ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی چه نقشی در شکلگیری هویت نوجوانان در اینستاگرام دارند؟
«ثبت و تحلیل نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی در هویتیابی و جامعهپذیری هواخواهان نوجوان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» با مطالعه موردی امیر حسین تتلو و سید حسین موسوی (ملقب به تهی)، ازسوی فرید عزیزی در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش میشود.
شبکههای اجتماعی مجازی بخش معناداری از تعاملات اجتماعی را در فضایی جدید هدایت میکنند و با وجود اینکه قدمت زیادی ندارند، زندگی اکثر افراد جامعه در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند تا شکل نوینی از روابط اجتماعی را تعریف کنند. ظهور و گسترش این فضاها با ظهور نقشهای جدیدی همراه بوده است که به شیوههای گوناگون اسباب هویتیابی افراد را فراهم کردهاند. سازوکار چنین امکانی از طریق قابلیتهایی که ارتباطات و تعاملات اجتماعی را تسهیل میکند رخ میدهد و گزارههای هویتی افراد را به مسیرهای مشخص و متعین جهت میدهد.
یکی از نقشهایی که لازمه ارتباطات در فضای مجازی را باعث میشود، ظهور پدیدهای بنام «سلبریتی» بوده است که به عنوان محصول صنعت رسانهای نقش بسیار زیادی بر تولید، تعریف و تبلیغ مفاهیم هویتی داشتهاند. سلبریتیها میتوانند به حوزههای مختلفی از جمله ورزش، موسیقی، سینما، مد و ... تعلق داشته باشند و همه آنها به خاطر هویتشان در رسانهها مورد توجه قرار میگیرند.
پژوهش حاضر به دنبال مطالعه نقش ستارگان موسیقی پاپ و رپ ایرانی (به عنوان یکی از اقسام سلبریتیهای بانفوذ) در شکلگیری هویت و جامعهپذیری جماعت هواخواه نوجوان در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. در این پژوهش سعی میشود با کاربست روش تحلیل قومنگاری مجازی اهداف مورد نظر محقق شود.