عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

فوتی یا عارضه جدی از واکسن کرونا در استان زنجان نداشته‌ایم

دکتر پرویز قزلباش ؛

فوتی یا عارضه جدی از واکسن کرونا در استان زنجان نداشته‌ایم

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری گفت: تا به امروز فوتی، و عوارض جدی و نگران کننده به دنبال تزریق واکسن کرونا در استان نداشته‌ایم .

پایگاه خبری وبدا – زنجان، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان بعدازظهر چهارشنبه ۲۶ خردادماه در نشست خبری درخصوص واردات واکسن و نحوه واکسیناسیون در استان اظهار داشت: محموله جدید واکسن وارد استان شده و براساس نوبت‌دهی از هفته بعد انجام خواهد شد.

دکتر قزلباش درخصوص تزریق دُز دوم واکسن خاطرنشان کرد: تزریق دُز دوم واکسن‌ها براساس دستورالعمل وزارتی، از همان دُز اول خواهد بود و در این خصوص جای نگرانی نیست .

رییس کلان منطقه ۶ آمایش کشوری با اشاره به اینکه واکسن‌های ایرانی هم وارد چرخه تزریق شدند و براساس مصادیق مشخص توزیع، و در اختیار همه استان‌ها قرار خواهد گرفت ادامه داد: نه فقط تزریق واکسن‌های ایرانی، بلکه تزریق واکسن‌های خارجی هم اختیاری است و براساس قانون هیچ اجباری در تزریق واکسن نیست .

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز داشت: در وزارت بهداشت و در استان، سامانه‌ای تعریف شده که عوارض واکسن را از خفیف تا شدید در آن درج می‌کنند، و تمامی مشخصات دریافت‌کنندگان واکسن هم ثبت می‌شود .

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تا به امروز عوارض جدی به دنبال تزریق واکسن در استان نداشته‌ایم و اینکه بلافاصله بعد از تزریق فوت هم کنند، گزارش نشده است، افزود: در این خصوص کمیته استانی و کشوری وجود دارد، و وضعیت فردی که فوت کرده در این کمیته توسط محققین و دانشمندان مربوطه بررسی می‌شود و در صورت  تشخیص فوت به خاطر واکسن، مورد مربوطه به مراجع رسمی اطلاع‌رسانی، و در صورت اثبات به کارخانه سازنده واکسن هم اعلام می‌شود .

دکتر قزلباش اظهار داشت: همچنان گروه‌های سنی اعلام شده (۷۰ سال) را در نوبت تزریق داریم، چه افرادی که دُز اول، و چه افرادی که دُز دوم را دریافت کردند، و برای سنین بعدی فعلا اعلام نشده است .

وی اظهار امیدواری کرد: با ورود واکسن ایرانی و یا واکسن مشترک ایرانی و خارجی، بتوانیم واکسیناسیون را سرعت ببخشیم و به سنین پایین‌تر هم برسیم .