عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

از تهیه پیش نویس آیین نامه نامه اجرایی ماده ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی خبر داد

دکتر جعفر آقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در جلسه ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ :

از تهیه پیش نویس آیین نامه نامه اجرایی ماده ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی خبر داد

جلسه ارائه گزارش عملکرد سالانه سال  ۱۳۹۹  با حضور دکتر طهماسبی مشاور رئیس سازمان، حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج، دکتر ولدان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و مدیران کل دفاتر ستادی سازمان  و ارتباط تصویری مجازی با دکتر جعفر آقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد .

دکتر طهماسبی مشاور رئیس سازمان با اشاره به راه اندازی مرکز ملی ذخایر ژنتیک در یکسال گذشته بیان داشت: بخشی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی بر عهده مرکز ملی ذخایر ژنتیک است و تلاش برای پیگیری ماموریت های ابلاغی برای ریل گذاری حفظ ذخایر ژنتیکی کشور  را شایسته تقدیر دانست .

وی با اشاره به تغییر اقلیم که مبحث مهم دنیا است بیان داشت:    حفاظت و تدوین قوانین دسترسی به منابع  ژنتیکی و واردات قانونی منابع ژنتیکی  مسئولیت مهم آن بر عهده مرکز ملی ذخایر ژنتیکی است که با وجود مساله تغییر اقلیم  اهمیت آن را دو چندان میکند .

دکتر طهماسبی  ابراز امیدواری کرد با توان علمی مدیریت این مجموعه و همکاری با سایر موسسه ها و نهادهای ذیربط ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی کشور با کمترین انحراف حفظ شود .

دکتر جعفرآقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در این جلسه ضمن ارائه گزارشی پیرامون اهم فعالیت های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹  از تهیه پیش نویس آئین نامه اجرایی ماده ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی خبر داد .

وی تشکیل شورای ملی منابع ژنتیکی غذا و کشاورزی را از دیگر فعالیت های انجام شده برشمرد و افزود:   بازسازی ساختمان پردیس کشاورزی شهید ناصربخت و عمارت اعلم السلطنه در خیابان حافظ به عنوان ساختمان مرکز از اقدام های انجام شده در سال گذشته بوده است که در بهمن سال ۱۳۹۹  با برگزاری مراسمی رسمی مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در ساختمان جدید افتتاح شد .

دکتر جعفرآقایی از تشکیل کارگروه های ملی ازمیان کارشناسان متخصص در موسسات، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها و صدور احکام اعضا (کارگروه گیاهی، کارگروه دام، کارگروه آبزیان، کارگروه جنگل) خبر داد و افزود:  معرفی مراجع ملی کمیسیون منابع ژنتیکی  و  شرکت در کارگاه آموزشی بانک‌های ژن کشورهای اسلامی  ۱۵ و ۱۶ تیرماه و شرکت در دومین نشست مراجع ملی تنوع زیستی غذا و کشاورزی از دیگر اقدام های انجام شده است .

رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شورای انتشارات مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی را ازدیگر فعالیت های انجام شده دانست و بیان داشت: انتخاب اعضای شورا از میان کارشناسان منابع ژنتیکی موسسات تحقیقات گیاهپزشکی، اصلاح و تهیه نهال و بذر، علوم دامی و علوم باغبانی و شیلات، تهیه آئین نامه داخلی شورا ،انتشار کاتالوگ‌های منابع ژنتیکی ، راه اندازی سایت مرکز ملی، ترجمه و انتشار گزارش وضعیت تنوع ژنتیکی غذا و کشاورزی ۲۰۱۹  از دیگر اقدام های انجام شده است .

وی هم چنین در زمینه دبیرخانه زیستی ایمنی سازمان به فعالیت هایی نظیرگزارش فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در مورد محصولات تراریخته ، همکاری با دبیرخانه کمیسیون ایمنی زیستی – حفاظت محیط زیست ، برگزاری جلسه شورای ملی ایمنی زیستی ، تهیه آئین نامه اجرایی انجام آزمایشات میدانی و تصویب آن در شورای ملی ایمنی زیستی و تهیه دستورالعمل همکاری آزمایشگاهای بخش خصوصی در شناسایی و ردیابی محصولات تراریخته اشاره داشت .

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی