ها بسیار قوی عمل کنند».
وی افزود: «در هیات سیلاب ۷۰۰ محقق و استاد مشارکت داشتند و بر این اساس باید گفت دانشگاه‌ها می‌توانند جهت رفع نیازهای کشور با یکدیگر همکاری مشترک و سازنده داشته باشند. در ارتباط با مساله کووید ۱۹ که پیش آمد نیز باید کمیته‌های مختلف در ابعاد گوناگون همکاری کنند تا مشکل با سازماندهی متمرکز حل شود. دانشگاه‌ها هم دانش وهم تخصص لازم را دارند و باید راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات پیدا کنند. فعالیت‌های آموزشی نیز از مواردی است که دانشگاه‌ها را بیشتر کنار یکدیگر قرار می‌دهد، کار بین رشته‌ای جایگاه خاصی دارد و مدل‌های مختلفی برای این همکاری‌ها وجود دارد».

دکتر معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌های فنی با دانشگاه‌های پزشکی ارتباطی تنگانگی دارند. در دانشگاه صنعتی امیر کبیر بخش مهندسی پزشکی داریم و شرکت‌های دانش بنیان ما کارهای خوبی در زمینه حل مشکلات کشور با سرعت و به دور از بوروکراسی انجام می‌دهند».

در ادامه جلسه دکتر فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف ضمن تبیین همکاری‌های مشترک با کنسرسیوم تصریح کرد: «ما کارهای مشترک بسیاری با دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم انجام داده‌ایم و بر اساس اولویت‌بندی، فعالیت‌های انجام شده پیشرفته‌های خوبی داشته‌اند».

همچنین دکتر کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: «در این کنسرسیوم امتیازاتی که به بدنه دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد باید روشن شود و در این زمینه لازم است فرهنگ‌سازی مناسب صورت بگیرد تا افراد بیشتری برای همکاری تشویق شوند».

در بخش دیگری از این جلسه دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اظهار اینکه نظیر این اتحادیه، در اروپا هم بعد از پیمان زاگرب در خصوص مشارکت در منابع و دروس مشترک گام‌هایی برداشته شد، گفت: «هر چه بلوغ کشورها بیشتر شود به سمت همگرایی و همکاری پیش می‌روند. باید به مرحله‌ای برسیم که استادان، دانشجویان و کارشناسان به راحتی بتوانند در ۵ دانشگاه عضو کنسرسیوم حضور یابند. کارهای ما باید مساله محور باشد تا اثرات این هم‌افزایی برای جامعه ملموس شود. پروژه‌هایی نظیر خشکسالی، محیط‌زیست و نظایر آن می‌تواند در کنسرسیوم مطرح و کارهای مشترکی در خصوص آن جهت رفاه جامعه صورت پذیرد».

لازم به ذکر است، در حاشیه این مراسم و در بخش معرفی «سرآمدان بین‌الملل» از پنج مدیر و مسئول معرفی شده دانشگاه‌های عضو به‌عنوان سرآمد درحوزه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی تقدیر به‌عمل آمد، از دانشگاه تهران نیز عبدالمجید اسکندری، مدیر کل روابط بین‌الملل، برای این عنوان انتخاب و لوح تقدیر از سوی دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران به وی اعطا شد.