عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

تولید انبوه بذر هسته سیب زمینی(مینی تیوبر) با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی در دانشگاه محقق اردبیلی

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از تولید انبوه بذر هسته سیب زمینی (مینی تیوبر) با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری این دانشگاه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر برومند صلاحی گفت: شرکت آرتا زرینه کشت آریا مستقر در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی، با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی موفق به تکثیر انبوه گیاهچه ­های ارقام مختلف سیب زمینی و تولید بذر هسته سیب زمینی(مینی­ تیوبر) شده است.
وی افزود: آزمایشگاه کشت بافت گیاهی این شرکت در ساختمان مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی قرار دارد و به صورت روزانه به تکثیر گیاهچه ارقام مختلف سیب زمینی می ­پردازد.
صلاحی با بیان اینکه گیاهچه­ های تکثیر شده در این آزمایشگاه، به منظور تولید مینی ­تیوبر، به گلخانه ­های اصفهان و اردبیل ارسال می­ گردد، تصریح کرد: علاوه بر تولید مینی­ تیوبر، سایر کلاس­ های بذری سیب زمینی نیز در مزارع مختلف توسط این شرکت تولید می ­شود و غده بذری تولید شده توسط این شرکت در اختیار کشاورزان سیب زمینی ­کار استان­ های مختلف کشور قرار گرفته که بازدهی بسیار مناسبی داشته است.
رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب ­های اصلی تولید سیب زمینی در کشور می ­باشد و از لحاظ اقلیمی برای تولید سیب زمینی با کیفیت مناسب می باشد، ارائه بذر سیب زمینیِ با کیفیت و بازدهی بالا، گامی موثر در رونق صنعت کشت سیب زمینی در این استان و نیز در سطح کشور خواهد بود.
دکتر محسن گلناری مدیر آزمایشگاه شرکت آرتا زرینه کشت آریا گفت: گیاهچه ­های سیب زمینی موجود در آزمایشگاه این شرکت، در شرایط استریل و عاری از هرگونه عوامل پاتوژن از جمله ویروس، قارچ و باکتری تکثیر می­ شوند و به همین دلیل، از بازدهی کشت بسیار خوبی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید غده بذری مینی ­تیوبر این شرکت سالانه در حدود ۲۸۰ هزار غده می ­باشد و این مقدار تا آخر سال ۱۴۰۰ به ۴۰۰ هزار غده و در سال ۱۴۰۱ به ۶۰۰ هزار غده خواهد رسید.
گلناری تصریح کرد: امید است با حمایت­ های مسئولان دانشگاهی و استانی، زمینه توسعه آزمایشگاه و گلخانه­ این شرکت و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال افراد بیشتری در سطح استان اردبیل فراهم گردد.