عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان: مرغ‌های سایز کوچک سالم‌تر هستند

حمیرا دهقانی در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: پروتئین‌ها اصلی‌ترین ترکیبات ساختاری سلول‌ها و بافت‌های بدن هستند، عضلات، استخوان، غضروف، پوست و خون تا حد زیادی از پروتئین ساخته شده‌اند.
دهقانی بیان کرد: پروتئین مرغ و طیور، مانند سایر گوشت‌ها، پروتئین با کیفیت بالا است و بیش از نیمی از چربی مرغ از چربی‌های غیراشباع و فقط یک‌سوم چربی‌های اشباع‌شده تشکیل‌شده است.
وی اظهار کرد: مرغ به دلیل مصرف دانه‌های مرغی، غنی از اسید آلفا-لینولنیک (پیش ماده اسیدهای چرب امگا ۳ یا n-۳ با زنجیره بلند) است و انواع گوشت قرمز و سفید منبع عالی اکثر ویتامین‌های محلول در آب به خصوص ویتامین B۱۲ محسوب می‌شوند.
دهقانی بیان کرد: گوشت مرغ دارای آهن با کیفیت بالاست و میزان آن در ران مرغ بیشتر از سینه مرغ است، همچنین مرغ دارای اسیدآمینه تریپتوفان است که مسئول افزایش سطح سروتونین (هورمون شادی آور) در مغز است.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: در فرهنگ مصرف مردم کشور ایران، معمولاً مرغ‌های درشت ارجحیت دارند و این موضوع باعث می‌شود طول دوره پرورش مرغ طولانی شده و میزان آنتی‌بیوتیک مصرفی نیز افزایش یابد.
دهقانی تصریح کرد: مرغ‌هایی با دامنه وزنی حدود ۶/۱ تا ۲ کیلوگرم در بهترین شرایط سلامت هستند و مرغ‌هایی که طولانی‌تر از این مدت پرورش می‌یابند و درشت‌تر می‌شوند، احتمال وجود مقادیر بیشتر باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در گوشت آنها زیاد است.
وی گفت: منظور از مرغ سایز، مرغ‌هایی هستند که وزن کمتر از ۲ کیلوگرم داشته باشند و باید مردم را به وسیله آموزش آگاه کنیم که نفع مصرف مرغ سایز بیش‌تر است، درحالی‌که هم‌اکنون در این خصوص هیچ تبلیغاتی نمی‌شود.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: مصرف مرغ سایز کوچک در مقایسه با مرغ‌هایی با وزن بیشتر به دلیل اینکه مرغ سایز کوچک مقدار چربی کمتری دارد درحالی‌که مرغ‌های درشت مقادیر زیادی چربی دارند، کاهش سن کشتار موجب تردی و افزایش کیفیت گوشت ران و سینه شده و کاهش چربی محوطه بطنی را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تولید مرغ با وزن کمتر موجب افزایش توان خرید اقشار کم درآمد به دلیل سبک‌تر بودن لاشه مرغ می‌شود گفت: با توجه به اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر در بافت چربی ذخیره می‌شوند و کاهش سن کشتار موجب کاهش حجم چربی ذخیره‌شده در بافت‌ها می‌گردد، این امر می‌تواند در ماندگاری کمتر آنتی‌بیوتیک‌ها موثر باشد، مرغ‌های کم‌وزن دارای چربی کمتر و در نتیجه مقدار آنتی‌بیوتیک کمتری خواهند بود.
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: چربی موجود در مرغ درشت موجب افزایش دریافت چربی و در نتیجه اضافه‌وزن، چاقی، اختلال چربی خون و ... می‌شود، در کل کاهش چربی درونی لاشه و قسمت‌های دور ریز مرغ، طعم لذیذ و خوش پخت بودن، سلامت بیشتر مرغ و در نهایت صرفه اقتصادی بیشتر ازجمله مزایای این طرح برای خانواده‌ها است.
انتهای پیام/س.غ ۳۰۳۰