عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

گناوه در تدوین نظام‌نامه سلامت پیشتاز شد

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه؛ رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر در این نشست گفت: طرح نظام‌نامه مدیریت همه‌جانبه سلامت در سال 1392 به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلی کشور تصویب‌شده و در این استان نیز در سال گذشته عملیاتی شدن آن الزامی شد که شهرستان گناوه توانست در مدت 9 ماه سند را تدوین و به مرکز ارایه کند.
دکتر عیسی صفوی افزود: 80 درصد مستندات و اطلاعات نظام‌نامه سلامت ارایه شده استان به تهران برگرفته از اطلاعات مربوط به عملکرد تدوین سند شهرستان گناوه است.
وی گفت: در تدوین نظام‌نامه سلامت گناوه پنج عامل که در سلامتی اثرگذارند مشخص شد که فاضلاب در صدر آن‌ها قرار دارد و پسماند، سلامت روان، اشتغال و خدمات درمان در اولویت‌های بعدی است.
دکتر صفوی بیان کرد: تصویب سند جامع سلامت در هر شهرستان بر اساس توجه به معضلات و مشکلات اولویت‌دار است که با بررسی‌های لازم به شورای عالی سلامت در تهران ارسال و در صورت داشتن استانداردهای لازم تائید و تصویب می‌شود.
وی گفت: دراین‌ارتباط کمیته‌هایی شامل خانه مشارکت مردمی با بهره‌گیری از سازمان‌های مردم‌نهاد، شورای پیام‌گزاران سلامت، پیام‌رسان و دیده‌بان سلامت، پیوست سلامت و امنیت غذایی، پیوست سلامت و اندیشگاه سلامت تشکیل و از همه ظرفیت‌های ادارات و متخصصان و فرهیختگان شهرستان گناوه با تعامل و همکاری فرماندار استفاده شد.
دکتر عیسی صفوی افزود: فرمانداری گناوه دو اقدام مهم را از جمله دوباند کردن جاده دیلم و گناوه و احداث  جاده ساحلی جدید از گناوه تا روستای قلعه حیدر که بار توریستی و نشاط اجتماعی نیز دارد انجام داده است که هردو اقدام گامی مؤثر در راستای مؤلفه‌های اجتماعی سلامت می‌باشد.
رییس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر افزود: توجه به مقوله سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است و باید همگان در اجتماعی شدن آن مشارکت و همکاری کنند.
وی تصریح کرد: دو نظر مهم در ارتباط با سلامت وجود دارد یکی اینکه سلامت جایگاه اجتماعی شهروندان را تعیین می‌کند و دوم آنکه جایگاه اجتماعی وضعیت سلامت فرد را رقم می‌زند.
فرماندار گناوه نیز گفت: موفقیت این شهرستان در تدوین سند نظام‌نامه سلامت در سایه تعامل، همدلی و همکاری همه مدیران و کمیته‌های مربوطه و دیگر اقشار به‌دست‌آمده است.
سید علی پاک‌نژاد افزود: با توجه به اینکه راه‌ها نقشی مهم بر محور سلامت دارند در این شهرستان چندین طرح انجام و در دست اجراست.
وی گفت: فرمانداری به‌منظور توجه به مقوله سلامت آماده همکاری است و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.
امام‌جمعه گناوه نیز بابیان اینکه سلامت یکی از دغدغه‌های متولیان امر است، گفت: دراین‌ارتباط دولت طرح جامع تحول نظام سلامت را که به تأیید مقام معظم رهبری رسید اجرایی و دستاوردهای خوبی برجا گذاشت.
حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی افزود: باید تلاش شود تا مشکلات و موانعی که سد راه سلامت و روان در جامعه وجود دارد، برطرف شود.
وی فاضلاب را یکی از مشکلات و معضلات گناوه دانست و گفت: مردم باید در حفظ و پاکیزگی شهر خود مشارکت کنند.
حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در جامعه نظیر طلاق و اعتیاد وجود دارد باید همگان در حل آن‌ها همت و تلاش مضاعف کنند.
رییس شبکه بهداشت و درمان گناوه نیز گفت: سند نظام‌نامه سلامت این شهرستان با تعامل و همکاری متولیان امر تدوین و در سطح کشور زبانزد شده است.
مهندس محمد بازیاری افزود: با توجه به اینکه اولین مجمع سلامت استان بوشهر در شهرستان گناوه برگزارشده، از آحاد جامعه به‌ویژه خیران انتظار داریم که در ارتقای سلامت در حوزه بهداشت و درمان مشارکت و همکاری کنند.
در این نشست مسئولان کمیته‌های نظام‌نامه مدیریت همه‌جانبه سلامت گناوه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته ارایه و در پایان پس از قرائت بیانیه اولین مجمع سلامت قرائت و از عوامل و متصدیان این برنامه تقدیر شد.

انتهای پیام/ م.ن 3080