عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

شرکت اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در کارگروه یاوران تولید با محوریت کشت مستقیم و تاثیر آن بر کنترل علف هرز در مزارع گندم دیم منطقه گرمی

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای اجرای برنامه یاوران تولید، کارگروهی متشکل از محقق معین مرکز خدمات جهاد کشاورزی انگوت دکتر جبرائیل تقی نژاد، دکتر پرویز شریفی از بخش گیاه‌پزشکی مرکز، مدیران مراکز خدمات جهاد کشاورزی انگوت و قره‌آغاج از توابع مدیریت جهاد کشاورزی گرمی و جمعی از کارشناسان و مروجان پهنه روز یکشنبه ۹ خردادماه تشکیل شد. در این جلسه ضمن بررسی مسائل و مشکلات موجود در پهنه امکان و نحوه کنترل علف‌های هرز گندم منطقه با توسعه و گسترش اجرای سامانه کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم و همچنین استفاده از کمباین‌های مناسب برای برداشت غلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه با حضور در مزرعه سایت الگویی کشت مستقیم با رقم جدید گندم دیم معرفی شده از طرف مرکز تحقیقات کشاورزی استان (رقم آفتاب) با وضعیت مطلوب و سازگاری مناسب این رقم و پیش‌بینی عملکرد بیشتر نسبت به سایر ارقام محلی را نوید دارد. با توجه به اینکه در مزارع دیم اولویت اول حفظ رطوبت و جلوگیری از تنش در گیاه است لذا علی‌رغم بارندگی‌های کم در منطقه حجم علف‌های هرز باریک برگ و پهن‌برگ، در مزرعه الگویی به مراتب کمتر از سایر مزارع منطقه بود. در پایان به مسائل برداشت از جمله انجام به موقع عملیات برداشت توصیه‌ها و راهکارهای لازم و فنی ارائه گردید.