عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

زنان در دوران بارداری و شیردهی به نوزاد نیاز به ید بیشتری دارند

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ محمدصادق موجی اعلام داشت: غده تیروئید که در ناحیه جلوی گردن واقع‌شده یکی از مهم‌ترین غدد درون‌ریز بدن بوده که با تولید هورمون‌های تیروئید سوخت‌وساز بدن را کنترل می‌کند.بیماری‌های متعددی که در این غده بروز می‌کنند باعث اختلال در عملکرد آن شده و منجر به بروز علائم و نشانه‌های بالینی متعدد می‌شوند بنابراین آگاهی آحاد جامعه از بیماری‌های غده تیروئید که به‌طور مستقیم بر سلامت فرد تاثیر دارند ضروری است.
وی بیان داشت: ۶۰درصد بیمارانی که با یک بیماری تیروئید مشغول زندگی هستند از وجود بیماری خود بی‌اطلاع بوده و نظر به اهمیت غده تیروئید در سلامت انسان و شیوع قابل‌توجه بیماری‌های آن در جامعه تصمیم به انتخاب یک روزی تحت عنوان روز جهانی تیروئید گرفت.
موجی بیان داشت: ید در شکل طبیعی خود در آب دریاها ،گیاهان آبزی، برخی از مواد معدنی و خاک وجود دارد این عنصر کمیاب برای رشد و نمو فرد، بخصوص رشد و تکامل عصبی- روانی جنین در طول زندگی داخل رحمی موردنیاز است. کمبود ید ساده‌ترین مشکل تغذیه‌ای جوامع هست که می‌توان با تامین ید موردنیاز روزانه افراد آن را کنترل کرد.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان داشت: دریافت ناکافی ید در زمان بارداری ممکن است سبب بروز عوارض در مادر و اختلال تکاملی سیستم عصبی جنین و نوزاد شود.
این کارشناس افزود: با مطالعات انجام‌شده درزمینه کمبود ید در زمان بارداری و بروز تاخیر رشد فیزیکی - عصبی،  شناختی - رفتاری و همچنین بروز عقب‌ماندگی ذهنی بارز توام با درجات مختلفی از کوتاهی قد، کری، لالی، سفت‌وسخت شدن عضلات و در موارد کمبود شدید آن به‌خوبی به اثبات رسیده است.
موجی تغییرات عمده در عملکرد غده تیروئید در زمان بارداری طبیعی و شیردهی را شامل افزایش تولید هورمون تیروئید، افزایش دفع ادراری ید،  ترشح ید در شیر مادر و نیاز جنین به ید دانست و گفت: در طول شش ماه اول بارداری جنین به‌طور کامل وابسته به هورمون تیروئید مادری است؛ زیرا تیروئید جنین تا هفته ۱۳ الی ۱۵ بارداری فعالیت هورمون‌سازی ندارد.
وی تصریح کرد: با ورود جنین به سه‌ماهه آخر بارداری تیروئید او توان هورمون‌سازی را پیدا نموده اما هنوز برای این فعالیت نیازمند ید از طریق مادر است.  نوزادانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند نیز نیازمند ید در شیر مادر و درنتیجه دریافت ید مواد غذایی توسط مادرشان هستند. بنابراین زنان در دوران بارداری و شیردهی به‌منظور حفظ سوخت‌وساز طبیعی و همچنین انتقال هورمون تیروئید و ید به جنین و نوزاد نیاز به ید بیشتری دارند.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر توصیه کرد: باید فقط از نمک یددار تصفیه‌شده در حد متعارف استفاده شود زیرا به مقدار کافی ید داشته، فاقد هرگونه ناخالصی بوده، کاملاً بدون ضرر و عوارض جانبی است.
وی بیان داشت: هیچ‌وقت نباید از نمک دریا و سنگ نمک که تبلیغات نادرستی در مورد مصرف آن‌ها می‌شود استفاده کرد زیرا به مقدار کافی حاوی ید نبوده و به علت داشتن فلزات سنگین و آلودگی با آلاینده‌های شیمیایی کارخانه‌ها صنعتی که وارد آب دریاها و اقیانوس‌ها می‌شوند بسیار مضر بوده و با خطر ایجاد سرطان همراه است.
انتهای پیام/ا.س-۳۰۰۰