عمومی | دانشگاه تهران

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران: بیش از ۴۰ هزار دانشجو از خدمات مرکز مشاوره استفاده کرده‌اند/ مرکز مشاوره دانشگاه تهران نقش و رسالت ملی دارد/ رویکرد مرکز مشاوره در ارائه خدمات، در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه است


به همین بهانه صغری داوری فرد، کارشناس روابط‌عمومی دانشگاه تهران در گفت‌وگوی با آقای حمید پیروی ، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران اقدامات و فعالیت‌های که موجب این موفقیت شده را جویا شده و به بررسی اقدامات مرکز در طول یک‌سال گذشته پرداخته است.

مرکز مشاوره در سال گذشته با توجه به شرایط کرونا مجری چند طرح بزرگ بوده است
آقای پیروی در آغاز این گفت‌وگو به سابقه انتخاب مراکز برتر مشاوره کشور پرداخت و گفت: «از ۲۰ سال گذشته دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، عملکرد مرکز مشاوره دانشگاه‌ها را در پایان هر سال مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در این ارزیابی شاخص‌های هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در نظر گرفته می‌شود که این شاخص‌ها شامل ارائه خدمات، تعداد متخصصانی که در مرکز مشاوره شاغل هستند، میزان دسترسی دانشجویان به خدمات مشاوره، شعبات مرکز مشاوره و سیستم‌های مختلف برای دسترسی به دریافت خدمات مشاوره، فعالیت‌های بهداشت روان، انتشارات است. و همه این‌ها فاکتورها به عنوان ارزشیابی مراکز مشاوره از ۲۰ سال گذشته در نظر گرفته شده بود، ولی با توجه به شرایط، این ملاک‌ها نیز تغییر پیدا کرد، بنابراین با توجه به شاخص‌های گذشته و شاخص‌های متناسب با شرایط روز و بر اساس ارزیابی صورت گرفته برای سال ۱۳۹۹، مرکز مشاوره دانشگاه تهران به دلیل ارائه خدمات کمی و کیفی به عنوان مرکز ممتاز کشوری شناخته شد».
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به طبقه‌بندی مراکز مشاوره افزود: «مراکز مشاوره در ۴ طبقه ممتاز، برتر، نمونه و فعال و بر اساس تعداد دانشجویان طبقه‌بندی می‌شوند و در طبقه‌بندی که بر اساس تعداد دانشجو انجام می‌شود دانشگاه تهران با دانشگاه‌های بزرگ مثل مشهد، شیراز، اصفهان، علامه مقایسه می‌شود. طبقه ممتاز هم که در ۶ سال گذشته ایجاد شده است که اختلاف امتیاز این طبقه با طبقات دیگر زیاد است و در طول ۶ سال این طبقه منحصراً در اختیار مرکز مشاوره دانشگاه تهران قرار داشته است و دانشگاه‌های دیگر آن امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند».
آقای پیروی درباره ویژگی‌های که موجب شده تا دانشگاه تهران به طور مستمر در طول ۶ سال عنوان مرکز مشاوره ممتاز را از آن خود کند، گفت: «هرچه تعداد دانشجو بیشتر باشد بنابراین خدماتی که باید ارائه بشود نیز بیشتر می‌شود و در واقع خدماتی که به دانشجویان در زمینه مشاوره فردی، مشاوره گروهی، مددکاری، روان‌پزشکی، روان درمانی داده می‌شود و اجرای برنامه‌های روان درمانی مثل غربالگری‌ها، در کسب امتیاز نقش داشتند».
وی همچنین درباره اقدامات ویژه این مرکز در سال ۱۳۹۹ که در این ارزیابی مورد توجه قرار گرفته، گفت: «ما در سال ۱۳۹۹ طرح‌های «همدلی»، «خدا قوت» و «خوشامدگویی دانشجویان ورودی جدید» را داشتیم، همچنین وبینارهای آموزشی بسیاری در ایام همه‌گیری کرونا برگزار کردیم و در واقع محورهای که عملکرد یک دانشگاه را ارزیابی می‌کند؛ یعنی هم سرویس‌های ارائه شده به دانشجویان (که البته باید مستند باشند) و هم برنامه‌های بهداشتی و روانی که صورت می‌گیرد که هرکدام از اینها امتیاز دارد. بنابراین مجموع این برنامه‌ها و خدمات جدیدی که دانشگاه ارائه داد، مثل ارائه خدمات مشاوره الکترونیکی که ارائه این خدمات با همکاری مرکز انفورماتیک و جناب آقای دکتر فاطمی ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ ما اپلیکیشن ارائه خدمات الکترونیکی را راه‌اندازی کردیم و این یکی از کارهای جدید بود که ما در مرکز مشاوره دانشگاه پیگیری و انجام دادیم و همه این‌ها در کسب امتیاز نقش داشتند و در کنار این خدمات، ما فعالیت‌های پژوهشی و توسعه بروز رسانی مهارت‌های کارشناسان را هم داشتیم. علاوه بر ارائه خدمات مشاورهای از طریق اپلیکیشن، مشاوره تلفنی نیز به دانشجویان و مراجعان ارائه شد و در واقع ارائه خدمات مرکز مشاوره به گونه‌ای بوده است که دانشجویان از هر طریقی که امکان دریافت خدمات را داشتند بتوانند خدمات مشاوره را به آسانی دریافت کنند و در واقع روش‌های گوناگون دسترسی را برای دانشجویان فراهم کردیم و همه این‌ها ملاک‌های بوده است که در ارزیابی‌ها به آن توجه شده است».

رویکرد اصلی در خدمات مرکز مشاوره، مسئولیت اجتماعی است
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه در سیاست کلان دانشگاه موضوع ارائه خدمات مشاوره و مهارت آموزی دانشجویان مورد تاکید دانشگاه است، افزود: «خوشبختانه این نگرش در سیاست کلان دانشگاه بوده است و به عنوان یک برنامه در سند سوم توسعه دانشگاه تهران دیده شده است و فعالیت‌های مرکز مشاوره ما هم در راستای این سند و در راستای توسعه سلامت روان را پیگیری می‌شود».
آقای پیروی همچنین توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران را محور دیگر فعالیت‌های این مرکز عنوان کرده و گفت: «رویکرد ما در مرکز مشاوره در راستای مسئولیت‌پذیر اجتماعی دانشگاه تهران بوده است، و در حال حاضر، مرکز مشاوره دانشگاه تهران همکار بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مثل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همکار وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری از ایدز، خودکشی و پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی است. و ما نه تنها برای دانشگاه، بلکه برای عموم جامعه می‌توانیم محتوای آموزشی تهیه کنیم و از پتانسیلی که در دانشگاه وجود دارد به جامعه خدمات بدهیم».
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا به اقدامات این مرکز در دوره همه‌گیری کووید ۱۹ پرداخت و گفت: «وقتی در اسفند ۱۳۹۸ همه‌گیری کووید ۱۹ مطرح شد، کل سیستم در شوکی فرو رفت؛ اما تقریباً از نیمه اسفند این موضوع درک شد که قطعاً با توجه به شرایط پیش آمده و استرسی که به دلیل شیوع کرونا بوجود آمد، دانشجویان دچار عوارض روانی –اجتماعی خواهند شد، بنابراین ما همه امکانات را سازمان‌دهی کردیم و بلافاصله مشاوره تلفنی را گسترش دادیم و با تمام دانشجویانی که قبلاً به مرکز مراجعه کرده بودند تماس گرفتیم و بعد به ترتیب اولویت با سایر دانشجویان که قبلاً هیچ مراجعه‌ای به مرکز مشاوره نداشتند تماس گرفتیم، (طرح همدلی). در اواخر اسفند ۱۳۹۸ نیز ما یک مسابقه مرتبط با موضوع کرونا برگزار کردیم که یک مسابقه کشوری بود که بیش از هزار اثر دریافت شد در حالی‌که ما انتظار دریافت این همه اثر را با توجه به شرایط و تعطیلی دانشگاه‌ها تصور نمی‌کردیم و همین ما را دلگرم کرد که هرچند دانشجویان حضور ندارند ولی چون این نیاز وجود دارد ما باید خدمات مرکز را متنوع‌تر و گسترده‌تر ارائه بدهیم و در همان تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ با همکاری دکتر فاطمی و همکاران ایشان در مرکز فناوری اطلاعات و پشتیبانی فضای مجازی، اپلیکیشن (مشورپ) مشاوره الکترونیک را کمتر از یک ماه پس از شروع کرونا راه‌اندازی کردیم که به صورت رایگان به ارائه خدمات مشاوره و درمان در حوزه بهداشت و سلامت روان پرداخت و ما توانستیم نیازی را که در شیوع همه‌گیری کرونا وجود داشت پاسخ بدهیم که خلاءی در ارائه خدمات ایجاد نشود و از این طریق پاسخگوی نیاز دانشجویان به دریافت خدمات مشاوره و درمان از طریق آنلاین از زمان شیوع همه‌گیری کرونا تا کنون باشیم».

طرح همدلی و خوش آمدگویی بخش مهمی از برنامه‌های مرکز خدمات مشاوره در سال گذشته بود
وی «طرح همدلی» و «خوش‌آمدگویی» را بخش دیگری از فعالیت‌های موثر این مرکز در ایام همه‌گیری ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: «یکی از اقدامات متمایز دانشگاه تهران که در ارزیابی مراکز مشاوره مورد توجه قرار گرفت طرح همدلی بود که پس از تصویب در هیات رئیسه محترم دانشگاه، ما با بیش از ۲۰ هزار دانشجو مصاحبه تلفنی انجام دادیم و نیازهای جدی این دانشجویان را بررسی کردیم و دانشجویانی که نیاز به حمایت داشتند تحت پوشش قرار دادیم و خدمات مختلف روانشناختی ارائه دادیم و خوشبختانه این یکی از طرح‌های بسیار موفق بود و تا پایان شهریور ۱۳۹۹ ادامه داشت که با رضایت دانشجویان نیز مواجه شد. بعد از پایان طرح همدلی بلافاصله ما طرح «خوش‌آمد گویی» به دانشجویان ورودی جدید را داشتیم که اثرات خوبی ایجاد کرد. همین طور ما از فرودین ما ۱۳۹۹ به عنوان اولین دانشگاهی در سطح کشور بودیم که وبینارهای با موضوعات بهداشت روانی را برگزار کردیم و بر اساس همان مسئولیت اجتماعی این وبینارها منحصر به دانشجویان دانشگاه تهران نبود و تمام دانشجویان از سراسر کشور در این وبینارها شرکت کردند».

توانمندسازی کارکنان و مختصصان مرکز مشاوره در ایام همه‌گیری کووید ۱۹ از دیگر فعالیت‌های بود که رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران به آن پرداخت و گفت: «در حالیکه بسیاری از مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تعطیل بودند، ما وبینارهای تخصصی ویژه کارشناسان و کارکنان مراکز مشاوره را داشتیم و این موضوع را ادامه دادیم و در واقع هر هفته یک نشست تخصصی جدی را در کنار سایر فعالیت‌های مرکز برگزار کردیم».
وی انعطاف، سرعت عمل و پیشگام بودن در ارائه خدمات را از ویژگی خدمات ارائه شده در سال ۱۳۹۹ و همزمان با همه‌گیری کووید ۱۹ برشمرد و تاکید کرد که مجموعه فعالیت‌های مرکز در سال ۱۳۹۹ هم با کیفیت و هم با سرعت انجام شد و این موضوع انعطاف مرکز را در این ایام نمایان کرد.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت ارائه خدمات در حوزه بهداشت روان، خاطرنشان کرد: «شیوع کرونا قابلیت‌های حوزه بهداشت روان را نشان را داد که اولاً نباید از اهمیت حوزه بهداشت روان غافل بشویم، دوم فضای مجازی فرصت بسیار خوبی داد تا ما بتوانیم با استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی خدمات بیشتری ارائه بدهیم. به عنوان مثل ما قبلاً حداکثر یک یا دو کارگاه برگزار می‌کردیم با حضور تعداد محدود به دلیل اینکه فضای آموزشی نداشتیم ولی امروز با استفاده از فضای مجازی هر روز یک کارگاه‌های آموزشی (با حضور ۶۰۰-۷۰۰ نفر) برگزار می‌شود و حتی گاهی اوقات دو برنامه در یک روز برگزار می‌شود که در برگزاری کارگاه‌های حضوری، این امکان وجود نداشت. از طرفی قبلاً وقتی دانشجویان تحصیلشان پایان می‌یافت بعد از رفتن از مجموعه دانشگاه، ارتباطی با آنها نبود، ولی امروز مزیت استفاده از فضای مجازی این امکان را در اختیار دانشجویان از سراسر ایران و حتی از خارج از کشور قرار داده تا بتوانند در وبینارهای رایگان ما شرکت کنند».
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه ما در مرکز مشاوره هرگز این اقدامات را برای کسب امتیاز انجام ندادیم خاطرنشان کرد: «حتی اگر این فعالیت‌ها هم را انجام نمی‌دادیم، دانشگاه تهران به لحاظ گستردگی و ساختاری که به لحاظ نیروی انسانی (مرکز مشاوره) که دارد و خدماتی که ارائه می‌کند بازهم می‌توانست در این رتبه قرار بگیرد و اقداماتی انجام شده، فعالیت‌هایی بود که ما معتقد بودیم باید صورت بگیرد و انجام شود و در هیچ سالی در انجام فعالیت‌ها به هیچ‌وجه به فکر کسب امتیاز نبودیم و حتی ما معتقدیم این فعالیت‌ها کافی نیست و مجموعه مشکلات بیشتر از برنامه‌های است که ما انجام می‌دهیم و امیدوارم با فعالیت بیشتری انجام وظیفه کنیم؛ چرا که حوزه بهداشت و سلامت روان یکی از چالش‌های جدی تمام دنیاست و مجامع بین‌المللی ، WHO و همه بر مساله بهداشت روانی تاکید دارند و بویژه بر سلامت نوجوانان و جوانان تاکید دارند و نگران شرایط سلامت روانی بوِیژه بعد از پاندمی کرونا هستند».
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت همه جانبه دانشگاه تهران از مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به دانشجویان، افزود: «دانشگاه در بخش ارائه خدمات مشاوره به دانشجویان از مرکز مشاوره حمایت کرده است و آزمون تعیین صلاحیتی هم که اخیراً در دانشگاه تهران برگزار شد در همین راستا و با هدف افزایش سطح کیفی خدماتی که باید داده شود صورت گرفت تا بتوانیم خدمات با کیفیت به دانشجویان ارائه بدهیم و در عین حال پذیرای نقدهای دانشجویان هم هستیم تا بتوانیم خدمات مطلوب‌تری ارائه بدهیم ولی ما انتظارمان از مرکز مشاوره بیشتر است و راضی به این نیستیم و هرگز هم برای کسب امتیاز این اقدامات را انجام نمی‌دهیم بلکه علاقه‌مندیم و وظیفه خود میدانیم که دانشجویان نخبه دانشگاه تهران خدمات خوبی در حوزه بهداشت و سلامت روانی دریافت کنند».
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه در ادامه با اشاره به اعطای نشان «حامی ممتاز» به رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران درباره شرایط دریافت این مدال گفت: «این مدال به ابتکار مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم که برای نخستین بار مطرح شد که بتوانند هرسال، فرد یا افرادی که خدمات ویژه‌ای در حوزه مشاوره و سلامت روان ارائه دادند، اهدا کنند و در واقع به افراد و فردی که عملکرد خاص و متمایزی در زمینه خدمات مشاوره داشتند، و دوم مراکز مشاوره که ممتاز شناخته می‌شوند رئیس آن مرکز هم کاندیدای دریافت این مدال می‌شود که از این بابت باید گفت که یک افتخار فردی است که بر اساس عملکردی که آن شخص داشته است تعلق می‌گیرد. که امسال هم در شورای که با حضور مسئولان وزارت علوم مرتبط با حوزه دانشجویی صورت گرفت این تصمیم گرفته شد که مدال حامی ممتاز به چه کسی تعلق بگیرد».

مرکز مشاوره دانشگاه تهران در سال‌های اخیر نقش و رسالت ملی داشته است
وی در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی موجب شد که شما به عنوان حامی ممتاز برگزیده شوید؟ گفت: «نقش از مرکز مشاوره به نوعی نقش و ایفای مسئولت در سطح ملی است. به طور مثال، من به عنوان مسئول مرکز مشاوره دانشگاه تهران، دبیر منطقه یک دانشگاه‌های وزارت علوم هستم و به عبارتی فعالیت‌های را مشترک با وزارت علوم در سطح دانشگاه‌های منطقه یک دارم و به عنوان رئیس چند دبیرخانه (مثل رئیس دبیرخانه تی اس) در سطح ملی نیز فعالیت می‌کنم، همچنین نماینده وزارت علوم در شورای فرهنگی و پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر استان تهران نیز هستم، بنده همچنین نماینده وزارت علوم در بحث پیشگیری از ایدز وزارت علوم هستم و این‌ها علاوه بر مسئولیتی است که من در مرکز مشاوره دارم، در حقیقت مجموع فعالیت‌های که من به عنوان نماینده وزارت علوم در آن برنامه‌ها و آن جایگاه‌ها ایفای نقش می‌کنم در کنار بحث خود مرکز مشاوره در این جمع‌بندی و انتخاب نقش داشته است؛ یعنی به عبارتی اجرای برنامه‌های مشترک با دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم و قرار گرفتن در آن تیم مشورتی دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم در مجموع منجر به این شده که بنده و دوستانی که این مدال را گرفتند نامزد دریافت مدال حامی ممتاز باشیم».
وی در ادامه سخنان خود با قدردانی از همکاران، کارشناسان، روانپزشکان، متخصصان و مشاوران مرکز مشاوره دانشگاه تهران، خاطر نشان کرد: «قطعا وقتی یک سیستم و مرکزی را به عنوان ممتاز یا حامی معرفی می‌کنند، این نیست که بگوییم آن فرد این کار را انجام داده است، قطعاً کار، کار گروهی بوده است و من همه همکاران مرکز مشاوره، شعبات، تمام متخصصان و روان پزشکان را در این موفقیت و کسب این عنوان (هم در بحث مدال و هم در بحث مرکز مشاوره ممتاز) صددرصد سهیم میدانم و یقین دارم حمایت و همکاری و پشتیبانی سایر واحدها و مسئولین در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی و هیات رئیسه محترم در کسب این موفقیت دخیل بودند، هم پشتیبانی لازم (معنوی و مادی) را انجام دادند و هم زمینه را آماده کردند تا ما بتوانیم خدمات ارائه بدهیم و اگر کوچک‌ترین مانع و یا عدم حمایتی بود قطعاً این خدمات انجام نمی‌شد؛ یعنی می‌خواهم بگویم مجموعه‌ای در دانشگاه ایجاد شده که ما در چند سال گذشته بتوانیم ممتاز باشیم و باید بگویم بدون حمایت هیات رئیسه و مسئولان دانشگاه هیچکدام از این اتفاقات رقم نمی خورد».
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا ساختار‌های لازم برای ارائه خدمات مشاوره بویژه خدمات الکترونیکی در ایام همه‌گیری کووید ۱۹و جود داشت؟ با قدردانی از همه بخش‌های آموزش‌های الکترونیکی و مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران گفت: «جناب آقای دکتر فاطمی و همکاران ایشان همکاری بسیار خوبی با مرکز مشاوره داشتند و حتی قبل از آغاز فعالیت اپلیکیشن مشاوره رایگان، مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران، برای ارائه خدمات مجازی، فضا و امکانات را در اختیار ما قرار دادند و هرگونه نیازی که برای ارائه خدمات مجازی مثل پهنای بیشتر و سایر امکانات وجود داشت را برطرف کردند، ضمن اینکه ما برای برگزاری وبینارها با پلت فرم‌های بیرون دانشگاه نیز اسکای روم با تخفیف‌های ویژه قراردادهای امضا کردیم و از امکانات آنها برای برگزاری وبینارها استفاده کردیم و البته مجموعه معاونت دانشجویی و دانشگاه در تهیه امکانات و ابزارهای لازم همکاری خوبی داشتند و در واقع دانشگاه ما را یاری کرد و تنها نگذاشت».
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با تاکید بر ارائه خدمات مشاوره به همه دانشجویان اعم از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان گفت: «در همین راستا بود که چند سال پیش پیشنهادی در هیات رئیسه محترم دانشگاه مصوب شد که مرکز به عنوان مرکز مشاوره دانشگاه باشد و به همین خاطر عنوان مرکز مشاوره دانشجویی به مرکز مشاوره دانشگاه تغییر یافت؛ یعنی علاوه بر دانشجویان به دانشگاهیان هم خدمات مشاوره ارائه بدهیم، اما در حال حاضر بیشترین خدمات (۸۵ تا ۸۷ درصد) به دانشجویان ارائه می‌شود و تقریباً ۱۲ درصد از مراجعان مرکز کارکنان و مراجعان آزاد هستند که از خدمات مرکز استفاده می‌کنند ولی اینکه از اپلیکیشن استفاده بکنند این اتفاق نیفتاده است ولی در برنامه جدید این موضوع مد نظر هست که اعضای محترم هیات علمی و کارکنان خدمات الکترونیکی دریافت نمایند و ما اعلام کردهایم که نیاز است خدمات ویژه‌ای به اعضای هیات علمی، کارکنان و اعضای خانواده آنها داده بشود و تاکید هم دارم که در حوزه سلامت روانی اعضای هیات علمی و کارکنان و خانواده آنها باید کار ویژه‌ای صورت بگیرد و امیدوارم حوزه‌های مربوطه مثل معاونت اداری مالی و مدیریت منابع اهتمام ویژه‌ای روی سلامت (جسم و روان) اعضای هیات علمی و کارکنان داشته باشند که قطعاً با تضمین و تامین سلامت جسمی و روانی کارکنان، کارایی و بهره‌وری سازمان نیز افزایش خواهد یافت».
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های حضوری، آیا این آمادگی در مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره‌ای بویژه در ارتباط با مسائل ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا وجود دارد؟ گفت: «در این مدت تمام مراکز و شعبات مرکز مشاوره فعال بودند و دورکاری با حداقل نفرات صورت گرفت، لذا آمادگی که از قبل از کرونا بوده است وجود دارد و حتی توانمندی کارشناسان ما در این مدت ارتقا پیدا کرده و از طرف دیگر در فضای مجازی هم تسلط خوبی پیدا کردیم و اگر دانشگاه‌ها با حضور دانشجوها تشکیل بشود تصورم این است که ما با مراجعه حضوری بیشتری مواجه خواهیم بود که شاید در حوزه نیروی انسانی مشکل پیدا کنیم که البته خوشبختانه دانشگاه به این جمع‌بندی رسیده است که این حوزه بخصوص با توجه به حضور دانشجوها باید تقویت بشود و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است».
آقای پیروی بیشترین مراجعه دانشجویان برای دریافت خدمات مشاوره را مشکلات اضطرابی، افسردگی و مشکلات خانوادگی ناشی از شیوع کرونا برشمرد.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه در پایان سخنان خود با اشاره به اجرای برنامه دانشگاه بدون دخانیات ، گفت: «چندسالی بود که دانشگاه تهران با تصویب مصوبه‌ای در شورای فرهنگی و هیات رئیسه، مصمم بود به سمت دانشگاه بدون دخانیات برود که در این رابطه جلسات متعدی با حضور تشکل‌ها و استادان و مسئولان برگزار شد و کارهای پژوهشی و علمی از سال ۹۴ شروع شد و اجرای آن هم از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و در حال حاضر ارکان شورای سیاست‌گذاری با سه رکن کمیته اطلاع رسانی و رسانه به ریاست مدیرکل روابط‌عمومی (جناب آقای دکتر عباس قنبری باغستان )، کمیته فرهنگی و اجتماعی به ریاست معاون فرهنگی (جناب آقای دکتر محمدعلی زارع چاهوکی ) و کمیته مشاوره و درمان به ریاست رئیس مرکز مشاوره (اینجانب) مسئول برنامه دانشگاه بدون دخانیات با یک رویکرد سلامت محور و پیشگیرانه هستند».