عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تغذیه انحصاری با شیر مادر زیر بنای بقا و سلامت کودک است




در اولین وبینار آموزشی تغذیه با شیر مادر که ویژه مربیان آموزشگاه های بهورزی در معاونت امور بهداشتی دانشگاه برگزار شد تاکید شد: تغذیه انحصاری با شیر مادر زیر بنای بقا و سلامت کودک است.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبه شتی به نقل از معاونت امور بهداشتی، این دوره آموزشی توسط گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشتی با هدف توانمندسازی مربیان بهورزی در راستای آموزش و انتقال اطلاعات تغذیه با شیر مادر طراحی شد.

اولین دوره آموزشی تغذیه با شیر مادر ویژه مربیان بهورزی توسط گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشتی برگزار شد.


در این کارگاه آموزشی چهار روزه که به منظور توانمندسازی مربیان آموزشگاههای بهورزی برگزار شد، شرکت کنندگان با مباحث تئوری و عملی برنامه شیر مادر آشنا شدند.


در ابتدای این کارگاه شهناز احمدی رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اهداف برگزاری این دوره گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر زیر بنای بقا و سلامت کودک است، زیرا تغذیه ای ضروری، بی نظیر و بدون جایگزین برای رشد و تکامل کودک فراهم می کند.


وی افزود:  تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول  پس از تولد دارای بیشترین تاثیر بالقوه بر بقای کودک است و به عنوان اولین ایمن سازی باعث حفاظت نوزاد در برابر عفونت های تنفسی، بیماری اسهال و سایر بیماری های تهدید کننده زندگی است.


به گفته شهناز احمدی  شیر مادر تا انتهای یک سالگی، غذای اصلی کودک و پس از آن تا ۲ سالگی و حتی بعد از آن نقش تغذیه مکمل و کمکی را برای شیرخوار دارد.


وی تاکید کرد: بهورزان در روستاها نقش موثری در ایجاد اعتماد به نفس و روش های شیردهی و پیشگیری یا حل مشکلات شیردهی مادر دارند.


احمدی در ادامه درخصوص اهمیت دوران شیرخواری، اصول مشاوره شیردهی، مراقبت های ویژه در شیردهی راه های افزایش شیر مادر و تداوم شیردهی، نحوه ارزیابی سلامت مادر و وضعیت شیردهی به بیان توضیحاتی پرداخت.



سپس قاسم پور کارشناس سلامت نوزادان و شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه در خصوص مزایای تغذیه با شیر مادر برای شیرخواران و مادر، نحوه تغذیه انحصاری با شیر مادر مطالبی را ارایه کرد.

وی همچنین با اشاره به مضرات استفاده از شیشه شیر و گول زنک و باورهای غلط شیردهی درخصوص نحوه  ارزیابی کفایت تغذیه با شیر مادر توضیح داد و به تبیین علایم  و نشانه های ناکافی بودن واقعی یا ذهنی شیر مادر و اقدامات لازم در این خصوص پرداخت.


ارزیابی علل گریه زیاد شیرخوار  و علل امتناع وی از گرفتن پستان و راهکارهای رفع آنها، رژیم غذایی مناسب مادران شیرده، نکات مهم تغذیه شیرخوار با شیر مصنوعی و ارزیابی تغذیه شیرخوار بر اساس بوکلت چارت از دیگر مباحث عنوان شده توسط این کارشناس معاونت بهداشتی بود.

در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی الهام ملایی یارندی مربی کشوری بیمارستان لقمان ضمن ارایه آموزش های لازم درخصوص اصول صحیح شیردهی، انواع روش های در آغوش گرفتن نوزاد هنگام شیردهی، پوزیشن صحیح شیردهی در مادران سزارینی و دارای دوقلو و چند قلو، نحوه تغذیه شیرخوار در شرایط خاص و نحوه صحیح از شیر گرفتن کودک مطالبی ارایه کرد.

لادن حمزه مربی دانشگاهی شبکه بهداشت و درمان شمیرانات نیز در خصوص ساختار و عملکرد پستان در دوره شیردهی، روند ساخت شیر (لاکتوژنز ۱ و ۲)، فوائد تماس پوستی مادر و نوزاد در ساعت اول تولد در زایمان طبیعی و سزارین، روش های تحریک رفلکس اکسی توسین، اهمیت دوشیدن شیر مادر، اصول دوشیدن شیر ، نحوه ذخیره شیر و خوراندن آن به شیرخوار مباحثی را مطرح کرد.

وی با اشاره به مشکلات پستانی در ارتباط با شیردهی درخصوص نحوه پیشگیری و درمان این مشکلات توضیح داد و  استفاده از روش های جایگزین و ابزار در شیردهی مثل کاپ را بیان کرد.

ا ین وبینار آموزشی چهار روزه با شرکت ۵۰ نفر از مربیان بهورزی شبکه های بهداشت و درمان تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد و با انجام پیش آزمون و پس آزمون سطح ارتقای دانش شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت .
انتهای پیام/


کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع