عمومی | دانشگاه تهران

تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و وزارت دادگستری منعقد شد

با هدف توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین امروز (۳۰ خرداد) تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دکتر سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران و دکتر محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری به امضا رسید.
در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه دکتر حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، ضمن تبیین فعالیت‌ها و تجربه‌های حوزه معاونت دانشجویی و به‌ویژه مرکز مشاوره خاطرنشان کرد: «در کنار فعالیت‌ها و رویکردهای این معاونت، برگزاری جلسات و وبینار‌های مختلف به خصوص در دوران کرونا تاثیرهای خوبی را به همراه داشته است. باید گفت حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تهران یکی از مراکز فعال در زمینه برگزاری وبینارهای متنوع و مورد نیاز در حوزه‌های مختلفی همچون اجتماعی، سلامت و دخانیات بوده است».
وی افزود: «در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران، توانسته‌ایم با سازمان‌ها و نهادهای دیگر در زمینه‌های مختلف ارتباط و همکاری برقرار کنیم. همچنین آمادگی داریم تا در خصوص مباحث مورد نیاز حوزه معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، نیز همکاری‌های لازم را داشته باشیم تا با کمک یکدیگر بتوانیم برنامه‌های موثر و خوبی را ارائه دهیم».
در ادامه دکتر عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری تصریح کرد: «ما در این معاونت، با مشکلات مختلفی مواجه هستیم و امیدواریم که در زمینه‌های مورد نیاز بتوانیم با دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه مادر همکاری‌های مشترک و موثری را آغاز کنیم».
دکتر عباسی اظهار کرد: «معتقدیم جایگاه اصلی و محور بررسی بحث‌هایی چون آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های کودکان، نوجوان و دانشجویان، مباحث حقوق شهروندی، حقوق کودک و حقوق بشر در دانشگاه است که در این زمینه‌ها می‌توانیم با همکاری‌های مشترک برنامه‌های متنوعی را تعریف و اجرایی کنیم. این تفاهم‌نامه، می‌تواند پیوند خوبی بین حوزه اجرا و دانشگاه ایجاد کند. محور اصلی فعالیت ما بحث حقوق شهروندی و حقوق بشر است و امیدواریم این تفاهم‌نامه منشا خیر و برکت برای جامعه باشد».
بهره‌مندی طرفین از امکانات یکدیگر از قبیل ظرفیت‌های علمی، تجربی، پژوهشی، کارگاهی، کتابخانه‌ای، ارتباطات بین‌المللی، فضاهای فیزیک و تحقیقاتی؛ همکاری در برگزاری همایش، سمینار، میزگرد، ‌کارگاه آموزشی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه اخلاق حرفه‌ای، ‌ حقوق بشر، ‌ حقوق شهروندی؛ اخذ نظریات علمی و مشورتی استادان در خصوص مباحث مورد نظر و انجام امور مطالعاتی و ارائه پروژه‌های علمی مشترک؛ ‌ همکاری در جهت شناسایی خلاءها و الزامات و ضرورت‌های تقنینی، اجرایی و قضائی و تهیه و ارائه پیشنهادهای مشترک برای تدوین و تصویب قوانین و مقررات مرتبط؛ آسیب‌شناسی علمی قوانین و مقررات مرتبط با موضوع حقوق بشر و حقوق شهروندی در سطح جامعه از جمله زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه است.
همچنین همکاری و مساعدت برای تاسیس انجمن‌های دانشجویی حقوق شهروندی؛ مساعدت و همکاری دو جانبه برای حمایت بیشتر از مراکز مطالعات حقوقی دانشگاهی، انجمن‌های علمی دانشجویی و استفاده از توان بالقوه جامعه دانشگاهی جهت افزایش سطح فرهنگ عمومی و شهروندی در جامعه؛ همکاری برای تبیین و ترویج مفاهیم حقوق بشری به‌ویژه کرامت انسانی و حفظ حقوق شهروندان به‌عنوان موضوع‌های به هم وابسته؛ انتقال تجربیات بین‌المللی در موضوع‌های حقوق بشر و حقوق شهروندی و ایجاد واحد درسی در این زمینه برای رشته‌های مرتبط دانشگاهی؛ تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات در زمینه‌های مورد تفاهم و همکاری در تشکیل بانک اطلاعات صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌های علمی موضوع‌های مورد توافق را می‌توان از دیگر همکاری‌های مشترک موضوع تفاهم‌نامه منعقده برشمرد.