عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

دانشگاه آزاد اسلامی استان قم | امکانات و دانشکده‌ها

دانشگاه آزاد اسلامی استان قم سال ۱۳۶۴ با هفت رشته پا به عرصه علم و فناوری کشور گذاشت و اکنون در زمره دانشگاه‌های جامع مطرح با تنوع رشته‌های مختلف دانشگاهی در سطوح کاردانی تا دکتری تخصصی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم سال ۱۳۶۴ با هفت رشته پا به عرصه علم و فناوری کشور گذاشت. اکنون این واحد دانشگاهی در زمره دانشگاه‌های جامع مطرح کشور با تنوع رشته‌های مختلف دانشگاهی در سطوح کاردانی تا دکتری تخصصی در محیطی آرام و زیبا با استانداردهای بین‌المللی از نظر هیئت علمی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی، خوابگاه‌های دانشجویی، تجهیزات و امکانات ورزشی و سالن‌های متعدد برگزاری همایش و گردهمایی‌ها، بستری علمی را برای تربیت جوان‌های متخصص با معیارهای جهانی در مسیر پیشبرد اهداف نظام و رشد بیشتر منطقه فراهم کرده است.

تصاویر بیشتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم را اینجا ببینید.

بخشی از توانایی‌ها و قابلیت‌های واحد دانشگاهی قم ارائه می‌شود تا مخاطبان بیشتر با این محیط علمی و فرهنگی آشنا شوند.

حوزه آموزشی:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیش از ۱۸۷ عضو هیئت علمی تمام‌وقت و بیش از۵۵۰ استاد مدعو، بیشترین استادان را میان همه دانشگاه‌های استان قم به خود اختصاص داده است. این واحد دانشگاهی با بیش از ۱۷۰ رشته و مقطع تحصیلی، بیشترین رشته‌های تحصیلی را در این استان برای همه نوع دیپلم شامل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان خارجی، کارودانش و فنی‌وحرفه ای پوشش می‌دهد و با دارابودن سه دانشکده تخصصی شامل دانشکده علوم انسانی و علوم پایه و فنی و مهندسی و نیز آموزشکده و مدارس سما، بزرگ‌ترین مجموعه دانشگاهی استان قم به شمار می‌آید.

کتابخانه:

کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم حدود ۸۰ هزار و ۷۷۸ جلد کتاب که ۷ هزار و ۹۲۵ جلد آن مرجع است، فعالیت می‌کند. مساحت این کتابخانه ۲ هزار و ۸۰۷ متر مربع است. در انتشارات این واحد دانشگاهی حدود ۲۴ کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی توسط اعضای هیئت علمی تالیف، ترجمه و به چاپ رسیده و اکنون ۵ عنوان مجله علمی در این واحد دانشگاهی فعال است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم دارای ۵۲ آزمایشگاه و کارگاه تخصصی متنوع و یک مرکز تحقیقات برای کار و تحقیقات رشته‌های مرتبط بوده تا دانشجویان در محیطی کاملاً عملیاتی پرورش پیدا کنند. این واحد دانشگاهی دارای سالن همایش استان (تالار الغدیر و تالار امام خمینی (ره)) برای برگزاری مناسبت‌های علمی و فرهنگی بزرگ کشوری است.

معرفی مرکز رشد واحدهای فناور:

مرکز رشد واحدهای فناور با دو ساختمان به وسعت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع دارای سالن کنفرانس و چند اتاق است. چهار هسته و دو واحد فناور با محصول در حال فعالیت هستند و این تعداد در حال افزایش است. آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم همواره در حال خدمت‌رسانی به شرکت‌ها بوده و بیش از ۳۰ ایده فناورانه توسط اعضای هیئت علمی به معاونت پژوهش ارائه شده که برخی تعیین تکلیف و برخی در حال بررسی است.

مرکز تحقیقاتی:

مرکز تحقیقاتی تولید و بازیافت مواد و انرژی به‌عنوان نخستین مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی استان قم بهمن‌ ۱۳۹۹ اجازه تاسیس گرفت. این مرکز دارای برنامه‌های متنوعی در زمینه تولید انرژی پاک و بازیافت مواد پسماند صنایعی مانند صنعت کفش و صندل بوده و از دیگر برنامه‌های این مرکز تحقیقاتی ارزیابی مواد طبیعی تولیدشده توسط میکروارگانیسم‌ها نظیر رنگدانه ها، بیوسورفاکتانت ها و سایر ترکیبات است.

در زیرمجموعه این مرکز تحقیقاتی سه گروه پژوهشی در زمینه‌های شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی تشکیل شده که هر یک دارای پنج عضو هیئت علمی است.

حوزه فرهنگی دانشجویی:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم دارای مجموعه ورزشی با کامل‌ترین رشته‌های تحصیلی در حوزه تربیت‌بدنی استان قم است. این واحد دانشگاهی انجمن‌های فرهنگی و علمی، تیم‌های ورزشی و نیز برنامه‌های فوق‌برنامه متعدد برای شرکت فعال دانشجویان با توجه به علایق و سلیقه‌های مختلف ازجمله باشگاه پژوهشگران جوان، بسیج دانشجویی، انجمن‌های علمی تخصصی و تیم‌های فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال، کشتی، تنیس و کلاس‌های تفسیر قرآن و کارگاه‌های آموزشی در سطح‌های مختلف وجود دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم امکانات رفاهی مجهز از قبیل خوابگاه‌های دانشجویی، مسجد، سلف‌سرویس و … برای استفاده دانشجویان دارد و در کنار این امکانات، دارای مرکز مشاوره تخصصی در زمینه‌های مختلف از روانشناسی تا دینی و فضای مجازی، بیش از ۱۵ کانون دانشجویی ازجمله هلال‌احمر، رسانه، فضای مجازی، مهدویت، نشاط و سلامت است.

معرفی مرکز مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم:

مواجهه با مسائل مختلف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، مذهبی و …. اغلب چالش‌برانگیز و همراه با احساس نارضایتی، سردرگمی، اضطراب، استیصال و درماندگی است. همه به تجربه دریافته‌ایم که به تنهایی قادر به ساماندهی مسائل مختلف زندگی نیستیم. گاهی ممکن است به‌منظور حل مشکل، از راهنمایی خانواده، دوستان و اطرافیان بهره‌مند شویم؛ اما دریافت کمک تخصصی، کنترل بهتر و سریع‌تر مشکل را با احتمال خطای کمتر میسر می‌سازد. ورود به دانشگاه و آغاز دوره دانشجویی به دلیل تغییرات عمده‌ای که در عرصه‌های مختلف زندگی برای فرد به وجود می‌آورد، معمولاً تنش آور بوده و گاهی ممکن است دسترسی نداشتن به منابع حمایتی مطمئن، بحران‌هایی را برای دانشجو به وجود آورد.

مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با توجه به این ضرورت‌ها و با هدف کمک به چنین مواردی در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در مجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی آغاز کرد.

حوزه عمرانی:

مجموع اراضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و مراکز آموزشی زیرمجموعه جمعاً حدود ۱۷ هکتار، مجموع فضاهای عمرانی (ساختمانی) ۶۱ هزار و ۴۶۵ متر مربع، مجموع فضاهای آموزشی(کلاس درس) ۱۶ هزار متر مربع شامل ۱۰۵ کلاس درس و مجموع فضاهای کارگاهی یک هزار و ۶۰۵ متر مربع شامل ۲۰ فضای کارگاهی است.

معرفی دانشکده علوم انسانی:

دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از سال ۱۳۶۵ با متراژ ۷ هزار و ۳۵۰ متر مربع و با ۴۱ کلاس آموزشی، دو اتاق دفاع از پایان‌نامه و رساله و کارگاه‌های تخصصی، لابراتوار زبان و سایت کامپیوتر و سالن اجتماعات امام خمینی (ره) به‌طور مستقل آغاز به فعالیت کرده و اکنون بیش از ۸ هزار و ۱۶۴ دانشجوی فعال داشته و ۳۲ هزار و ۳۰۷ دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل و تعداد زیادی از آنان جذب بازار کار شده‌اند، برخی نیز دارای سمت‌های کلیدی در کشور و استان قم هستند.

این دانشکده شامل گروه‌ها و رشته‌های آموزشی متعدد ازجمله گروه حقوق، روانشناسی، زبان انگلیسی، علوم تربیتی، مشاوره، حسابداری مالی، علوم سیاسی و گروه مدیریت‌ها است و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) مشغول به تحصیل هستند.

آدرس: قم -بلوار الغدیر – پردیسان- ابتدای بلوار دانشگاه – مجتمع آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
تلفن تماس: ۳۲۸۰۸۰۸۰-۰۲۵
کد پستی: ۳۶۴-۳۷۱۸۵

معرفی دانشکده فنی مهندسی:

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از سال ۱۳۸۹ مشغول به کار شد. مساحت این دانشکده به متراژ ۶ هزار و ۳۳۵ متر مربع بوده و با ۲۷ کلاس آموزشی، کارگاه‌های تخصصی، و سایت کامپیوتر به‌طور مستقل آغاز به فعالیت کرده و اکنون بیش از یک هزار و ۹۳۵ دانشجوی فعال داشته و تاکنون ۳ هزار و ۸۵ دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل و تعداد زیادی از آنان جذب بازار کار شده‌اند، برخی نیز دارای سمت‌های کلیدی در کشور و استان قم هستند.

این دانشکده شامل گروه‌ها و رشته‌های آموزشی متعدد ازجمله مهندسی صنایع، کامپیوتر، عمران، معماری، مکانیک، برق، متالوژی، شیمی، شهرسازی و مهندسی فناوری اطلاعات است و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) مشغول به تحصیل هستند.

آدرس: قم -بلوار الغدیر – پردیسان- ابتدای بلوار دانشگاه – مجتمع آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
تلفن تماس: ۳۲۸۰۸۰۸۰-۰۲۵
کد پستی: ۳۶۴-۳۷۱۸۵

معرفی دانشکده علوم پایه:

دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از سال ۱۳۶۵ مشغول به کار شد مساحت این دانشکده به متراژ ۱۱ هزار و ۶۱۴ متر مربع و با ۳۴ کلاس آموزشی، کارگاه‌های تخصصی، آزمایشگاه و سایت کامپیوتر به‌طور مستقل آغاز به فعالیت کرده و اکنون بیش از ۲ هزار ۹۲۱ دانشجوی فعال داشته و تاکنون ۶ هزار و ۹۹۱ دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل و تعداد زیادی از آنان جذب بازار کار شده‌اند، برخی نیز دارای سمت‌های کلیدی در کشور و استان قم هستند.

این دانشکده شامل گروه‌ها و رشته‌های آموزشی متعدد ازجمله گروه زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، مهندسی پزشکی و گروه گرافیک است و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف(کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) مشغول به تحصیل هستند.

آدرس: قم -بلوار ۱۵ خرداد -امام‌زاده شاه سیدعلی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم دانشکده علوم پایه
تلفن تماس: ۳۷۷۸۰۰۰۱-۰۲۵

معاونت پژوهش و فناوری

پژوهش و فناوری مهمترین راه کشف و رفع مشکلات کشور است. امروزه ضرورت و اهمیت پژوهش و فناری بر هیچ کس پوشیده نیست. اهداف کلان حوزه معاونت پژوهش و فناوری به شرح زیر اعلام می‌شود:

افزایش کیفیت و کمیت فعالیت‌های پژوهش و فناوری

افزایش اثربخشی پیوند با جامعه و صنعت

توسعه همکاری‌های پژوهشی با سازمان ها و مراکز علمی و پژوهشی

ارتقای جایگاه دانشگاه در تولید علم و گسترش مرزهای دانش در تراز ملی و بین المللی

حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم (دانشگاه های کارآفرین) پس از دوران تمرکز بر آموزش / ‌ پژوهش محوری

بسترسازی برای اقتصاد دانش بنیان و توسعه دانش محور

آگاه‌سازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فکری برای تبدیل شدن به دانشگاه آفرین

در راستای تحقق این اهداف، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم حوزه‌های مدیریتی خود را به‌صورتی طراح کرده تا بتواند پوشش دهنده همه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری استادان ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه باشد. بر همین اساس، ساختار اداری معاونت پژوهش و فناوری واحد به شرح زیر اعلام می‌شود:
– اداره امور پژوهشی
– اداره ارتباط با صنعت و جامعه
– اداره خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی
– باشگاه پژوهشگران جوان و انجمن های علمی
– مرکز رشد و خانه خلاق
– مرکز خدمات آزمایشگاهی وتحقیقاتی
– گروه های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی
– دبیرخانه برنامه های علمی
برای آشنایی بیشتر و دسترسی به بخشنامه‌ها، فرم‌ها و شرح وظایف ادارات به بخش مربوط به این معاونت در سایت واحد به آدرس rtd.qom-iau.ac.ir مراجعه فرمایید.

معرفی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم:

دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از سال ۱۳۹۹ با متراژ ۱۱ هزار و ۶۱۴ متر مربع و با ۳۵ کلاس آموزشی، کارگاه‌های تخصصی و سایت کامپیوتر به‌طور مستقل آغاز به فعالیت کرده و اکنون بیش از یک هزار و ۳۴ دانشجوی فعال داشته و تاکنون ۵۴۷۱ دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل و تعداد زیادی از آنان جذب بازار کار شده‌اند، برخی نیز دارای سمت‌های کلیدی در کشور و استان قم هستند.

این دانشکده شامل گروه‌ها و رشته‌های آموزشی متعدد ازجمله پزشک عمومی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، مامایی، روانشناسی بالینی است و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف(کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) مشغول به تحصیل هستند.

آدرس: قم -بلوار ۱۵ خرداد -امام‌زاده شاه سید علی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم دانشگاه علوم پزشکی
تلفن تماس: ۳۷۷۸۰۰۰۱-۰۲۵

معرفی آموزشکده و مدارس سما:

آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از سال ۱۳۸۵ با متراژ ۸ هزار و ۵۳ متر مربع و با ۲۵ کلاس آموزشی، کارگاه‌های تخصصی، لابراتوار زبان و سایت کامپیوتر به‌طور مستقل آغاز به فعالیت کرده است و اکنون بیش از ۵۸۵ دانشجوی فعال داشته و یک هزار و ۹۴۰ دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل و تعداد زیادی از آنان جذب بازار کار شده‌اند، برخی نیز دارای سمت‌های کلیدی در کشور و استان قم هستند.

این دانشکده شامل گروه‌ها و رشته‌های آموزشی متعدد ازجمله کامپیوتر، حسابداری، تربیت‌بدنی، نقشه‌کشی صنعتی، الکتروتکنیک، عمران، تبرید، حرارت مرکزی تهویه مطبوع، ساخت و تولید، معماری، چاپ، الکترونیک عمومی، صنایع شیمیایی، مکانیک است و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف (کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) مشغول به تحصیل هستند.

آدرس: قم خیابان دل آذر – فلکه پلیس – آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
تلفن تماس: ۳۷۲۲۲۲۲۵۷-۰۲۵