عمومی | پژوهشکده بیمه

برنامه ایجاد زیست‌بوم نوآوری در صنعت بیمه


به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، زیست بوم نوآوری به‌ عنوان یک مولفه ضروری برای تقویت قابلیت‌های نوآوری شرکت‌ها، صنایع، مناطق و کشورها در نظر گرفته ‌شده است. زیست بوم‌ها، شبکه‌های مشتری محور هستند که از طریق آن‌ها محصولات و خدمات توسط شرکت‌های مختلف ارائه می شود.
شکل گیری زیست بوم نوآوری در حوزه بیمه از اهمیت زیادی برخوردار است و شناخت ویژگی‌ها، بازیگران، عوامل محرک و موانع آن، به منظور کمک به توسعه این زیست‌بوم به عنوان بستر لازم برای شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌های نوآورانه، ضروری است.
بر این اساس، طرح پژوهشی «برنامه ایجاد زیست‌بوم نوآوری در صنعت بیمه» با هدف شناخت ویژگی‌ها و بازیگران زیست‌بوم نوآوری بیمه در ایران، تحلیل مشکلات موجود در شکل‌گیری و توسعه این زیست‌بوم و ارائه راهکارهایی در جهت توسعه آن، در پژوهشکده بیمه و توسط گروه پژوهشی مطالعات کلان بیمه انجام شده است.
بر اساس یافته‌های این طرح پژوهشی، ناهمگنی، تعامل داخلی و ارتباطات پویا، انطباق و تکامل مشترک، ماهیت پویا، بدون مرز بودن، دارای یک هسته مرکزی، در برگرفتن کاربران نهایی، ارائه خروجی سطح سیستم، حاکمیت متمایز، شکل گیری منحصر به فرد و غیرقابل تقلید، فرهنگ کارآفرینی از جمله ویژگی‌های زیست‌بوم نوآوری بیمه هستند.
همچنن بر مبنای نتایج به دست آمده پیرامون عوامل محرک/بازدارند توسعه زیست‌بوم نوآوری، از راه‌حل‌های پیشنهادی در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری در حوزه بیمه می‌توان به نهادسازی، تقویت ارتباط صنعت بیمه با نهادهای علمی-آموزشی، توانمندسازی مدیران صنعت بیمه با تاکید بر نوآوری، تسهیل گری و پویاسازی محیط رقابتی توسط بیمه مرکزی، تعاملات بین بازیگران، ایجاد مراکز رشد و ارائه خدمات مربی‌گری، بازنگری در قوانین و آئین‌نامه‌ها، فرهنگ‌سازی، سرمایه گذاری و حمایت مالی، توسعه نرم ‌افزارهای بیمه‌گری، افزایش بلوغ حاکمیت داده و هوشمندی بیمه، افزایش بلوغ معماری کسب‌و‌کار، تقویت نقش پژوهشکده بیمه و تقویت سرمایه انسانی اشاره کرد.
علاقه‌مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این طرح پژوهشی می‌توانند به وب‌سایت پزوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1325/ مراجعه فرمایند.