عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دارای بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی

گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دارای بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی
گروه اپتومتری دانشگاه ایران در کشور بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی را در بین گروه های اپتومتری دارد و از نظر امکانات آموزشی و درمانی هیچ گروه آموزشی با این گروه برابری نمی کند.
داشتن کلینیک های تخصصی کم بینایی، ویژن تراپی، الکتروفیزیولوژی و پاراکلینیک تصویربرداری های چشمی در گروه ما را از سایرین متمایز کرده است.
به منظور آشنایی با اهداف و برنامه های گرو ه های آموزشی، گفتگویی با دکتر امیر اسهرلوس؛ مدیر گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است.
ضمن معرفی گروه آموزشی اپتومتری، در خصوص نوع فعالیت  این گروه توضیح دهید؟
فارغ التحصیلان رشته اپتومتری در عرصه مراقبت های اولیه چشم و سلامت بینایی فعالیت می کنند. گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران با سابقه ای قریب به پنجاه سال در آموزش و پژوهش، فارغ التحصیلان زیادی را در رشته اپتومتری به جامعه تزریق کرده است و از پیشگامان آموزش این رشته در کشور می باشد.
این گروه آموزشی در حال حاضر با دارا بودن امکانات تخصصی پیشرفته و اساتید متعهد و مجرب، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد.
این گروه در زمینه های تخصصی مانند معاینات عملکردی بینایی،دید دو چشمی، لنزهای تماسی، تصویربرداری های مختلف چشمی، الکتروفیزیولوژی چشمی و بینایی، توانبخشی کم بینایی، ویژن تراپی و ارتوپتیک خدمات خود را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.
با چه مراکز تحقیقاتی و انجمن هایی در ارتباط هستید؟
گروه اپتومتری دانشگاه در یک سال اخیر با هدف ایجاد هم افزایی سطح آموزشی و پژوهشی تلاشهای زیادی در جذب همکاری های مختلف از مراکز تحقیقاتی معتبر چشم پزشکی کشور کرده است.
یکی از مراکز تحقیقاتی که تفاهم نامه رسمی همکاری با گروه دارد مرکز تحقیقات چشم پزشکی سلامت بینایی است. گروه اپتومتری با این مرکز در زمینه انجام تحقیقات بالینی و بنیادی ( قوز قرنیه و بیماری های مختلف قرنیه ای) همکاری دو جانبه دارد.
از طرفی این گروه آموزشی با مرکز تحقیقات اپیدمیولوژیک بیمارستان چشم پزشکی نور نیز همکاری وسیعی دارد و در زمینه های مختلف تحقیقات چشمی اعم از عیوب انکساری، اختلالات بینایی، اختلالات دید دو چشمی اقدامات پژوهشی مشترک دارد.
یکی از مراکزی که اخیرا در حال نهایی سازی تفاهم نامه رسمی با آن هستیم بیمارستان چشم پزشکی فارابی هست که یک تفاهم نامه آموزشی، پژوهشی کامل در حال انعقاد است و در آینده نزدیک اجرا خواهد شد. از آنجایی که بیمارستان فارابی قطب چشم پزشکی ایران است همکاری در عرصه های مختلف آموزشی ، کارآموزی و کارورزی دانشجویان و همچنین در زمینه تحقیقات پیشرفته چشمی مد نظر ما هست .
اساتید گروه شما چه فعالیت های پژوهشی کاربردی و محصول محور داشته اند؟
گروه اپتومتری با اینکه اعضای هیئت علمی محدودی دارد خوشبختانه مقالات علمی معتبر و زیادی را سالانه در ژورنال های معتبر بین المللی به چاپ می رساند. برخی از این مقالات مربوط به مطالعات پایه و بنیادی هستند و برخی دیگر مطالعات اپیدمیولوژیک، بالینی و کاربردی هستند. در حال حاضر تعداد مطالعات بالینی نسبت به مطالعات پایه و بنیادی بیشتر است و سهم بیشتری از مقالات علمی ما را به خود اختصاص داده است. با تلاش های زیادی که در چند ماه اخیر انجام شده است در حال افزایش تعداد و کیفیت مطالعات بنیادی هستیم ؛ به نظر اینجانب مطالعات بنیادی ارزش بالاتری دارند و پیشینه ساز ایجاد روش های تشخیصی و درمانی جدید در عرصه های بالینی خواهند بود. خوشبختانه با همکاری همه جانبه اساتید گراتقدر مرکز تحقیقات سلامت بینایی پروفسور خسرو جدیدی، دکتر فرهاد نجات و دکتر آقاملایی تحقیقات خیلی خوب روی چشم حیوانات برای اولین بار در گروه اپتومتری در حال انجام است که نتایج ارزشمند آنها به زودی منتشر خواهد شد. از طرفی با تاسیس کلینیک های تخصصی ویژن تراپی و ارتوپتیک و همچنین پاراکلینیک تصویربرداری چشم در این گروه در سال اخیر، امکانات لازم برای تحقیقات پیشرفته در زمینه بینایی و چشم افزایش یافته است و در داخل گروه آموزشی هم تحقیقات مستقل خوبی توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در جریان افتاده است. در زمینه نابینایی و کم بینایی نیز کلینیک و مرکز تحقیقات کم بینایی فعالیت تخصصی خود را دارد و امیدواریم در آینده تحقیقات خوبی در این زمینه نیز شکل بگیرد.
گروه شما در راستای پاسخگویی اجتماعی چه فعالیت‌ها و اقداماتی انجام داده است؟
در این گروه از زمان شروع مدیریت بنده مقرر کردیم هر ماه حداقل یک کنفرانس آنلاین علمی با هدف بازآموزی همکاران مختلف سطح کشور برگزار کنیم که تا امروز این برنامه به جدیت پیگیری شده و ماهانه اجرا شده است. بازآموزی همکاران سطح کشور و تجهیز همکاران به جدیدترین علوم دنیا در عرصه بینایی و چشم، خود می تواند قدمی مهم در پاسخگویی به مشکلات اجتماعی به طور غیر مستقیم باشد. با این حال به این مقدار بسنده نخواهیم کرد و سعی بر این است بتوانیم برنامه هایی مدون طرح ریزی کنیم، در ارتباط مستقیم با مردم جامعه نیز باشیم و نکات مهم مربوط به حفظ سلامت چشم و بینایی را در اختیار مردم قرار دهیم. در این خصوص صحبت های اولیه نیز با روبط عمومی دانشکده انجام شده که امید است از همین هفته پیام های عمومی در زمینه های تخصصی این گروه از سایت دانشکده منتشر خواهیم کرد و این پیام های هفتگی در اختیار خوانندگان عموم جامعه قرار می گیرد و می تواند باعث افزایش سواد عمومی جامعه در زمینه بینایی باشد.
در حوزه های خدماتی و بالینی نیز این گروه در تمام کلینیک های تخصصی خود از کشور پذیرش بیمار دارد و بیماران مراجعه کننده مستقیما خدمات کلینیکی اساتید گروه را دریافت می کنند.
در دوران کرونا، فعالیت گروه ‌شما چگونه بوده است؟
گروه اپتومتری در دوران کرونا به نظرم شاهکار کرد. به برکت وجود اساتید گرانقدر که لحظه ای در آموزش کم نگذاشتند، این گروه آموزش خود را با رعایت تمام پروتکل ها با نهایت توان ادامه داده است. تمام آموزش هایی که نیاز ضروری به حضور نداشتند به صورت مجازی انجام می شد و واحدهای درسی عملی و کارورزی با جدیت هر چه تمام تر ادامه یافته است. افتخار این را دارم که بگویم گروه اپتومتری جزء معدود گروه های آموزشی هست که در یک سال اخیر با وجود تمام مشکلات، استراحتی نداشته است و دوره های فشرده کارورزی را طراحی کرده است تا دانشجویان از نظر آموزشی دچار تاخیر نشوند. گروه اپتومتری در این مدت که کرونا تعطیلی های گسترده ایجاد کرده است با چندین برابر توان خود خدمات می دهد حتی در کل ماه های تابستان هم دوره های فشرده آموزشی کارورزی را برگزار
می کند. علاوه بر فعالیت های آموزشی فعالیت های بالینی کلینیک ها به طور کامل برقرار بوده است و بیماران مراجعه کننده به کلینیک خدمات مطلوب را دریافت  کرده اند و هم اکنون نیز همه روزه خدمات کلینیک پابرجا می باشد. فعالیت های پژوهشی نیز به طور مستمر در اکثر اوقات دوران کرونا با رعایت پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت برقرار هست. کارهای تحقیقاتی دانشجویان و اساتید و همچنین پایان نامه های گروه هر چند با چالش های زیاد، اما به هر حال در جریان بوده است.
مهمترین برنامه های راهبردی گروه شما چیست؟
هدفمند کردن آموزش، ارتقاء سطح پژوهش و بهبود خدمات بالینی در گروه  ما به جد پیگیری می شود. بحث ساماندهی وظایف عنوان اولویت در گروه ما  مد نظر ما است.
به یاری خدا یک ساماندهی منظم با کمک اساتید گروه ترتیب دادیم.
در این اقدام معاون پژوهشی، معاون آموزشی، معاون بالینی، مسئول بازآموزی، مسئول ژورنال کلاب را برای گروه تعریف کردیم و از همان ابتدا هر کس پیگیر مسئولیت خود بوده است.
این نوع سازماندهی مدیریتی باعث شد فعالیت های گروه نظم پیدا کند و خدمات گروه با نظم و هماهنگی بهتری ارائه شود. باز هم باید از تک تک اساتید گروه قدردانی کنم که در اجرای این مسئولیت ها با نهایت توان عمل کردند .
از نظر پژوهشی سه اقدام مهم و متمایز صورت گرفت. اولی اینکه یکی از اساتید فقید و با سواد گروه را به عنوان مسئول پایان نامه ها در نظر گرفتیم که با توجه به تسلط و دقت نظر ایشان، کارهای پایان نامه ها کاملا منظم شد و کیفیت پایان نامه های نیز به دلیل نظارت دقیق ایشان افزایش چشم گیر پیدا کرد. اقدام دوم تلاش مستمر برای برقراری تفاهم نامه های همکاری با مراکز تحقیقاتی معتبر چشم پزشکی کشور است که در زمینه پژوهش قدمی مثبت به شمار می آید.
اقدام سوم هدفمند کردن موضوعات تحقیقاتی و تعریف لاین تحقیقاتی برای گروه است.
به هر حال در تلاش هستیم با برنامه ریزی انجام شده بتوانیم با کمک اساتید توانمند و دلسوزی که در گروه داریم راه سخت پیشرفت را به سرعت طی کرده و گروه آموزشی اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران را به یکی از بهترین گروه های آموزشی منطقه مبدل سازیم.
کمبودها و چالش های پیش رو در گروه شما چیست؟
به نظر من چالش همیشه وجود دارد چون بشر هر چقدر هم که پیشرفت را تجربه کند باز هم با ایده آل فاصله دارد و این خود عاملی برای تلاش بیشتر و رسیدن به قله ای بالاتر است. چالش ها و کمبودهای مهمی در گروه وجود دارد. با اینکه سعی کرده ایم این گروه بهترین امکانات آموزشی و پژوهشی را داشته باشد و تا حدود زیادی هم به هدف رسیده ایم اما باز با ایده آل فاصله داریم. بنده به جرات می گویم که گروه اپتومتری دانشگاه ایران در کشور بالاترین سطح آموزشی و پژوهشی را در بین کل گروه های اپتومتری دارد و از نظر امکانات آموزشی و درمانی هیچ گروهی با این گروه برابری نمی کند. داشتن کلینیک های تخصصی کم بینایی، ویژن تراپی، الکتروفیزیولوژِی و پاراکلینیک تصویربرداری های چشمی این گروه را از سایرین متمایز کرده است. اما با تمام این خوبی ها یک سری چالش ها و محدودیت هایی نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. عدم دسترسی به سرعت خوب اینترنت در دانشکده و گروه، که مشکل جدی برای آموزش های آنلاین و برنامه های آنلاین ما ایجاد کرده است
  2. کم بودن اعضای هیئت علمی نسبت به کارها و مشغله های گروه
  3. نیاز به دستگاه های جدید و نوین کمک آموزشی و تحقیقاتی برای کامل کردن کلینیک های تخصصی خصوصا دستگاه های تصویربرداری و تجهیزات ویژن تراپی
شایان ذکر است که بنده امیدوارم با پیگیری های مکرر و جدی که در این زمینه ها داریم بتوانیم این کمبودها را نیز با حمایت مسئولین دانشگاه  برطرف کنیم و سطح گروه را ارتقاء دهیم.
صحبت پایانی و کلام مورد نظر بفرمایید؟
شکوفایی گروه آموزشی اپتومتری در درجه اول و پیشرفت روزافزون دانشگاه علوم پزشکی ایران در درجه دوم و در نهایت پیشرفت علمی ایران و اقتدار علمی سرزمین مادری ام مهمترین آرزوی زندگی کاری بنده است. قطعا تمام تلاش خود را در راستای این شکوفایی و اقتدار ارزشمند به کار خواهم گرفت و با تمام توان در این مهم خواهم کوشید. همراهی تیم پرافتخار اساتیدی که هر کدام از به نام ترین دانشمندان اپتومتری کشور هستند به بنده نوید شکوفایی را در آینده نه چندان دور می دهد. اساتید گروه عسگر دوستدار، دکتر عبداله فرزانه، دکتر پیام نبوتی، سرکار خانم سوسن گرانمایه، دکتر علی میرزاجانی، دکتر عباس ریاضی، دکتر ابراهیم جعفرزاده پور و حسن سوری که همیشه در پیشرفت علمی گروه  سالها زحمت کشیده اند از اهرم های مهم پیشرفت علمی رشته در کشور هستند و حضورشان در گروه باعث افتخار است. خوشحالم از اینکه در چنین جمع همدل و دلسوز در کنار این عزیزان خدمتگزاری می کنم و امیدوارم با برنامه ریزی که انجام شده است در عرض دو تا سه سال آینده بتوانیم تغییرات مثبت چشمگیر در روند آموزش و پژوهش رشته اپتومتری ایجاد کنیم.
دکتر اسهرلوس در پایان ابراز کرد:  باعث افتخار است که بتوانیم با برنامه ریزی درست در حوزه آموزش و پژوهش و در عرصه های بالینی خدمتی شایسته در دانشگاه ارائه دهیم.
وی افزود: امید است بتوانیم با تربیت نیروهای تخصصی کارآمد، کمکی هر چند ناچیز در حفظ سلامت بینایی جامعه و کاهش اختلالات چشمی و بینایی کشور داشته باشم.
پایان گفتگو : ره نورد
با همکاری مسئول روابط عمومی دانشکده توانبخشی : خانم بدری