عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

کسب ۵ مقام در نهمین دوره جشنواره رویش توسط دانشجویان دانشگاه شهید باهنر...

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در این مراسم با بیان اینکه بزرگی یک جامعه به میزان تعاملات و تراکم تبادلات اجتماعی و فرهنگی که در آن برگزار می‌شود، بستگی دارد، اظهار داشت: به میزانی که تراکم و تنوع مجموعه های اجتماعی و فرهنگی بالا باشد ما با جامعه بزرگ و مجموعه بزرگ تری مواجه خواهیم بود که در اینجا منظور ما از جامعه بزرگ، دانشگاه است. دانشگاه به عنوان یک جامعه بزرگ فراتر از یک سازمان است و از ویژگی‌هایی بهره‌مند است که آنرا به معنای دانشگاه در معنای واقعی کلمه می‌سازد.

دکتر غفاری با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها از یک تنوع و گستره قابل توجهی برخوردارند، گفت: در چند سال اخیر بر تنوع و گستردگی آنها افزوده شده است. در سال ۹۲، دو هزار و ۲۰۰ کانون داشتیم و امروز نزدیک به ۷ هزار کانون فرهنگی، ادبی، هنری و مذهبی داریم.

وی با بیان اینکه امروز که شاهد برگزاری اختتامیه نهمین جشنواره رویش هستیم، عنوان کرد: هر چند به اقتضای شرایط خیلی فرصت برای باز کردن مجموعه فعالیت‌هایی که صورت گرفته نیست اما وقتی که به مجموعه کارهای انجام شده نگاه می‌کنیم؛ می‌بینیم که مجموعه فعالیت‌ها هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی از یک وسعت و گستره بسیار خوبی بهره‌مند است.

دکترغفاری با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی حیات بخش نهاد دانشگاه هستند، گفت: دانشگاه با فعالیت این کانون‌ها جان تازه‌ای می‌گیرند. کنشی که به خاطر انجام وظیفه باشد با کنشی که با اراده و از روی تعهد باشد، تفاوت دارد. هیچکس از قبل برای هیچ کانونی هیچ فعالیتی را تعریف نکرده است و آنچه را که شاهد هستیم ابداع خود دانشجویان عزیز است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود : تفاوت جوامعی که از غنای فرهنگی بیشتری برخوردار هستند؛ در قدرت ابداع و اختراع و خلاقیت در ساحت‌های مختلف است.

دکترغفاری در پایان خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی، حضور دانشجویان را در عرصه اجتماع نشان می‌دهد و این هنر حضور امر کوچکی نیست‌. کانون‌ها امروز هویتی برای خود به دست آورده اند و یک سرمایه و ظرفیت برای ما هستند.

گفتنی است،جشنواره رویش به صورت سالیانه و به عنوان تجلی توانمندی‌ها و اقدامات کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود و فراخوان نهمین جشنواره رویش دانشگاهی از آذرماه ۹۹ آغاز و مرحله دانشگاهی این جشنواره در بازه زمانی آذرماه ۹۹ تا فروردین ماه ۱۴۰۰ در ۷۰ دانشگاه برگزار شد و به اتمام رسید.

بر اساس این دستورالعمل، جشنواره ملی رویش در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود که در بخش رقابتی آن فعالیت‌های کانونی، آثار فردی شامل شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای کاربردی(صنایع دستی)، هنرهای آوایی، عکس، فیلم نامه، نمایش‌نامه و آثار گروهی شامل فیلم کوتاه، تئاتر، هنرهای آوایی و نیز ایده‌های کانونی ارزیابی می‌شوند.

همچنین بخش غیر رقابتی این جشنواره نیز در قالب نمایشگاه مجازی، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی اجرا می‌شود.

در این دوره از جشنواره برای نخستین بار جایزه مسولیت اجتماعی با عنوان «شهید حسین علی مرادی» به دو نفر از دانشجویان و دو کانون فعال در این زمینه اعطا می‌شود.

جشنواره ملی رویش برآمده از مجموعه فعالیت‌هایی است که در طول یک فرآیند بلند مدت شکل گرفته است. آنچه که در نهمین جشنواره رویش مورد توجه است، حضور ۸۶ دانشگاه در این جشنواره و حضور ۵ هزار ۲۸۵ کانون است. همچنین حدود ۱۵ هزار فعالیت نیز از سوی کانون‌ها ثبت شده که ۱۳۶۲ اثر به صورت فردی و ۲۱۶ اثر به صورت گروهی بوده است. فرهنگ کار جمعی و گروهی یکی از نکات مهم و تعیین کننده در فعالیت‌های فرهنگی است که کانون‌های دانشجویی توانسته‌اند به خوبی این مسئله را نهادینه کنند. ۱۲۶ ایده دانشجویی نیز تاکنون به جشنواره ارائه شده است.همچنین ۶۶ داور برای ارزیابی کانون ها، ۲۷ داور برای ارزیابی آثار، ۳ داور برای ارزیابی ایده‌ها و ۳ داور در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در این دوره از جشنواره رویش حضور داشتند.

در این مراسم از مجموع فعالیت های شرکت کنندگان که بر اساس شاخص‌های ارزیابی قید شده در دستور العمل اجرایی نهمین جشنواره دانشگاهی رویش مورد داوری قرار گرفت، از ۲۲ کانون برگزیده تقدیر به‌عمل آمد.

کانون‌های فرهنگی اجتماعی و هنری اداره کل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان با کسب پنج مقام در جشنواره ملی رویش خوش درخشیدند.

برگزیدگان بخش ایده(دستگاه اتوماتیک ضد عفونی پاکت خرید و وسایل همراه):

۱.محمدمهدی جزینی زاده

۲.حدیث شهابی نژاد

برگزیدگان کانون‌های اجتماعی:

۳. شایستۀ تقدیر در گروه الف: کانون یاریگران دانشگاه شهید باهنر کرمان

برگزیدگان کانون‌های ادبی و هنری:

۴. شایستۀ تقدیر در گروه الف: کانون موسیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان

برگزیدگان بخش تئاتر (رشته صحنه‌ای):

۵. شایستۀ تقدیر: وحید محمدخانی با تئاتر ویلون زن پشت بام