عمومی | موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی

برنامه ریزی برای اجرای پایلوت های کشاورزی هوشمند در شرکت های کشت ‌و صنعت و دامپروری مغان و پارس استان اردبیل انجام شد.

پیرو جلسات قبلی و پیگیری های انجام شده در روز جهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۶ طی بازدیدی که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هماهنگ شده بود، آقایان دکتر حسین دهقانی سانیج رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و دکتر احمد شریفی عضو هیئت علمی بخش تحقیقات ماشین های کشاورزی موسسه، به همراه آقایان مهندس شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل و دکتر اخوان معاون پژوهشی و دکتر پرچمی عصو هیات علمی بخش فنی و مهندس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل (مغان) از شرکت های کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس استان اردبیل برنامه ریزی مقدماتی برای اجرای پایلوت های کشاورزی هوشمند (شروع با آبیاری هوشمند) در آن شرکت ها انجام شد. در این بازدید که با توجیه های فنی و توضیحات  لازم برای انجام این کار  ارایه شد، مقرر شد در اولین فرصت شرکت موج آینده فرافن (بخش خصوصی) نیز در ادامه این برنامه ریزی، از اراضی مورد نظر شامل ۵۰ هکتار از اراضی  زراعی و باغی در شرکت مغان و اراضی زیر یک دستگاه سنترپیوت در شرکت پارس بازدید و نسبت به شروع کار اقدام نماید. شایان ذکر است که تفاهم‌نامه پنج جانبه ( موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، ستاد توسعه دیجیتال سازی معاونت علمی و فناوری، شرکت موج آینده فرافن و هر یک از شرکت های کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس) برای انجام پایلوتهای کشاورزی هوشمند نیز امضا گردید.

در این‌بازدید همچنین نیازهایی در خصوص بررسی مسایل گلخانه ای،  افت کمباینی غلات و سمپاش های مورد استفاده در دشت مغان توسط معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل مطرح شد و مقرر شد پیگیری لازم توسط موسسه و همکاران مرتبط در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان انجام گیرد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز در خصوص ایجاد مزرعه خورشیدی برای تامین برق و مصارف شرکت از موسسه درخواست همکاری کرد.

در پایان، در جلسه ای با حضور آقای مهندس نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در خصوص موارد همکاری و کشاورزی هوشمند بخث و تبادل نظر صورت گرفت.