عمومی | دانشگاه تهران

رایزن فرهنگی چین با معاون بین‌الملل دانشگاه تهران دیدار کرد

بنا بر گزارش معاونت بین‌الملل دانشگاه، در ابتدای این جلسه دیدار دکتر صراف‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، ضمن اشاره به برگزاری نشستی با عنوان همکاری‌های علمی و فناوری با دانشگاه‌های چین گفت: «در برنامه راهبردی دانشگاه تهران در حوزه بین‌الملل، همکاری با کشور چین در اولویت قرار دارد. نظر به اهمیت جایگاه این کشور، در تعاملات بین‌الملل دانشگاه تهران، ایجاد کارگروه همکاری با مدیریت دکتر بذرافشان، مدیر مرکز چین‌شناسی دانشگاه تهران (کنفسیوس) پیشنهاد می‌شود».
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران در ادامه به معرفی اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه (AUAP) با شبکه وسیع بیش از ۱۵۰ دانشگاه و شبکه پژوهشی آسیا (ARN) با همکاری هجده دانشگاه برتر آسیا و یازده دانشگاه چینی پرداخت.
دکتر صراف‌زاده در بخش دیگر سخنان خود از آمادگی دانشگاه تهران جهت اعطای بورس به دانشجویان چینی واجد شرایط خبر داد و بر علاقه‌مندی این دانشگاه، برای جذب بیشتر دانشجو تاکید کرد. ایشان همچنین با اشاره به تجربه موفق دبیرخانه مشترک دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، برقراری چنین همکاری مشابه‌ای را با دانشگاه‌های چین پیشنهاد داد.
وی با تبیین نقش محوری و مادری دانشگاه تهران تصریح کرد: «این دانشگاه، با توجه به جایگاه خود با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی چین ارتباط دارد. مشکل خوابگاه دانشجویان چینی بیشتر مربوط به پردیس مرکزی است که حتماً حل خواهد شد. دانشجویان چینی می‌توانند به مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی موسسه لغت‌نامه دهخدا، برای آموزش زبان فارسی همزمان با تحصیل معرفی شوند».
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران افزود: «ما تماس‌های خود را با دانشگاه‌های چین در زمینه تبادل استاد و دانشجو و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک ادامه می‌دهیم و برنامه‌های متنوعی را در مراکز مختلفی که در دانشگاه تهران در ارتباط با چین و توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی است، ارائه خواهیم داد. موضوع‌های برگزاری نشست‌های تخصصی، تبادل استاد و دانشجو، استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی مشترک، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و علمی نیز همچون گذشته پیگیری خواهد شد».

در ادامه این نشست، جوزی هاوو، رایزن فرهنگی سفارت چین، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه و تجدید خاطرات خود از هنگام تحصیل در دانشگاه تهران، افزون‌بر زبان و ادبیات فارسی و چینی، رشته طب سنتی را نیز یکی دیگر از زمینه‌های همکاری اعلام کرد و کشور چین را در این زمینه پیشگام دانست.
رایزن فرهنگی سفارت چین با تشکر از همکاری‌های انجام شده اظهار امیدواری کرد که پس از کرونا، شرایط ملاقات سفیر چین در ایران با ریاست دانشگاه تهران فراهم شود. همچنین در زمینه آشنایی قبلی خود با دانشگاه تهران و ایران و در خصوص رشد زیاد و تغییرات در ایران به‌ویژه ارتقا حوزه تکنولوژی مطالبی را بیان کرد.
وی از دانشگاه تهران بابت همدردی با دانشجویان چینی در دوران کرونا قدردانی کرد و گفت: «از مرکز کنفسیوس نیز بابت همکاری و همدردی که در دوران سخت کرونا داشتند، تشکر می‌کنم. می‌توان گفت دانشگاه تهران بهترین دانشگاه ایران است و ما از توسعه همکاری‌ها با این دانشگاه بسیار خشنودیم. مرکز کنفسیوس و سفارت وظایف مختلفی دارند وما به نوبه خود آماده حمایت و تسهیل جهت رشد بیشتر توافقات دو جانبه هستیم. سفارت از توسعه همکاری دانشگاه تهران با سایر دانشگاه‌های چین و تبادل استاد و دانشجو نیز حمایت می‌کند».
جوزی هاوو در پایان سخنان خود با آرزوی داشتن بهترین روابط بین ایران و چین، پیشنهاد برگزاری کلاس تخصصی زبان چینی را به دانشگاه تهران ارائه داد و گفت: «امیدوارم این جلسه پلی برای ارتقا روابط ایران و چین قرار بگیرد و پنجره‌ای برای «پدیده چین‌شناسی نو» باشد که در این زمینه برگزاری کنفرانس «چین‌شناسی» در دانشگاه تهران پیشنهاد می‌شود».
لازم به یادآوری است که در این نشست همچنین دکتر بذرافشان، مدیر ایرانی مرکز چین شناسی دانشگاه تهران (کنفسیوس)، دکتر زمانی، معاون هماهنگی دفتر ریاست دانشگاه، آقای اسکندری، مدیرکل روابط بین‌الملل، دکتر وفایی، مدیر مرکز پژوهش‌های آسیا دانشگاه تهران، دکتر زبردست معاون اداره کل روابط بین‌الملل و خانم ابراهیمی؛ رئیس اداره همکاریهای بین‌المللی دانشگاه تهران نیز حضور داشتند.