کنسرتها همانند صنوف دیگر، اجرا شوند
نشست مجازی «بازشناسی پیامدهای کرونا در اقتصاد موسیقی ایران» به عنوان اولین نشست از مجموعه نشستهای «موسیقی و کرونا» با حضور پیروز ارجمند (مدرس و پژوهشگر موسیقی و مشاور عالی اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران) و شهرام صارمی (کارشناس موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، با دبیری سوندوس محمدی نوسودی، با هدف واکاوی پیامدهای بحران کرونا بر حوزه موسیقی برگزار شد.
در ابتدای این برنامه پیروز ارجمند درباره اصلیترین پیامدهای شیوع کوئید ۱۹ بر اقتصاد موسیقی ایران، گفت: اقتصاد موسیقی هم شامل هنر موسیقی و هم صنعت موسیقی میشود. در اقتصاد موسیقی باید دو بخش را درنظر بگیریم، اینکه بدانیم اقتصاد هنرمندان در موسیقی چگونه شکل میگیرد و اینکه بخشهای مختلف در صنعت موسیقی، چه چرخهای را میگذرانند. بیشترین سهم صنعت موسیقی در کنسرتهاست. در دهههای ۶۰ تا ۸۰ چرخه درآمدی، در قالب لوحهای فشرده بود ولی در دهه ۹۰، این لوحها جای خود را به کنسرتها دادند. به همین دلیل درآمدهای موسیقی در کنسرتها رشد کرد. پس طبیعیست که اولین لطمهای که با آن مواجه میشویم، در کنسرتها باشد. در دوران کرونا آموزشگاهها تعطیل شدند، نوازندگان و استودیوهای موسیقی بیشترین آسیب را خوردند، در زمینه تولید نیز، تولید متوقف نشد و به نوعی ادامه پیدا کرد اما چون درآمد نداشتند، خیلی به چشم نیامدند. خوانندگان نیز به نوعی کار خود را ادامه دادند، ولی میتوان گفت درآمدها به صفر رسیدند. همه این اتفاقات در این مدت افتاد اما همه آنها، شروع یک جنبش بزرگ در صنعت موسیقی بود که ما یک بازسازی انجام دهیم چه از نظر محتوایی و تغییر نگرش درباره محتوای موسیقی و چه به لحاظ مانیفست تولید. همچنین باعث شد خود را برای انقلاب بعدی در صنعت موسیقی که در سالهای بعد آغاز میشود و حاملهای تولید و نوع عرضه در آن تغییر خواهد کرد، آماده کنیم.