عمومی | دانشگاه شیراز

سی‌ودومین اجلاس روسای سیزده دانشگاه بزرگ کشور

سی ودومین اجلاس روسای سیزده دانشگاه بزرگ کشور، بیستم خردادماه، به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.

در این اجلاس، جمعی از روسای سیزده دانشگاه برتر کشور، ازجمله دکتر نادگران، رئیس دانشگاه شیراز به صورت مجازی حضور یافتند.

دکتر میرزابزرگ، رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه و دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این اجلاس شرکت کردند.

در دستور جلسه سی ودومین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور موضوعات بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از مهرماه ۱۴۰۰؛ بررسی طرح تعاون؛ آسیب شناسی بخشنامه اخیر خزانه داری کل؛ آزمون دکتری و مساله لغو حدنصاب نمره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری و چگونگی نظارت بر حسن اجرای تمام وقتی ویژه در مرحله دوم همسان سازی به بحث و بررسی گذاشته شد.

در ابتدای این دوره از اجلاس روسای سیزده دانشگاه بزرگ کشور، دکتر یزدان دوست، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار داشت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال های اخیر از منظر پاسخ به نیازهای جامعه، موفقیت های زیادی کسب کرده است و بیش از ۸۰ درصد دانش آموختگان در شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول فعالیت هستند. همچنین ساختار مناسبی برای تجاری سازی پژوهش داشته است، اما به طور مستمر به دنبال تکمیل این ساختار هستیم و تلاش می کنیم که از همه ی زیرساخت ها بهره مند شویم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان داشت: یکی از دستاوردهای با ارزش دانشگاه درحوزه ی فناوری و کارآفرینی، دریافت مجوز تاسیس صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی نصیر بود. این صندوق با هدف جذب منابع مالی برای توسعه، مشارکت و سرمایه گذاری لازم در امر پژوهش و فناوری و ایجاد بستر سرمایه گذاری بخش غیردولتی، ارائه ی تسهیلات مالی و حمایت های قانونی از پژوهشگران و فناوران و کمک به دستگاه های اجرایی در جهت تجاری سازی تاسیس گردیده است و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان سهامدار بخش دولتی این صندوق محسوب می شود. امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی شاهد فعالیت های ارزنده ای در حوزه فعالیت های پژوهشی باشیم.

وی همچنین گفت: علی رغم شیوع کرونا، دانشجویان خارجی دانشگاه رشد چشمگیری داشته و آمار آن نسبت به سال گذشته رشد ۲۴ درصدی را نشان می دهد. تعداد اساتید مدعو خارجی از ۱۷ به ۲۰ نفر رسیده است. همچنین با ۴۳ دانشگاه برتر دنیا و موسسه بین المللی تعامل نزدیک داریم، که این همکاری ها تنها یک تفاهم نامه کاغذی و ویترینی نیست و بسیاری از آن ها در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی عملیاتی شده است.

دکتر یزدان دوست اضافه کرد: در حال حاضر، علیرغم شیوع بیماری کرونا و تحریم های همه جانبه، دانشجوی شاغل مشترک منتهی به مدرک دوگانه در کشورها اعم از هلند، کره جنوبی، فرانسه و روسیه داریم و این همکاری با سایر کشورها هم در حال گسترش است. تعداد پروژه های بین المللی دانشگاه در دی ماه ۹۹ در مقایسه با دی ماه ۹۸ که حدود ۱۸ مورد بوده، با ۳۳ درصد افزایش به ۲۴ پروژه افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه گفت: مقالات منتشرشده در گذشته ۳۸درصد بوده و اکنون به ۴۵درصد رسیده و استنادات به مقالات حدود۲۴ تا ۲۵ هزار شده است.

در ادامه ی این نشست، دکتر نیلی، رییس اجلاس بیان داشت: دانشگاه ها همواره باز و مشغول فعالیت بوده اند. همچنین تا حدی که دستورالعمل های بهداشتی اجازه دهند، خوابگاه ها و سایر قسمت های دانشگاه فعال هستند.

دکتر نیلی همچنین اشاره کرد: مهم ترین مساله شیوه حضور دانشجویان در ترم آینده است که امیدواریم با واکسیناسیون شاهد افزایش حضور دانشجویان باشیم.

وی افزود: با توجه به تجربه هایی که در زمینه آموش مجازی کسب کرده ایم، طبیعتا شیوه ی آموزش ما دچار تغییراتی خواهد شد. انتظار می رود با استفاده از ظرفیت تکنولوژی و تجربه موفق دانشگاه ها بتوانیم از این ظرفیت ها برای ارتقاء آموزش و دسترسی بیشتر مردم به بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها بپردازیم.

رئیس دانشگاه تهران به نقش خوشه های فکری دانشگاه ها در انتخاب بهتر و برتر مردم در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تعدادی از دانشگاه ها دستاوردهای خوبی در حوزه ی خوشه های فکری داشته اند، می توانیم از این خوشه ها و دستاوردها در عرصه ی انتخابات بهره بگیریم تا مسائل کشور را با هم بررسی کنیم. تشکیل خوشه های فکری دستاوردهای خوبی داشته و جلسات متعددی با مسئولان عالی رتبه کشور برگزار شد. در این شرایط نیز خوشه ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند؛ به گونه ای که این آمادگی وجود دارد که خوشه ها نشستی با کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار کنند.

وی در پایان اظهار داشت: خوشه های فکری از اساتید عالی رتبه دانشگاه ها هستند و بدون سوگیری خاصی می توانند به مردم برای انتخاب بهتر کمک کنند؛ هفته آینده خوشه ها می توانند این هماهنگی را برای برگزاری نشست کاندیداها انجام دهند و دانشگاه ها نقش خودشان را بار دیگر در جامعه ایفا کنند.

در ادامه ی این نشست دیگر روسای دانشگاه ها نیز به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درخصوص دستورات جلسه ی سی ودومین اجلاس روسای دانشگاه ها پرداختند.