عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری در یک نشست تخصصی ، میزبان نمایندگانی از کشورهای عربی شد

موسسه آموزش و ترویج کشاورزی میزبان نمایندگان کشورهای عربی شد

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری موسسه طی یک نشست تخصصی میزبان نمایندگانی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، یمن، بحرین، عربستان سعودی، الجزایر و فلسطین شد.

این نشست تخصصی طبق درخواست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف آشنایی با اقدامات و دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی در زمینه حمایت از زنان روستایی و عشایری و پشتیبانی صورت گرفته در برابر بیماری  Covid-۱۹ روز یکشنبه ۲۳ خردادماه با حضور مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری و نماینده دفتر امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهندس فروغ السادات بنی هاشم، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری فعالیت‌های دفتر در خصوص برنامه توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری را تشریح کرد و گفت : زنان روستایی ایران ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که ۷۳ درصد باسواد هستند. از نظر آموزش عالی، تعداد قابل توجهی از خانم های روستایی نیز در حال حاضر تحصیل کرده هستند.

وی افزود : ماموریت دفتر ما توان افزایی و تدارک برنامه‌هایی برای مشارکت بیشتر زنان روستایی و عشایری است. سیاست های اصلی که برای توانمندسازی زنان روستایی و عشایری تعریف کردیم، شامل ظرفیت‌سازی، نهادسازی، شبکه سازی و ترویج کارآفرینی است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت جهادکشاورزی توان افزایی اشتغال محور است، گفت : در واقع اول ظرفیت سازی و بعد نهادسازی اتفاق می‌افتد که اینها به هم مربوط هستند و این فرایند برای برنامه های توسعه ای در جوامع کوچک و محلی الگوی بسیار مناسب و رضایت بخشی است.

در ادامه این نشست، نمایندگان کشورهای مدعو نیز تجربیات موفق خود را به اشتراک گذاشتند و در خصوص برنامه‌های حمایت از زنان روستایی و عشایری در طی همه گیری کووید-۱۹ و تاب آوری آنان در برابر این بحران بحث و تبادل نظر کردند.

گفتنی است، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسب روز بین المللی زنان روستایی در پیامی با بیان اینکه زنان روستایی نقشی اساسی در کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه، تاب آوری اقلیمی، و مدیریت زمین و منابع طبیعی آن ایفا می کنند. اما بسیاری از زنان روستایی از تبعیض، نژادپرستی نظام مند و فقر ساختاری رنج می برند، خواستار ایجاد تاب آوری در زنان روستایی به دلیل همه گیری کووید ۱۹ در جهان شده بود.

پس از پایان جلسه، طبق هماهنگی که با موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع انجام شده بود، میهمانان از باغ گیاهشناسی ملی ایران بازدید کردند.