عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دکتر بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از ایستگاه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی بازدید کرد.

دکتر بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از ایستگاه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز خراسان شمالی چهارشنبه ۱۹ و پنج شنبه ۲۰ خرداد  ماه دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی به همراه دکتر محمودی معاون محترم توسعه مدیریت منابع آن سازمان، از ایستگاه تحقیقات دیم شیروان بازدید نمودند. در این بازدید رئیس مرکز تحقیقات خراسان رضوی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان و سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیروان نیز حضور داشتند .

در ابتدا دکتر علوی رییس مرکزبه معرفی اجمالی ایستگاه تحقیقات دیم شیروان پرداختند و یادآور گردیدند که ایستگاه فوق تنها ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم در شمال شرق کشور است که از اهمیت ویژه ای در مجامع علمی داخل و خارج کشور برخوردار می باشد و نیازمند نگاه و توجه ویژه می باشد.

وی تاکید کرد: که این ایستگاه در سال ۱۳۶۷ در مساحتی حدود ۸۵ هکتار تاسیس و فعالیتهای پژوهشی آن حول محور های به زراعی و به نژادی محصولات دیم عمدتا گندم، جو، حبوبات، علوفه و دانه های روغنی متمرکز است.

دکتر علوی در ادامه اظهار داشت: هر ساله بیش از ۲۰ طرح پژوهشی در شرایط دیم در این ایستگاه اجرا می شود و تاکنون  ۴۴ رقم از محصولات گندم و جو، علوفه و حبوبات با همکاری این ایستگاه معرفی شده و در سطح استان و کشور به تجاری سازی و کشت انبوه رسیده است. در ایستگاه تحقیقات دیم شیروان هسته های بذری غلات در طبقات پرورشی ۱ و ۲ در سطحی حدود ۲۰ هکتار در حال تولید می باشد و در صورت توسعه سیستم آبیاری این سطح تا ۴۰ هکتار قابل توسعه است.

در ادامه دکتر حاتم زاده رئیس ایستگاه و همچنین دکتر نیستانی معاون پژوهشی مرکز به طور مبسوط فعالیتها و دستاوردهای پژوهشی ایستگاه در سنوات گذشته را تشریح نمودند .

دکتر بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  ضمن ابراز رضایت از دستاوردها و فعالیت های پژوهشی ایستگاه، بر تولید علوفه دیم و جایگزین کردن گیاه ماشک و خلر در تناوب تاکید نموده و یادآور شدند که تولید بذور ماشک و خلر باید نظام مند شود تا بهره برداران و کشاورزان در تهیه بذورگیاهان علوفه ای دچار مشکل نشوند .

در ادامه بازدید دکتر بازرگان و معاون محترم ایشان در نشست صمیمی با حضور محققین و سایر حاضرین در این بازدید در جریان نیازها و مشکلات ایستگاه قرار گرفتند. ایشان ضمن ارائه رهنمود در جهت بهره وری هر چه بیشتر از ظرفیتهای موجود در ایستگاه، در زمینه تامین یک دستگاه خوشه کار، یک دستگاه ریز دانه کار و تامین اعتبار تا حد توان برای امور زیرساختی ایستگاه خصوصا توسعه سیستم آبیاری قول مساعد دادند.

همچنین پنج شنبه نیز دکتر بازرگان ، دکتر یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، دکتر اقنوم رئیس محترم مرکز تحقیقات خراسان رضوی، مهندس محمودآبادی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان از ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سیساب نیز بازدید نمودند.

دکتر نیستانی معاون پژوهشی مرکز و رئیس ایستگاه اظهار داشتند که در حال حاضر در ایستگاه تحقیقات سیساب ارقام دیم گندم آذر۲، باران و هشترود و ارقام دیم جو سهند، آبیدر و انصار در طبقه پرورشی ۳ در سطح ۱۲۰ هکتار کشت شده است. متذکر شدند که این ارقام جدید، متحمل به سرما و خشکی بوده و دارای عملکرد بالاتری نسبت به ارقام قبلی می باشند بطوریکه علی رغم کاهش حدود ۵۰ درصدی نزولات جوی در سال جاری شاهد عملکرد پایه و قابل قبول در ارقام جو و ارقام گندم می باشیم.

در ادامه مهندس ناصری مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات گزارش کاملی از فعالیتها، عملکرد و اثربخشی واحد خود در طول ده سال گذشته در عرصه نظارت بر تولید بذر و نهال استان ارائه نمودند .

بازدید جمع حاضر از مزرعه ۷ هکتاری گیاه روغنی کاملینا که با مشارکت کشاورز پیشرو استان دکتر شیرغانی کشت شده بود بازدید نمودند. دکتر شیرغانی توضیحاتی کامل در خصوص عملیات کاشت و داشت این محصول در شرایط دیم ایراد فرمودند و اذعان داشتند که علی رغم شرایط خشکسالی حادث شده در سال جاری این محصول دارای عملکرد قابل قبولی می باشد .

در پایان این بازدید دکتر بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ضمن ابراز خشنودی از موفقیتهای حاصله در ایستگاه تحقیقات سیساب خصوصا عملکرد درخور تقدیر در تولید بذر ارقام جدید گندم و جو و همچنین نتایج قابل توجه در کشت گیاه روغنی کاملینا در شرایط دیم علی رغم تنشهای سال جاری، نقطه قوتی برای توسعه این گیاه در عرصه های وسیع دیم کاری کشور در تناوب با غلات بیان نمودند و نسبت به تامین بذر مورد نیاز برای توسعه آن در سالهای آتی تاکید داشتند.