عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی چه نقشی در شکل‌گیری هویت نوجوانان در اینستاگرام دارند؟

«ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی  در هویت‌­یابی و جامعه­‌پذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» با مطالعه موردی امیر حسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی)، ازسوی فرید عزیزی در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش می‌شود.

شبکه­‌های اجتماعی مجازی بخش معناداری از تعاملات اجتماعی را در فضایی جدید هدایت می­‌کنند و با وجود اینکه قدمت زیادی ندارند، زندگی اکثر افراد جامعه در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار داده‌­اند تا شکل نوینی از روابط اجتماعی را تعریف کنند. ظهور و گسترش این فضاها با ظهور نقش‌­های جدیدی همراه بوده است که به شیوه­‌های گوناگون اسباب هویت‌یابی افراد را فراهم کرده‌­اند. سازوکار چنین امکانی از طریق قابلیت­‌هایی که ارتباطات و تعاملات اجتماعی را تسهیل می‌­کند رخ می­‌دهد و گزاره‌­های هویتی افراد را به مسیرهای مشخص و متعین جهت می­‌دهد.

یکی از نقش­‌هایی که لازمه ارتباطات در فضای مجازی را باعث می­‌شود، ظهور پدیده‌­ای بنام «سلبریتی» بوده است که به عنوان محصول صنعت رسانه‌ای نقش بسیار زیادی بر تولید، تعریف و تبلیغ مفاهیم هویتی داشته‌­اند. سلبریتی‌­ها می‌توانند به حوزه‌­های مختلفی از جمله ورزش، موسیقی، سینما، مد و ... تعلق داشته باشند و همه آن‌­ها به خاطر هویتشان در رسانه‌ها مورد توجه قرار می­‌گیرند.


پژوهش حاضر به دنبال مطالعه نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی (به عنوان یکی از اقسام سلبریتی‌های بانفوذ) در شکل‌گیری هویت و جامعه‌پذیری جماعت هواخواه نوجوان در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. در این پژوهش سعی می‌شود با کاربست روش تحلیل قوم‌نگاری مجازی اهداف مورد نظر محقق شود.