آموزش سواد رسانهای(مدخلهای دانشنامه بینالمللی سواد رسانهای)
کتاب International Encyclopidia of Media Literacy با معادل فارسی آموزش سواد رسانهای(مدخلهای دانشنامه بینالمللی سواد رسانهای) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه شد.
این اثر کاری از Paul Mihailidis - Renee Hobbs است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. ترجمه این کتاب که چندی پیش از سوی محمدحسین شعاعی و حسن بشیر درحال انجام بود، پایان یافت. این کتاب، دایرهالمعارفی در حوزه سواد رسانهای است و تمام مدخلهای این حوزه، در این اثر ترجمه شده است.
در ادامه معرفی این کتاب را به قلم مترجمان آن، میخوانیم:
امروزه نقش و کارکردهای رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی بسیار فراگیر و متنوع شده است. حضور رسانه ها در بخش های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان ها، فارغ از شخصیت و هویت های مختلفی که دارند، سبب شده است که تاثیرات آنی و آتی این ابزار بسیار بیش از پیش باشد. طبعا این اثرات زمینه ساز حساسیت های فکری را برای اندیشمندان در قلمروی ارتباطات شده است و رسانه ها که ظرفیت نگریسته شدن از حوزه ها و رشته های علمی گوناگون را دارا هستند، در قالب سواد رسانه ای مورد توجه قرار گرفته اند.
یکی از اثرات علمی وزین و متاخر در قلمروی سواد رسانه ای، دانشنامه بین المللی سواد رسانه ای است که با ویراستاری رنه هابز و پاول میهای لیدیس و مدخلهای گوناگون استادان برجسته در این حوزه توسط انتشارات جان وایلی اند سانز در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. کتاب حاضر ترجمه ۱۴ مدخل از این دانشنامه است که مرتبط و با عنوان آموزش سواد رسانه ای به زیور طبع آراسته شده است.
در مدخل اول با عنوان سواد نوجوان در دنیای دیجیتال، آلورمان و کامینسکی ساندرز، ضمن استفاده از اصطلاح بومیان دیجیتال برای این گروه سنی، به بررسی حضور ایشان در فضای مجازی و شیوه های هویت بخشی در این فضا میپردازند.
مایکل دزوانی در مدخل دوم با عنوان آموزش هنرها با آیپد، به بررسی و تحلیل پیامدهای استفاده گسترده کودکان و نوجوانان از آیپد و ظرفیت های آموزشی آیپد در قلمروی هنر پرداخته است.
در مدخل سوم با عنوان فرهنگ کودکان، وودفال و ززولکوا ضمن بحث گسترده در خصوص فرهنگ و کودکان به تشریح فرهنگ ابداع شده برای کودکان و فرهنگ خود کودکان در رابطه با رسانهها و نقش سواد رسانه ای در این میان اقدام کردهاند.
قضاوت کودکان از واقعیت و خیال، عنوان مدخل چهارم است که مارس و بونوس در آن به واکاوی فهم و قضاوت کودکان از دوگان واقعیت-خیال در رسانهها پرداختهاند.
روزندال و بوزن در مدخل پنجم با نام فهم کودکان از اقناع، به تاثیر و تاثر کودکان از تبلیغات پرداخته و جایگاه مهم سواد رسانهای و سواد تبلیغاتی برای کودکان در ارزیابی انتقادی از تبیلغات را به صورت مفصل بررسی کردهاند.
در مدخل ششم، رانیری ضمن تشریح خلاقیت و رابطه آن با تولیدات رسانه ای، به نقش خاص این دو در مدارس اشاره و در پایان، به صورت مفصل به آموزش تولید رسانهای خلاقانه در مدارس پرداخته است.
تاریخ رسانههای آموزشی عنوان مدخل هفتم است که در آن یلدیز این موضوع را طی تقسیمبندی سه مرحلهای در قالب یادگیری در مورد رسانهها، یادگیری از رسانهها و یادگیری با رسانهها تشریح و تبیین میکند.
در مدخل هشتم با نام ارتباطات آموزشی، اگوادد و دلگادو-پونس همگرایی ارتباطات و آموزش در حوزه مطالعاتی نسبتا نوظهور ارتباطات آموزشی و نقش سواد رسانهای در این حوزه را مورد مطالعه قرار دادهاند.
عنوان مدخل نهم تاریخچه آموزش سواد رسانهای ایمان محور است که در آن پاکاته به گونهای نوین و تفصیلی به بررسی و شرح استفاده از رسانهها و آموزش سواد رسانهای توسط مراکز و افراد دینی و نیز تجربیات کشورهای مختلف پرداخته است.
آموزش فیلم در اروپا به عنوان مدخل دهم که توسط مارک رید نگاشته شده است، طیف وسیعی از سیاستهای ملی آموزش فیلم اروپا در رابطه با ساختارهای آموزش رسمی ملی، فرهنگ های فیلم بومی، و درک مشترک آموزش در فیلم را مورد واکاوی قرار داده است.
ولز در آموزش هیپ هاپ که مدخل یازدهم است، ضمن تشریح زمینههای تاریخی، فکری و اجتماعی هیپ هاپ به تبیین آموزش و سواد انتقادی می پردازد.
در مدخل دوازدهم با نام یادگیری در مورد ماتریالیسم و فرهنگ مصرفکننده، اپری سرمایهداری، مراحل جامعه پذیری مصرف کننده و ضرورت کسب دانش اقناع و تبلیغاتی برای آحاد مردم و گونههای مختلف سواد تبلیغاتی شامل مفهومی و نگرشی را به صورت مفصل تشریح میکند.
پارولا در مدخل سیزهم با عنوان تحقیقات آموزش رسانهای و خلاقیت می کوشد تا اذعان به ترکیب دو حوزه گسترده ارتباطات و آموزش به بررسی تفصیلی گونههای تحقیقات با لحاظ آموزش، تحقیق، تولید و مخاطب میپردازد.
آخرین مدخل به آموزش سواد رسانهای و آموزش معلم قرن بیست و یکم اختصاص دارد که در آن یه و وان الگوهای مختلف آموزش تربیت معلم برای آموزش سواد رسانهای و نیز محتوای درسی آموزش سواد رسانهای را مورد بحث و تبیین قرار دادهاند.