راهکارهای استفاده از ظرفیت لباسهای سنتی در طراحی مد جدید چیست؟
«راهکارهای بهرهگیری از ظرفیتهای لباسهای سنتی ایران در طراحی مدهای جدید» نوشته مهدی نصری عنوان پژوهشی انجامشده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که با تاکید بر لباس مردم ابیانه، ظرفیت لباسهای سنتی ایران در طراحی مدهای جدید را بررسی میکند.
این پژوهش که نسخه الکترونیک آن بر روی سایت پژوهشگاه قرار گرفته است، سعی میکند به این سوالات پاسخ دهد که ظرفیتهای لباسهای سنتی ایران در طراحی مدهای جدید چیست؟ ضرورت و اهمیت طراحی لباس با استفاده از ظرفیت لباسهای سنتی اقوام چیست؟ الگوهای تاثیرگذار و تعیینکننده در وضعیت پوشش مردم (جوانان) چیست؟ پتانسیل و ظرفیتهای لباسهای سنتی ابیانه در طراحی مدهای جدید چیست؟
به عبارت دیگر این مطالعه، اهدافی چون بررسی ظرفیت لباسهای سنتی ایران در طراحی مدهای جدید، بررسی و شناخت الگوهای تاثیرگذار و تعیینکننده در انتخاب لباس جوانان، بیان ظرفیتها و مزیتهای لباس نمونه مورد مطالعه در پوشش زنان، طراحی و ارائه حداقل سه نمونه لباس و پوشش زنان با بهرهگیری از لباسهای سنتی منطقه مورد مطالعه و بیان مزیتهای طرح منطبق بر موازین شرعی اسلامی را دنبال میکند.
پژوهشگر در این مطالعه اذعان میدارد که مساله بحران هویت و آشفتگیهای اجتماعی و فرهنگی، نیازمند بازگشت به پتانسیلها و ظرفیتهای موجود در فرهنگ ملی و اسلامی است، به همین دلیل، بهرهگیری از ظرفیت لباس اقوام به عنوان یکی از منابع مهم در امر الگودهی را چشماندازی مناسب در طراحی البسه با مدهای جدید قلمداد میکند. با توجه به همین رویکرد، این پژوهش تلاش میکند طرحهای جدیدی در زمینه لباس همسو با سلیقه مصرف کننده از سویی و منطبق با موازین فرهنگی ملی و اسلامی از سوی دیگر به جامعه معرفی کند.
از عوامل مهم انتخاب منطقه ابیانه در این مطالعه، به پتانسیل مردم آن در حفظ هویت و ارزشهای قومی خود از جمله نوع پوشش در گذر زمان اشاره شده که در فرایند نوسازی و مدرن شدن جامعه، دستخوش تغییر و اضمحلال نگردیده است.
پژوهشگر در این مطالعه پس از بررسیها و مطالعات میدانی نتیجه میگیرد که لباس مردم ابیانه از نظر طراحی، رنگ و پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب لباس ازطرف جوانان از پتانسیل چشمگیری برخوردار است. عاملی که به زعم پژوهشگر، ضرورت استفاده از پتانسیلها و ظرفیتهای نهفته در سبک پوشش این منطقه را بیش از پیش مشخص میسازد.