عمومی | دانشگاه تهران

نام و سردیس استاد شهیر دانشگاه تهران، زینت بخش خیابانی در منطقه ۹ تهران شد


در مراسمی با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه ۹، ائمه جماعات و مدیران شهری، آئین رونمایی از سردیس و پلاک‌کوبی خیابان دکتر بدرالزمان قریب ، استاد شهیر دانشگاه تهران در مرکز آموزش‌های شهید حیدری (خانه مشق) برگزار شد.

دکتر بدرالزمان قریب در سال ۱۳۰۸ در تهران زاده شد. او اصالتاً اهل روستای گرکان، شهرستان آشتیان، استان مرکزی و از نوادگان شمس‌العلما قریب گرکانی بود. دکتر قریب دارای دکترای زبان‌شناسی از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا و عضو هیات‌علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استاد و پژوهشگر برجسته رشته زبان‌شناسی، ادیب، شاعر و سغدی‌پژوه است.
این استاد ممتاز دانشگاه بانی و موسس نخستین کرسی آموزش زبان سغدی در دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو افتخاری انجمن ایران‌شناسان اروپا، عضو انجمن بین‌المللی دست‌نوشته‌ها و کتیبه‌های ایرانی لندن بوده است. دکتر بدرالزمان قریب با رتبه علمی استاد‌تمام، در زمان حیات پربار خود به‌عنوان استاد مدعو با دانشگاه هاروارد و یوتای آمریکا نیز همکاری می‌کرد.
خدمات علمی دکتر قریب در حوزه مطالعات زبان‌های کهن ایرانی به ویژه سغدی، در تصحیح و قرائت متون کهن و آثار ادبی، فرهنگی و تاریخی ایران‌‎زمین بسیار کارا و ثمربخش بوده و گِره از کار پژوهشگران و محققان این فن در واژه‎گزینی و واژه‎یابی گشوده است. به همین علت هم بدرالزمان قریب را پژوهشگری نمونه و تلاشگر در حوزه زبان‌های باستانی و میانه ایران به‌ویژه زبان سغدی می‌دانند. این استاد فرهیخته، هفتم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ در سن ۹۱ سالگی بر اثر بیماری کرونا درگذشت.