عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

با احتمال وقوع پیک جدید و در صورت رعایت پروتکلهای بهداشتی، ویروس دلتا نیز کنترل خواهد شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری ابراز امیدواری کرد همه مسئولین و مردم به عنوان یک تیم با رعایت جدی تر  پروتکلهای بهداشتی و نیز نظارت بر پروتکلها از وقوع پیک جلوگیری شود و در هرصورت با وقوع پیک  جدید حداقل استان دیرتر درگیر شود و در صورت ورود به استان موج بلندتری نداشته باشیم .

به گزارش وب دا - زنجان؛ دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ظهر روز چهاشنبه ۹ تیرماه در نشست  مجازی با اصحاب رسانه استان افزود: ؛ ویروس جهش یافته دلتا از جنوب کشور به سمت مرکز و شمال در حرکت است. تجربه ۴ موج قبلی ویروس نشان می دهد وقتی موجی از طغیان ویروس شروع میشود هیچ نقطه ای در امان نیست و با شدت و ضعف متفاوت همه نقاط کشور را درگیر می کند.

وی ویژگی ویروس دلتا  را میزان واگیری بسیار بالاتر و همچنین افراد را زودتر و بیشتر درگیر میکند و نیز درصد بیشتری از افرادی مبتلا به این ویروس جهش یافته بستری میشوند و احتمال مرگ و میر بیشتر و تعداد بیماران بستری و بدحال نیز در نوع ویروس دلتا بیشتر است، سن ابتلا کاهش می یابد و جمعیت جوانتری را درگیر میکند .

دکتر قزلباش افزود: همه مسئولین و مردم به عنوان یک تیم  امیدواریم با رعایت جدی تر  پروتکلهای بهداشتی و نیز نظارت بر پروتکلها از وقوع پیک جلوگیری شود .  تلاش کنیم اگر در هرصورت با وقوع پیک  جدید حداقل دیرتر استان درگیر شود و در صورت ورود به استان موج بلندتری نداشته باشیم تا بتوانیم بستریهای بیمارستانی و مراجعین سرپایی را مدیریت کنیم و به نوعی با کنترل بیماری میزان مرگ و میر نیز کمتر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران استان گفت:  دغدغه و نگرانی  ما تاثیری که ویروس کرونا بر زندگی، رفتار و کسب و کار مردم دارد  و نیز تاثیرات روانی که ایجاد میکند. در صورت اجبار به خاطر سلامت مردم حتما اقدامات لازم در کنترل و پیشگیری از ویروس دلتا  انجام خواهد گرفت .

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت واکسیناسیون در استان گفت: در حال حاضر اولویت واکسیناسیون برای تزریق دز دوم  است، حدود ۷۰ درصد افرادی که دز اول را دریافت کرده بودند دز دوم را دریافت کرده اند . خوشبختانه تزریق دز دوم  شروع شده و به همین روال با واکسنهای تولید داخل و وارداتی بتوانیم دز دوم افراد بالای ۷۰ سال و افراد جامانده، با اعلام پیامکی و بر اساس برنامه به تدریج تزریق انجام خواهد شد .

دکتر قزلباش اظهار کرد: در استان زنجان با زیر ساختهای فراهم شده، ظرفیت تزریق  روزانه بین ۱۰ هزار الی ۳۰ هزار دز واکسن وجود دارد‌.

رئیس دانشگاه در ادامه از تمهیدات بهداشتی  برای برگزاری کنکور سراسری  نیز گفت و افزود: با استفاده از تجربیات سال گذشته فراهم نمودن مکان مناسب با هدف کمتر شدن تراکم جمعیت و همچنین فاصله صندلی ها و استفاده از ماسک،  بهداشت فردی و غربالگری قبل از شروع امتحان و جدا کردن افراد مبتلا از اقدامات برگزاری کنکور سراسری است .